Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Volvo EX30 Twin Motor Performance – Minimalismus na úkor bezpečnosti?

Volvo EX30 Twin Motor Performance
Volvo EX30 Twin Motor Performance
Volvo EX30 Twin Motor Performance
Volvo EX30 Twin Motor Performance
48 Fotogalerie
Roman Šitner
Diskuze (47)

Přes čtyři stovky koní, pohon všech kol a dechberoucí zrychlení. Tohle všechno dalo Volvo do malého městského crossoveru a vytvořilo tak jeden z nejúspěšnějších elektromobilů na evropském trhu.

Design, interiér

Malé elektrické Volvo jsem přebíral potmě. To vynikly promyšlené barevné kombinace osvětlení interiéru, ze kterých sálal švédský klid. Vše působilo příjemně minimalisticky a auto udělalo pozitivní první dojem.

EX30 je po teslách nejprodávanější elektromobil v Evropě. Vůz se zjevně trefil do toho, co zákazníci hledají – malé stylové auto s dostatečným výkonem a zajímavou cenou v základním provedení. K ní je ale třeba dodat, že je zajímavá ve vztahu k tomu, že je to volvo. A jak moc je to opravdu volvo, je taky otázka. EX30 se totiž vyrábí v Číně po boku sesterských modelů Zeekr X a Smart #1.

Design auta mi přišel sympatický, byť všechna další Volva mi přijdou o něco hezčí. Jde ale o subjektivní pocit. Interiér je příjemný svým minimalismem i zpracováním. Jenže auta nejsou jen o vzhledu. Minimalismus se odrazil i ve složitějším ovládání a složitější cestě k informacím, protože před volantem žádný displej není.

Zajímavostí je, že sesterský zeekr displej před volantem má a volvo, stavící svou image na bezpečnosti, jej nemá. Zvolené řešení, tedy integrovat všechno do jednoho displeje po vzoru menších tesel, vede k poměrně velkému rozptylování řidiče.

Za problematický bych tak považoval rychloměr, který je na středovém displeji, tedy dál ze zorného pole řidiče. Proto při snaze dodržovat rychlostní limit bez tempomatu mohou být oči opravdu často mimo vozovku. To se nejspíše projevilo i v kalibraci asistentů, které hlídají pozornost. Řada aut řidiče peskuje, že na displej kouká moc dlouho, tady však výstraha jen tak nepřišla.

Volvo EX30 Twin Motor PerformanceVolvo EX30 Twin Motor Performance | Zdroj: Petra Doležalová/Volvo

Věnování pozornosti provozu vpředu je omezené, i když třeba chcete napevno rozsvítit světla. Automatika totiž v tomto případě ani za silného deště, na rozdíl od dalších volv, nerozsvítí potkávací světla; dlužno však dodat, že i při jízdě s denním svícením EX30 svítí i vzadu.

Na světla tu není pevný ovladač někde na levé straně od volantu či na páčce. Vpravo dole na displeji se musíte trefit na autíčko, v dalším menu kliknout na „Vnější osvětlení“, v dalším menu kliknout na ikonku světlometů, přečíst si varování, že se chystáte zapnout světlomety, a že je třeba to potvrdit na volantu, potvrdit to na volantu a konečně je hotovo. Úkol, který ve většině aut zvládnete během sekundy jediným stiskem tlačítka či pootočením páčky pod volantem, tady na dlouhou dobu svede oči ze silnice.

U tesel se inspirovalo také ovládání zrcátek. Nastavují se přes displej a následně tlačítka na volantu, která ale ne vždy na dotek fungují, jak se očekává. Tady si proto každý rozmyslí, jestli si chce za jízdy výrazněji upravovat sezení. Když jsem vůz přebíral po kolegovi, sedačku jsem si nastavoval tak, aby zrcátka byla ještě dobrá a nemusel jsem na ně sahat. A ani manipulace s tempomatem nefungovala stoprocentně.

Prostornost, nebo spíše útulnost je omezená vlivem vnějších rozměrů. Zde je ale třeba připomenout, že někteří umí centimetry využívat lépe. Třeba Škoda Kamiq je rozměrově velmi podobná, dokáže ale nabídnout výrazně lepší prostornost vzadu i v zavazadelníku. Od EX30 se v tomto směru nedají čekat zázraky. Zavazadelník o objemu 318 litrů a dalších 7 litrů vpředu ale v této kategorii dostačuje.

Video placeholder
Toto video je zdarma dostupné pro registrované.
Registrovat
Experti Světa motorů proklepli elektrické Volvo EX30 • Zdroj: auto.cz

Motor, jízdní vlastnosti

Dvoumotorový pohon umí zatlačit do sedaček a předjíždění je samozřejmě úplná hračka. Stejně jako u silnějších tesel jde spíše o teleportaci. Je samozřejmé vystartovat zpoza traktoru a být před ním dřív, než byste řekli švec. Zrychlení z nuly na sto proběhne za impozantních 3,6 sekundy. V malém městském hatchbacku pro rodinu!

Po týdnu mi ale přišlo, že je občas výkonu až zbytečně moc. Přitom příplatek za zrychlení supersportů není zas tak velký. Druhý motor, který přidává pohon předních kol i dalších 115 kilowattů výkonu na výsledných 315 kW, vyjde na 60 tisíc korun. To se vyplatí zvážit, přičemž už čtyřkolka sama o sobě je dostatečný důvod. Nevýhodou je ale vyšší spotřeba a tedy i kratší dojezd.

