Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Aprilia Tuono 660: Řadový dvouválec debutuje i v nahé verzi

Aleš Dragoun Aleš Dragoun 11. 1. 2021 • 06:44
27
Zobrazit náhledy (27)
Aprilia Tuono 660 Aprilia Tuono 660 Aprilia Tuono 660 Aprilia Tuono 660 Aprilia Tuono 660 Aprilia Tuono 660 Aprilia Tuono 660 Aprilia Tuono 660 Aprilia Tuono 660 Aprilia Tuono 660 Aprilia Tuono 660 Aprilia Tuono 660 Aprilia Tuono 660 Aprilia Tuono 660 Aprilia Tuono 660 Aprilia Tuono 660 Aprilia Tuono 660 Aprilia Tuono 660 Aprilia Tuono 660 Aprilia Tuono 660 Aprilia Tuono 660 Aprilia Tuono 660

Fanoušci italských strojů čekali, kdy se nový motor z kapotované Aprilie RS 660 objeví i v přece jen více odhaleném rámu Tuona. Dočkali se.

Aprilia Tuono je tu s námi už od roku 2002. Když pomineme malé padesátky a stopětadvacítky, velké naháče poháněly zprvu litrové V-twiny. Pak ale přišly velké vidlicové čtyřválce, to bylo v roce 2012 a ty v polovině minulé dekády narostly až skoro k 1,1 litru. Tuono vždy se zpožděním kopírovalo superbike, nejdříve RSV Mille, pak RSV4. Vlastně už předloni ale motocyklová továrna z Noale představila kapotovaný supersport RS 660. Zase s dvouválcem, ale menšího objemu a tentokrát řadovým. A ten se právě nyní dostává i do naháče. Tedy, Tuono není úplně nahé, ale prostě mezi naked bikes patří...

Pravda, malý lehký motor má o něco nižší výkon místo stovky koní jen 95 (pardon, správně 70 kW). A pohotovostní hmotnost 183 kg. Ta není s „eresem“ plně srovnatelná, protože u něj uváděla ještě hmotnost suchou, bez náplní. Naštěstí už i Italové od těchto nesmyslů ustoupili, kdo by vážil motorku bez benzinu v nádrži a provozních kapalin? Na papíře samozřejmě taková čísla vypadala lépe... No, ale s novým „malým“ Tuonem bude určitě na silnici (a sem tam klidně i na okruhu) zábava, to si pište...

Vzhledem ke všudypřítomnému netopýřímu moru z Číny si musíme na velké motosalony nechat zajít chuť, takže Aprilia svou novinku odhalila 7. ledna online. Tvary nejsou nijak překvapivé, motorka prostě vypadá agresivně, sportovně a rychle, i když stojí. Agregát vykukuje ven na bocích z rámu, tak jak má. Přední kapotáž je decentní a její podoba se ladila v aerodynamickém tunelu, nesmí chybět trojité LED světlo s denními diodami.

Váhu pomohly snížit rám a kyvka z tlakově litého hliníku. Kratší je rozvodovka, Přední vidlice má jiný sklon než u RS 660 a řídítka se nacházejí o něco výše. Odpružení od Kayaby je samosebou nastavitelné. Kdo si nezvykl na barevné displeje místo klasických budíků, moderní elektroniku včetně palivových map, ten se musí poohlédnout jinde. Tuono 660 má pochopitelně elektronický plyn bez mechanické vazby, tempomat, ABS... Jízdních režimů je celkem pět: tři na silnici a dva na okruh.

Barvy? Aprilia má v katalogu trojici schémat: Concept Black, Iridium Grey a Acid Gold. Jo a ještě něco. Tuono 660 lze řídit už od osmnácti, když si mladý muž či slečna udělají oprávnění A2. To je samozřejmě omezeno 35 kilowatty výkonu. Ale Aprilia takovou na půlku seškrcenou verzi nabídne. Samozřejmě si ji užijí i ti, kteří už mají za řídítky nějakou praxi a přecházejí z nižších kubatur. A třeba po ní sáhne i nějaký ten padesátník, šedesátník, který už superbiky prostě nedává, případně se dostatečně vyblbnul dřív.

Zdroje: Piaggio Group Press, Motohouse katalog XXII/2020, Wikipedia

Foto: Aprilia/Piaggio Group

Související články

Témata

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku