Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Američané chtěli prověřit ovladatelnost Tatry 87. Nedopadlo to dobře

Jan Zajíc Jan Zajíc 23. 3. 2021 • 02:00
10
29
Zobrazit náhledy (10)
Tatra T87 Tatra T87 Tatra T87 Tatra T87 Tatra T87

Tatra 87 je fascinující auto. Nejen díky vzhledu, ale také technice, jízdnímu projevu i jakési auře, která ji obklopuje.

Určitě i vy si vybavíte příběh o na svou dobu mimořádně rychlé a pohodlné limuzíně, která však uměla řidiče "kousnout". Podle legend si 87 oblíbili také nacističtí pohlávaři, kteří s ní ale neuměli jezdit a často bourali. Proto přišel z nejvyšších německých míst zákaz Tatry 87 používat.

Pověsti o zvláštních jízdních vlastnostech československé legendy rakouského konstruktéra Hanse Ledwinky zaujaly také americkou pojišťovnu Hagerty, která si ve spolupráci se známým muzeem Lane Motor Museum připravila test, jehož prostřednictvím chtěla zjistit, jak se Tatra 87 opravdu řídí.

Má jít o první díl seriálu o skutečné ovladatelnosti vozidel se "špatnou pověstí" - kromě tatrovky se v Hagerty chtějí podívat na zoubek například starému Porsche 911 Turbo nebo tříkolkám značky Reliant. První pokus každopádně nedopadl zrovna dobře.

Sam Smith, který usedl za volant Tatry 87 a který svoje dojmy z testování sepsal v rozsáhlém článku na webu Hagerty.com, totiž ceněného veterána poslal na bok...

Smith ve svém textu čtenářům přibližuje historii Tatry i osobnost Hanse Ledwinky a samozřejmě rozebírá také samotný model 87. Pro nás je však důležitější právě test ovladatelnosti. Autor a řidič v jedné osobě s autem jezdil jak v běžném provozu, tak na speciálně vytvořené trati. Svoje dojmy Smith popsal opravdu důkladně, my se je pokusíme zestručnit.

Sam Smith například zmiňuje kmitání zádi v okamžiku, kdy okolo něj projížděl kamion, ale také komfort nebo lehké řízení. A popisuje i zvláštní způsob, jakým se Tatra 87 dovede klouzat v zatáčkách. Auto popisuje jako poměrně dobře ovladatelné a čitelné, jen je prý potřeba si zvyknout na jeho zvláštní chování.

Zlom přišel poté, co prohlídka vozu odhalila, že zmíněné smyky téměř svlékly zadní pneumatiky z kol. Lidé z muzea proto navrhli, že zadní kola raději dofouknou. A pak to přišlo. Hned při dalším pokusu o změnu směru se Tatra 87 najednou překulila na bok. 

Smith tvrdí, že do zatáčky vjížděl rychlostí okolo 20 mil za hodinu, což je asi 32 km/h. Šlo o pravotočivou zatáčku, kterou do té doby tatrovka projela několikrát, stejnou rychlostí i se stejným přístupem k volantu a řízení.

Jenže tentokrát se česká limuzína zničehonic otočila na bok. Škody si můžete prohlédnout na fotografiích, víc snímku pak najdete přímo v původním článku na webu pojišťovny.

Sam Smith má pro tenhle karambol několik vysvětlení, která spolu samozřejmě souvisejí. Svou nehodu dokonce uvádí jako dokonalý příklad toho, jak je ovladatelnost auta komplexní záležitostí, na níž má vliv spousta detailů.

Začít můžeme právě pneumatikami. Tatrovka při pokusu jezdila na radiálních gumách, které jsou nové, ale současně jde o reprodukci francouzských pneumatik s více než 50 let starým designem. Smith výstižně popisuje, že takové obutí nabízí přilnavost z poloviny minulého století.

Jenže Tatra 87 vznikla v jiné době, počítala s použitím diagonálních pneumatik s menší přilnavostí. Dokud byly radialní gumy měkčí, pak se gripem diagonálním pneumatikám podobaly, jejich dofouknutí ovšem výrazně změnilo jejich chování. Obutí pak zabránilo tatrovce se sklouznout.

