Alpine Alpenglow Hy4
Alpine Alpenglow Hy4
Alpine Alpenglow Hy4
Alpine Alpenglow Hy4
14 Fotogalerie

Alpine přemýšlí nad výrobou hyperauta Alpenglow. Využila by nový V6 spalující vodík

Daniel Fuglevič

Francouzská značka má sice v plánu portfolio elektrických modelů, vedlejším projektem je ovšem udržení spalovacího motoru při životě.

Mimo plánovanou nabídku sportovních elektromobilů Alpine, mezi kterými nebude chybět ostrá verze Renaultu 5 E-Tech, nový dvoumístný sporťák nebo dokonce SUV, se francouzská značka nadále soustředí i na technologii motorů spalujících vodík. Pojízdnou laboratoří nové techniky se v poslední době stal prototyp hyperauta Alpenglow, který by opravdu mohl zamířit do malosériové produkce.

Video placeholder
Alpine Alpenglow Hy4 • Zdroj: Alpine

Koncept představený v roce 2022 Alpine nedávno vyvinula do funkčního prototypu s dodatkem Hy4, v němž pokračuje na vývoji vodíkového motoru. V akci se mělo hyperauto předvést během testu na uplynulé šestihodinovce v belgickém Spa – k tomu ovšem nedošlo kvůli závadě na elektronice vozu. Nové informace o budoucnosti vodíkové „placky“ nicméně odhalil pro britský Autocar šéfdesignér značky Antony Villain.

„Když jsme navrhovali Alpenglow, přemýšleli ve dvou směrech: sériové auto a závodní auto,“ uvedl Villain. Koncept totiž původně vznikal souběžně s návrhem závodního Le Mans prototypu A424. Alpenglow je tedy tou silniční větví, která v poslední evoluci nabírá jasnější představy, jak by mohlo produkční hyperauto od Alpine vypadat a fungovat.

Na myšlenku produkce vozu předloženou britským magazínem reagoval Villain s nepochybným zájmem: „Proč ne? Proč to neuvést na silnice? Chceme se držet obou směrů [spalování vodíku a bateriového elektrického pohonu]. Možná bychom tedy mohli vytvořit malou sérii těchto vozů v silniční formě. To by mohlo vyjít.“

Villain nicméně upřesnil, že v tuto chvíli jde spíše o vývojový program okolo zmíněné technologie motorů spalujících vodík, která má před sebou klidně několik let evoluce. Ačkoliv se v prototypu Alpenglow nyní objevil přeplňovaný čtyřválec, značka pokračuje taktéž ve vývoji vodíkového V6 – u něj se nejprve počítá se závodním využitím (výhledově pro vodíkovou kategorii šampionátu WEC v roce 2027), technika by nicméně mohla s podstatně vyšším výkonem než má dosavadní čtyřválec najít místo právě i v silničním hyperautu.

V současné specifikaci používá Alpenglow Hy4 dvoulitrový přeplňovaný čtyřválec o výkonu 250 kW (340 koní). Prototyp má celkem tři nádrže s výchozím tlakem 700 barů, který je regulátorem snížen až na 40 barů pro přímé vstřikování vodíku v plynném stavu do válců. Motor točí 7000 ot./min a spolupracuje se sekvenční závodní převodovkou. Alpine uvádí, že prototyp zvládne dosáhnout maximální rychlosti 270 km/h.