Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Fiat 124
Fiat 124
Fiat 124
Fiat 124
50 Fotogalerie

TEST Fiat 124 Spider – Opravdu jen dražší MX-5?

Fiat po 31 letech oprášil slavný model 124 Spider. Chytře se při tom spojil s japonskou mazdou, která v podobě čtvrté generace MX-5 dodala kompletní hardware atraktivního sporťáku. Obě auta se však v lecčem liší.

Design, interiér

Fiat 124, evropské Auto roku 1967, je Čechům velmi dobře znám díky ruskému VAZu 2101 a jeho následovníkům. Ač se toto auto při cestě z Itálie do ruského Toljatti dost změnilo, italský základ vlastně nezapřelo nikdy. Co už ruskou paralelu nemělo, byla dvojice sportovních modelů, odvozených ze 124. Kromě kupé, karosovaného Bertonem, to byl právě Spider, jenž vznikl pro změnu u Pininfariny. Když mateřská automobilka výrobu 124 Spider v roce 1982 odpískala, přesunula se montáž auta ke zmíněnému karosáři. Ten jej následně nabízel coby Pininfarina Spider zejména po sportovních vozech hladovém severoamerickém trhu. A to až do roku 1985. V 90. letech se objevil Fiat Barchetta s technikou prvního Punta (řada 176), avšak v porovnání se 124 Spiderem se jednalo o menší automobil, navíc nikdy nenabízený v USA.

Rychle a snadno

Že nový 124 Spider není zase tak moc fiatem, je jasné už po prvním usednutí za volant. Tedy těm, kteří s fiaty někdy v minulosti jezdili. Kabina kompletně kopíruje výchozí Mazdu MX-5, což je patrné od ovladačů, přístrojového štítu či audia, až po celkovou ergonomii pozice řidiče za volantem. Ten je stejně jako u předchozí generace MX-5 (NC) stavitelný pouze výškově v relativně malém rozsahu. Vzhledem k velmi nízké pozici sezení to však v praxi příliš nevadí. Kabina je na délku relativně malá, takže osoby vyššího vzrůstu budou mít problém s tím, kam složit při řízení nohy. Už lidé s výškou 182 cm by uvítali možnost posunout si sedadlo řidiče tak o dvě rozteče více vzad, aby se jim pohodlně řídilo. Bohužel to 124 Spider neumožňuje. Na jistá omezení narazí také spolujezdec, jehož prostor pro nohy je částečně omezen nezbytným vyosením výfukového potrubí, což v prostoru nohou spolujezdce vytváří poměrně výraznou bouli.

 

 

 

A zatímco nad stísněným vnitřním prostorem budou lamentovat pouze vzrostlejší jedinci, na chronický nedostatek odkládacích míst v kabině si postěžují asi všichni. Chybí nejen klasická schránka v palubní desce před spolujezdcem, ale také kapsy v bočních dveřích. Jediným místem na odložení drobností je tak schránka uprostřed za sedadly před prostorem, do něhož skládáte plátěnou střechu, a dále malá uzamykatelná prohlubeň na středovém tunelu. Je však mělká a ke všemu tvarovaná tak, že třeba kartu od vjezdu do garáže tam musíte uložit naprosto precizně, jinak schránka nepůjde zavřít.

 

fiat testy roadsterfiat testy roadster | acz 

 

Fiat si 124 Spider cení na částku začínající na 709.900 korunách, což je o citelných 80.000 korun víc, než na kolik vyjde v základu sesterská Mazda MX-5. Testovaný vůz byl však oděn do vyšší výbavy Lusso, což znamená přihodit k uvedené ceně dalších 60.000 korun. Získáte za ně navíc třeba rám čelního skla ve stříbrném provedení, dvě chromované koncovky výfuku či samočinnou klimatizaci. Za příplatek 5.500 korun jsou k dispozici vyhřívaná sedadla, které u základní verze nemůžete objednat vůbec. Nejdražší příplatkovou položkou, kterou lze mít taktéž pouze ve verzi Lusso a jíž byl obdařen testovaný vůz, je paket Visibility. Zahrnuje kupříkladu senzor deště či plně diodové přední světlomety. Vyjde na 40.500 korun.

S nebem nad hlavou

Z hlediska užívání auta se nám velmi zamlouvalo řešení skládací plátěné střechy. To je výhradně manuální a upřímně vůbec ničemu to nevadí. Systém sklápění je vyřešen doslova geniálně. Ke složení stačí odjistit jediný „zámek“ uprostřed rámu čelního skla a jednoduchým pohybem vzad střechu složit. K dokončení celé „operace“ ji musíte ještě zajistit ve složeném stavu, k čemuž je třeba na ni zatlačit, aby se uzamknul zámek. Vše jde snadno a bez zvýšené síly.