Smith také zmiňuje úzký rozchod kol, relativně vysoké těžiště a především unikátní tatrovácký podvozek se zadními koly nezávisle zavěšenými na kyvadlových polonápravách. Tohle řešení má tu vlastnost, že zavěšení v podstatě tlačí vnější zadní kolo pod auto. I to přispělo k tomu, že se záď nesklouzla. A tedy k tak smutnému konci tohoto testu.

Smith každopádně přiznává, že tak, jak Tatru 87 šoféroval on, že tak by se řídit neměla. A že česká limuzína je pozoruhodným autem, které není ani tak moc nebezpečné, jen je náročné na pozornost a že moc neodpouští chyby. Celkově prý ale jde o obdivuhodné "dílo geniality v každém slova smyslu".

Foto: Andrew Trahan/Hagerty.com

Související články

Témata
Avatar - palix
24. 3. 2021 21:21
Re: zvláštní chování - úzké a vysoké pneu / rezonance příčný
Pri takej nízkej rýchlosti by som predpokladal, že sa prevráti jedine Relliant Robin :-)
24. 3. 2021 18:50
Měl to zkoušet na am. krabicích z r.1936
Pak by byl ještě víc překvapený z nadčasovosti T87. A snad by jí potom tak neničil. Holt, jak se to tu všude v příspěvcích v diskusi píše - blbost nevymluvíš.
24. 3. 2021 18:41
Re: zvláštní chování - úzké a vysoké pneu / rezonance příčný
Na vině jsou úzké pneumatiky s vysokými bočnicemi (r.1936 !!!), které nemohly vykazovat vlastnosti dnešních širokých a nízkoprofilových pneumatik:

Tatra 87 měla v základní poloze poloosy vzadu vodorovně. S propérováním tedy byly změny odklonu/příklonu kola malé (styčného rozchodu malé). Navíc tam byl v zavěšení v šikmém čtvrt-eliptickém listovém péru náznak šikmých os kývání - v r. 1936!! Tzn. při náklonu v zatáčce - a ten byl u Tatry opravdu minimální - se vnější kolo stavělo spíš do příklonu a umožňovalo pneumatice lepší postavení ve styku z vozovkou. Ale tady, čeho je moc, toho je příliš - zkoušel to raubířský vůl! Úzké pneumatiky s vysokými bočnicemi, odpovídající r. 1936, nemohly (!!) vykazovat vlastnosti dnešních nízkoprofilových pneumatik!!!.

Překlopení vozu při tak malé rychlosti měla zřejmě za následek rezonance příčných kyvů vozu ve střídavě esovitě projížděných zatáčkách.
Avatar - palix
24. 3. 2021 17:35
Re: zvláštní chování
Na obrázku je viditeľné, že koleso je v nejakej neprirodzenej polohe. Pneumatika sa v zatáčke zdeformovala, dostala sa ešte viac pod auto a auto sa preklopilo. Ale pri 32 km/h? Po prvom prezretí fotiek som si myslel, že dôvodom bola "vysoká" rýchlosť a prudký manéver.

Keď pozriete zo zadu na dnešné autá, tak majú zadné kolesá odklonené tak, že na ceste je akoby vnútorná časť pneumatiky (záporný odklon / příklon) = ak sa koleso v zatáčke zaťaží viac, pneumatika sa pritlačí viac na cestu.
Na tejto Tatre je viditeľné, že zadné kolesá sú naklonené opačne ( kladný odklon / odklon - mali to tak nákladné autá, prípadne Škoda 1203, ale aj Škoda 100...). Ak sa také auto nenaložilo dostatočnou záťažou, tak v podstate išlo po vonkajších okrajoch pneumatík. Ak také auto ide do zatáčky, tak predpokladám, že sa snaží preklopiť (v extréme) okolo bodu dotyku pneumatiky s cestou (+ pri vysokom profile nastáva deformácia) - tam nemá to koleso čo pritlačiť - jedine vyššia hmotnosť nákladu.
Lepšie by to bolo ukázať na nejakom obrázku :-) napríklad si požičiam tento:
http://www.autoznalosti.cz/…/odklon_kola.jpg
Avatar - palix
24. 3. 2021 17:12
Re: Pokora jezdce a specifika strojů
K veteránom je potrebné pristupovať s veľkým rešpektom. Našťastie je celkom ťažké sa k nejakému veteránu dostať. Ak ho už niekto aj vlastní, tak ho nerád požičiava len tak "hocikomu".
Na druhej strane tá atmosféra, ktorú ponúkajú veterány...

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku