Bez ohledu na typ a velikost auta platí, že xenonové světlomety vyzařují ve tmě mnohem jasnější světlo než klasické halogeny. V poslední době jsou přední světla vybavována mnoha přídavnými funkcemi, které se mohou jevit pouze jako marketingové tahy bez reálného přínosu pro pohodlí řidiče a bezpečnost posádky. Test ADAC ukázal, že tomu tak není a že neměnný a statický kužel světla by se měl stát brzy minulostí.
S techniky automotoklubu se vydalo do tmy osm zástupců nižší střední třídy: Audi A3, BMW 1, Ford Focus, Mercedes A, Opel Astra, Renault Mégane, Volvo V40 a VW Golf.
Dva nejlepší
Nejlepších výsledků dosáhl Volkswagen VW Golf. Jeho adaptivní xenonové světlomety vybavené asistentem dálkového svícení sice nebyly na špici ve všech hodnocených kategoriích, ale v průměru získal nejlepší známku. Jen v těsném závěsu za ním se umístilo BMW 1, jehož automatické ovládání dálkových světel nebylo až tolik citlivé jako Wolfsburské.
audi bmw ford mercedesbenz opel renault vw volvo adac technika |
Hlavní peloton
S mírným odstupem za nimi skončila dvojice Mercedes třídy A a Audi A3. Stuttgartský nováček exceloval v jasu vyzařovaného světla a nejlepší byl i při osvětlování zatáček. Cenné body ale ztratil při automatickém sklápění dálkových světel, které často trvalo příliš dlouho. U Audi A3 pracoval tento systém spolehlivěji, ale v ostatních parametrech zůstalo za „áčkem“ Mercedesu. Výsledek je u této dvojice nerozhodný.
Další dvojicí v žebříčku jsou Opel Astra a Renault Mégane. Nejsilnější stránkou Astry jsou tlumená světla a jejich rozptyl. Nepřesvědčivý byl výkon asistenta dálkových světel, při jehož použití docházelo často k oslňování protisměru. Jeho ovládání je navíc nepraktické. Mégane přesvědčil dobrým výkonem dálkových světel a rychlými přechody z tlumených. Jeho asistent si ale hůře poradil v situaci, kdy měl kombinovat dálková světla se svícením do zatáčky.
Volvo V40 nenabízí kromě asistenta tlumení dálkových světel žádné jiné speciální světelné programy. Automatické přepínání na potkávací ale funguje velmi spolehlivě. Má však slabší homogenitu kužele světla ve vlastním pruhu.
audi bmw ford mercedesbenz opel renault vw volvo adac technika |
Nejslabší
ADAC ve zprávě k testu tvrdí, že rozdíly mezi testovanými světly byly velmi malé. Přestože se Ford Focus umístil jako poslední, neznamená to prý, že by byly jeho adaptivní světlomety špatné. V každém případě jako jedinou jeho silnou stránku ADAC uvádí rychlý návrat do režimu dálkových světel. Na druhou stranu mu je vytýkáno, že asistent při přepínání často chyboval. Stejně jako u Volva dělalo problém vyhřívání předního okna, v jehož drátcích se světlo rozptylovalo.
Výrobce/model | hodnocení ADAC | světelný kužel | osvětlení zatáčky | světelný asistent |
Podíl na hodnocení | 43% | 14% | 43% | |
VW Golf VII | dobré | 1,2 | 2,3 | 2,3 |
BMW 1 | dobré | 1,3 | 1,7 | 2,5 |
Audi A3 | dobré | 1,3 | 2,5 | 2,9 |
Mercedes A | dobré | 1,1 | 2,1 | 3,3 |
Opel Astra | dobré | 1,3 | 2,1 | 3,3 |
Renault Mégane | dobré | 1,9 | 3,3 | 2,4 |
Volvo V40 | dobré | 2,2 | 2,5 | 2,2 |
Ford Focus | uspokojivé | 2,5 | 3,3 | 3,7 |
audi bmw ford mercedesbenz opel renault vw volvo adac technika |