 

 

fiat testy roadsterfiat testy roadster | acz 

Před vytažením je pak nutné střechu nejprve odjistit a následně ji lze jednoduše vytáhnout nahoru. U předchozí generace MX-5 (NC) se to autorovi článku z místa řidiče nedařilo, takže musel vystoupit. V testovaném fiatu to zvládl z místa řidiče, což zásadně zvyšuje flexibilitu celé operace. Kupodivu nasazovací pevnou střechu, takzvaný hardtop, mít 124 Spider vůbec nemůže, neboť chybí čepy, k nimž se hardtop ve své zadní části k vozu upíná. Z pohledu kupujícího je to trochu škoda, neboť dnes lidé tato auta provozují celoročně a pevná střecha je za tímto účelem mnohem vhodnější. Sesterská MX-5 nabízí variantu RF s elektrohydraulicky ovládanou pevnou střechou, což ale fiat v tuto chvíli neumí.

 

Hra o centimetry

Fiat 124 Spider sice vychází z MX-5, avšak z hlediska vzhledu se obě auta liší až překvapivě hodně. S rozvorem náprav Italové hýbat nemohli, takže ten zůstává u obou aut shodný 2310 mm. Spider je však delší, což nezjistíte pouze při exaktním srovnání rozměrů, ale už na první pohled. Pokud chcete čísla, tak na délku měří 124 Spider 4054 mm, zatímco MX-5 pouhých 3915 mm. Uvedená změna je docílena výhradně prodloužením převisů karoserie. Zatímco MX-5 má s nadsázkou v každém rohu kolo, tak 124 Spider je naopak „velkým autem na malém podvozku“. Vždyť přední převis činí u fiatu značných 834 mm (bez registrační značky), vzadu pak dokonce 910 mm. Srovnatelné hodnoty jsou u MX-5 760, respektive 845 mm. Je jasné, že uvedené rozdíly jdou na vrub zejména nárazníkům, samozřejmě v kombinaci s kapotami a blatníky. Čistě laicky bychom řekli, že z vnějších karosářských dílů budou mít obě auta shodné tak nanejvýš boční dveře, vnější kliky a možná čelní sklo.

 

 

Shodná je samozřejmě podlahová plošina, která je zcela nová a tedy se liší od předchozí MX-5 (NC). Smyslem této poměrně výrazné inovace bylo snížit hmotnost auta při zachování solidní torzní tuhosti skeletu. To je u otevřených vozidel vždycky velmi obtížné. Důležité je, že se to tady veskrze podařilo, byť subjektivně vzato se nejen autorovi článku zdála karoserie minulé MX-5 tužší.

 

 

S MX-5 sdílí Fiat také konstrukční řešení podvozku. Vpředu je použita lichoběžníková náprava, vzadu víceprvkové zavěšení. Oboje se navenek podobá tomu v předchozí MX-5. Co dále zůstává, je takzvaný rám poháněcí soustavy PPF (Power Plant Frame), který používá MX-5 už od první generace. Jde o tuhý nosník tvaru písmene „U“, jenž se nachází mezi převodovkou a diferenciálem. Smyslem PPF je zamezit vzniku parazitních sil v hnacím řetězci.

Motor, jízdní vlastnosti

MultiAir místo SkyActiv

Z pohledu jízdy a vlastně i techniky se ta největší odlišnost nachází pod přední kapotou. Tam, kde mají nové MX-5 motory SkyActiv-G 1.5 a případně dvoulitr, je u Fiatu 124 Spider italský motor 1.4 MultiAir, známý v původní verzi třeba z Fiatu 500X či Alfy Romeo Giulietta.

 

 

Pro 124 Spider jej musel výrobce upravit pro podélnou zástavbu v karoserii, avšak celkově se motor změnil jen málo. Pokud nezvolíte ještě dražší verzi Abarth, nabízející stejný motor o výkonu 118 kW, budete si muset vystačit se základní variantou se 103 kW.

Jak známo, MultiAir je na rozdíl od SkyActiv-G přeplňovaným čtyřválcem s nepřímým vstřikováním benzínu a variabilními sacím rozvodem MultiAir, suplujícím funkci škrticí klapky a současně obvyklé proměnné časování rozvodu.

 

 

Odlišný motor dává 124 Spider zcela jinou jízdní dimenzi, než jakou nabízí současná MX-5. Výkonově se fiat nachází někde mezi oběma motory mazdy. Jenže kilowatty nejsou tím hlavním, v čem se motor fiatu tak odlišuje. Jde zejména o točivý moment, a to nejen o jeho vrchol, ale zejména průběh.