Navzdory velmi vysokému, vlastně supersportovnímu výkonu tohle není auto pro nadšené příznivce rychlé jízdy. Zatáčky lze projet rychleji i s vozy s třetinovým výkonem. To neznamená, že by EX30 jezdila špatně, mezi malými crossovery je na tom velmi dobře. Ale není to sportovní auto a podvozek na to stádo koní prostě nestačí.

Svým pojetím vede řidiče spíše ke klidné jízdě. Jen má obří rezervu pro potřebu výrazné akcelerace, a to ve všech myslitelných situacích – včetně bleskového připojení do proudu aut v levém pruhu na dálnici.

Příklady kompaktních elektrických SUV se silným pohonem
ModelVolvo EX30Mini CountrymanŠkoda ElroqMG4
VerzeTwin motor PerformanceSE ALL485XPower
Základní cena modelu895.000999.700799.000749.900
Základní cena uvedené motorizace1.184.0001.183.0001.032.000999.900
Výkon315 kW225 kW210 kW320 kW
Zrychlení z 0 na 100 km/h (s)3,65,66,63,8
Pohonvšech kolvšech kolzadní (4x4 verze bude později)všech kol
Dojezd445-450399-432540-581385
Baterie (využitelná)65 kWh65 KWh77 kWh62 kWh
Délka (mm)4233444544884287
Šířka (mm)1837184318841836
Výška (mm)1549163516251516
Zavazadlový prostor7+318460470363

Závěr

Testované Volvo bych si pro sebe nevybral – alespoň takový byl můj první dojem. Tím hlavním důvodem je kompromisní ergonomie. Méně místa vzadu nebo v zavazadelníku bych u této stylovky určitě neřešil.

Jenže když se podíváme na reálnou nabídku na trhu, mohl bych zvážit, že si na ovládání raději zvyknu. Kdo hledá malý, silný a slušně vybavený elektromobil, který má navíc dostatečný dojezd, tak mu z průzkumu trhu nakonec právě tohle auto vypadne jako vhodná volba navzdory ceně testovaného kusu přes 1,3 milionu korun.

Konkurentům totiž vždy něco chybí. Podobně velké elektromobily nemají většinou pohon všech kol, nemají ani výkon přes tři stovky kilowattů, případně nemají značku s nějakou tradicí a servisním zázemím.

Nejlevnější verze modelu895.000 Kč (EX30 Single motor, Core)
Základ s testovaným motorem1.184.000 Kč (EX30 Twin motor Performance, Plus)
Testovaný vůz bez příplatků1.259.000 Kč (EX30 Twin motor Performance, Ultra)
Testovaný vůz s výbavou1.323.500 Kč (EX30 Twin motor Performance Ultra)

Plusy

  • Design a zpracování interiéru
  • Silný zátah motorů
  • Poměr cena/výkon
  • Teplota v interiéru nastavitelná v aplikaci

Minusy

  • Horší ergonomie
  • Funkčnost tlačítek na volantu
  • Omezená vnitřní prostornost

Volvo EX30 Twin Motor Performance
Cena základní sestavy
1 259 000 Kč
Výbava základní sestavy
Pokročilé asistenční systémy řidiče, Adaptivní tempomat, Asistent jízdy v kolonách, Inteligentní asistent rychlosti, Elektronicky řízený pohon všech kol, Vektorování točivého momentu, Progresivní posilovač řízení, Aktivní parkovací asistent, 360° kamera s 3D náhledem, Elektricky nastavitelné sedadlo řidiče i spolujezdce, Pevná panoramatická střecha,
Cena testované sestavy
1 323 500 Kč
Výbava testované sestavy
žlutá metalíza (+15.900 Kč), interiér Mist (+30.500 Kč), tónovaná zadní okna (+9.500 Kč), vyhřívaná přední sedadla a volant (+8.600 Kč)
Motor
Typ motoru:
elektrický
Válce / ventily:
0 / 0
Zdvihový objem (ccm):
0
Nejvyšší výkon (kW / ot/min):
315 / 0 - 0
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min):
543 / 0 - 0
Nejvyšší toč. moment elektromotoru (Nm / ot/min):
0 / 0 - 0
Nejvyšší výkon elektromotoru (kW / ot/min):
0 / 0
Nejvyšší výkon soustavy (kW / ot/min):
0
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h):
180
Zrychlení 0 - 100 km/h (s):
3.6
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km):
0 / 0 / 0
Emise CO2:
0
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l):
318 / 904
Objem nádrže (l):
0
Pohotovostní hm. / nosnost (kg):
1960 / 450
Rozměr pneu:
245/45 R19
Volvo EX30 Twin Motor Performance schema
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm):
4233
b) šířka (mm):
1836
c) výška (mm):
1555
d) rozvor (mm):
2650
e) rozchod vpředu (mm):
1590
f) rozchod vzadu (mm):
1595
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm):
880 / 1120
h) podélný prostor vzadu min/max (mm):
540 / 800
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm):
1020
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):
990
k) šířka vpředu (mm):
1400
l) šířka vzadu (mm):
1370
délka sedáku vpředu (mm):
485
délka sedáku vzadu (mm):
440
výška opěradla vpředu (mm):
620
výška opěradla vzadu (mm):
670
místo vzadu pod předním sedadlem:
Ano
Vstoupit do diskuze (47)