Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Alfa Romeo má nový turbodiesel 1.9 JTD 16v Multijet

Ondřej Láník
Diskuze (3)
Dobrý základ první generace motorů JTD byl podroben dalšímu vývoji. Zásadní změnou je použití nové hlavy válců s šestnácti ventily a dvěma vačkovými hřídeli...

Sportovní segment trhu má v koncernu na starost, vedle exkluzivních značek Ferrari a Maserati, zejména Alfa Romeo. Když se vrátíme o pár let dříve do roku 1997, tehdejší novinka Alfa 156 okouzlila automobilové publikum svým designem a propracovanými vznětovými motory common-rail. Nyní přichází na trh další generace dieselů pod obchodním názvem Multijet. Prvním členem nové rodiny je čtyřválec 1.9 JTD s výkonem 103 kW (140 k), montovaný do vozů Alfa 147, 156 a 156 Sportwagon spolu se sportovně naladěnou šestistupňovou manuální převodovkou.

Dobrý základ první generace motorů JTD byl podroben dalšímu vývoji. Zásadní změnou je použití nové hlavy válců s šestnácti ventily a dvěma vačkovými hřídeli. Konstrukce se dále zaměřila na několik tradičně sledovaných oblastí. V první řadě je to nízká úroveň hluku během zahřívání jednotky. Podle otáček motoru a teploty vnějšího vzduchu se jedná o výzmné snížení hlučnosti o 3 až 6 decibelů. Dalším důležitým bodem je výkon 103 kW při 4000/min a točivý moment 305 N.m při 2000/min (90 % točivého momentu nového motoru je k dispozici v rozsahu otáček od 1750 do 3250 ot/min). Tyto parametry jsou v rámci této objemové třídy velmi dobré a samozřejmostí zůstává nízká spotřeba paliva.

O to všechno se v první řadě zasloužil nejmodernější vstřikovací systém Common Rail Multijet. Princip novinky je shodný se stávajícím typem Unijet Common Rail, to znamená použití elektronicky řízeného vstřikovače, který vstřikuje palivo do válce vysokým tlakem. Hlavní odlišností je počet vstřiků: dodnes si motor typu Common Rail musel během jednoho cyklu vystačit jen se dvěma, avšak od nynějška lze stejné (nebo i nižší) množství paliva rozvrhnout do více vstřiků těsně za sebou. Výsledkem vývoje je několik možností nastavení: dva druhotné vstřiky následující po hlavním vstřiku; jeden předvstřik v delším předstihu před hlavním vstřikem a dva po sobě jdoucí druhotné vstřiky; jeden předvstřik a pak dva hlavní vstřiky apod. Řídicí jednotka nastavuje zvolené sekvence podle různých podmínek - jinak probíhá vstřikování při volnoběhu, nízkém zatížení v nízkých otáčkách, sportovní jízdě atd. Multijet má tak klidnější chod motoru při všech režimech, protože ve válci probíhá postupné spalování malých dávek nafty. Zvýšen byl také vstřikovací tlak z 1300 na 1400 barů.

Na vlastní kůži jsme si mohli vyzkoušet čtyřválce 1.9 JTD 16v v Alfách 147 při krátké projížďce. Nejmarkantnější je tichý chod motoru již po nastartování a vypadá to, že vznětové motory tak opět dotahují náskok zážehových motorů v disciplíně kultivovanost chodu. Velmi příjemná je ochota automobilu zrychlovat. Dle údajů výrobce má Alfa 147 na pátý rychlostní stupeň zrychlit z 80 na 120 km/h za 7,9 s a dosahuje maximální rychlosti 206 km/h. Čas potřebný pro zrychlení z 0 na 100 km/h činí 9,1 s. Při konstantní rychlosti na nejvyšší, šestý stupeň, dosahuje nový model vybavený motorem se vstřikováním Multijet spotřeby 4,5 l na 100 km při 90 km/h, resp. 7,5 l na 100 km při rychlosti 150 km/h.

Se stejným motorem dosahuje i větší Alfa 156 podobných výsledků. Maximální rychlost je v tomto případě 209 km/h, akcelerace z 0 na 100 km/h trvá jen 9,3 s.

Cena Alfy 147 1.9 JTD 16v je stanovena na 659.000,- Kč (3 dv.) resp. 679.000,-Kč (5 dv.) v jednodušší výbavě Progression. Sedan 156 se stejným motorem a stejnou úrovní výbavy je k mání za 795.000,-Kč.

Ondřej Láník
Diskuze (3)