 

 

Čtyřválec Fiatu poskytuje 240 N.m při 2250 otáčkách za minutu. Menší z motorů mazdy nabízí o citelných 90 N.m méně, navíc až při 4800 otáčkách. Větší dvoulitr SkyActiv-G je na tom s 200 N.m při 4600/min v porovnání s patnáctistovkou sice lépe, ovšem hodnoty motoru fiatu ani tak zdaleka nedosahuje. Motor Mazdy tak musíte při dynamické jízdě dost vytáčet, což platí dvojnásob o menším agregátu. V první polovině otáčkového spektra vůz sice zrychluje, ale nikterak výrazně.

 

fiat testy roadsterfiat testy roadster | acz 

 

Ani MultiAir netáhne z nejnižších otáček zrovna silně. Zlom ale přichází při dosažení asi 2000/min, kdy se síla skokově zlepší, motor ožije a najednou auto letí jak splašené. Ač se jedná o přeplňovaný motor, rozhodně se nemusíte bát jej vytáčet. Naopak to činí docela radost, byť asi menší, než stejný jízdní styl s MX-5. Jenže když nechcete sportovat, můžete s fiatem jezdit ležérně, aniž na vás budou blikat dieselové passaty. Na to u MX-5 zapomeňte. V ní vás při stejném jízdním stylu budou s trochou nadsázky šikanovat i řidiči trojkových fabií 1.4 TDI.

 

 

Zajímavý je také zvuk motoru fiatu. V nízkých otáčkách nám zněl jak motor legendárního a výše zmíněného „žigulíku“ VAZ 2101. Ve vyšších otáčkách ale italský čtyřválec zpívá tak, jak to umějí jen motory z Apeninského poloostrova.

 

 

S odlišnou charakteristikou motorů jsou sladěny také šestistupňové převodovky. Ty má skříň fiatu výrazně delší, o čemž asi nejlépe vypovídá nejvyšší, tedy šestý převodový stupeň. U mazdy je přímým záběrem, tedy převodem 1:1, u fiatu tento náleží „pětce“, takže šestý převod je s 0,844:1 „do rychla“ a tedy takzvaně udržovací. Fiat tak dosahuje nejvyšší rychlost 215 km/h na pětku, mazda jede maximálních 204 km/h, respektive 214 km/h na šestku.

Převodovky mají odlišné všechny převody, avšak jejich obal (skříň) je u obou aut až na drobné detaily stejný.

 

 

Při rychlosti 130 km/h na šestku točí motor fiatu asi 3.300 otáček, po přeřazení na pětku se otáčky zvýší na 3.900/min. To je dobrý předpoklad pro dálniční cestování, k němuž přispívá i spotřeba paliva, v našem případě 7,7 l na 100 km. Limitem je pouze vyšší vnitřní hlučnost. Zejména aerodynamický hluk od plátěné střechy by mohl být lépe potlačen. Při stažené střeše a vytažených bočních oknech je auto příjemné tak do rychlosti 120 km/h. Od ní výše se již začíná projevovat absence plnohodnotného větrolamu (windshotu), který nahrazuje jen nízká plastová hrazda mezi opěrkami hlavy obou sedadel. Přesto nám fiat přišel v tomto lepší než dražší a jinak komfortnější Mercedes-Benz SLC.

Ležérnost kontra ostrost

S pružným motorem fiatu skvěle ladí také podvozek. Řešení náprav je sice shodné, avšak celkové odladění se opět výrazně liší. Fiat je sice sporťákem, avšak stále si zachovává až překvapivou dávku pohodlí. Vzhledem k tomu, že je motor vozu uložený až za přední nápravou a tedy rozložení hmotnosti mezi obě nápravy by mělo být ideálních 50:50, je ochota k rychlým změnám směru jízdy v rámci koncepce a zaměření vozu nanejvýš průměrná. To však v praxi mnoho neznamená, neboť auto si zachovává téměř neutrální chování v zatáčkách až do vysokých rychlostí. Tady se klasická koncepce nezapře. Pokud to s nájezdem do zatáčky přeženete, dá vám to auto najevo pískáním pneumatik, aniž by se ale nějak výrazně odchylovalo od volantem zvolené jízdní stopy.

 

fiat testy roadsterfiat testy roadster | acz 

 

MX-5 mění směr rychleji a nedotáčivosti vzdoruje ještě lépe, avšak v jejím případě to znamená drastické snížení komfortu jízdy. O MX-5 tak asi nikdo neřekne, že je pohodlná. O Fiatu 124 Spider to tvrdil každý, kdo v něm jel. Rozdíly v šasi jsou evidentně v tlumičích, pružinách a jistě i v některém z uložení ramen přední nápravy. Proto nabízí MX-5 přesnější řízení a lepší reakci na otočení volantem ze střední polohy. Řízení mají přitom obě auta stejné s převodem 15,5:1, což znamená 2,7 otáčky volantu mezi plnými rejdy. Použit je elektromechanický posilovač s vlastním pastorkem, tedy v principu stejné řešení, jaké měla třeba Škoda Octavia II.

Závěr

Závěr

Pokud bychom hledali dvoumístný sporťák na zábavu a současně i běžné ježdění, zvolili bychom raději Fiat 124 Spider. Nabízí zdařilý mix mezi ovladatelností a jízdním komfortem a také velmi pružný a celkově příjemně se projevující motor. MX-5 lépe zvládá roli auta „na zábavu“, avšak pokud bychom v ní měli jezdit denně do práce, asi bychom rádi příliš nebyli. Problém je, že fiat je oproti mazdě o dost dražší, což patrně bude stát za jeho menším rozšířením. Ke škodě jinak velmi zdařilého celku.

fiat testy roadsterfiat testy roadster | acz 

 






Nejlevnější verze modelu709.900 Kč (1.4 MultiAir/103 kW 124 Spider)
Základ s testovaným motorem709.900 Kč (1.4 MultiAir/103 kW 124 Spider)
Testovaný vůz bez příplatků769.900 Kč (1.4 MultiAir/103 kW Lusso)
Testovaný vůz s výbavou848.900 Kč (1.4 MultiAir/103 kW Lusso)

Plusy

  • Sportovní a zároveň komfortní podvozek

 

  • Geniálně vyřešené skládání střechy

 

 

  • Intenzita větru v kabině (do rychlosti 120 km/h)

 

 

  • Velmi pružný motor

 

 

  • Zpřevodování

 

 

  • Řazení

 

Minusy

  • Nelze mít nasazovací pevnou střechu (hardtop)

 

  • Aerodynamický hluk při dálniční rychlosti

 

 

  • Zcela chybějí odkládací prostory v kabině

 

 

  • Prostornost v podélném směru (pro osoby do 182 cm)

 

 

  • Vyšší cena

 

Foto: Ondřej Kroutil

Fiat 124 Spider
Cena základní sestavy
769 900 Kč
Výbava základní sestavy
Automatická klimatizace, tempomat s omezovačem rychlosti, kožený volant, 4 airbagy, bezklíčové ovládání (Keyless go), palubní počítač, elektrická okna a zrcátka, výškově stavitelný volant, přední mlhové světlomety, autorádio s CD a MP3, protikolizní systém detekce chodců, atd.
Cena testované sestavy
848 900 Kč
Výbava testované sestavy
Metalický lak (+12.500,-), vyhřívaná sedadla (+ 5.500,-), paket Premium – zahrnuje například navigaci GPS (+ 20.500,-), paket Visibility – senzor deště, diodové přední světlomety (+ 40.500,-).
Motor
Typ motoru:
přeplňovaný zážehový
Válce / ventily:
4 / 4
Zdvihový objem (ccm):
1368
Nejvyšší výkon (kW / ot/min):
103 / 5000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min):
240 / 2250 - 0
Nejvyšší toč. moment elektromotoru (Nm / ot/min):
0 / 0 - 0
Nejvyšší výkon elektromotoru (kW / ot/min):
0 / 0
Nejvyšší výkon soustavy (kW / ot/min):
0
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h):
215
Zrychlení 0 - 100 km/h (s):
7.5
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km):
8.5 / 5.1 / 6.4
Emise CO2:
147
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l):
140 / 0
Objem nádrže (l):
45
Pohotovostní hm. / nosnost (kg):
1050 / 0
Fiat 124 Spider schema
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm):
4054
b) šířka (mm):
1740
c) výška (mm):
1233
d) rozvor (mm):
2310
e) rozchod vpředu (mm):
1496
f) rozchod vzadu (mm):
1503
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm):
860 / 1140
h) podélný prostor vzadu min/max (mm):
0 / 0
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm):
900
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):
0
k) šířka vpředu (mm):
1430
l) šířka vzadu (mm):
0
délka sedáku vpředu (mm):
630
délka sedáku vzadu (mm):
0
výška opěradla vpředu (mm):
650
výška opěradla vzadu (mm):
0
místo vzadu pod předním sedadlem:
Ne