Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Aston Martin Cygnet: Labuťátko oficiálně skončilo kvůli Toyotě iQ

Aleš Dragoun Aleš Dragoun 27. 10. 2013
9
7
Zobrazit náhledy (9)
Aston Martin Cygnet Aston Martin Cygnet Aston Martin Cygnet Aston Martin Cygnet
Důvodem konce produkce luxusního Aston Martinu Cygnet nebyla jen slabá poptávka. Příští rok se totiž zřejmě rozloučí i Toyota iQ.

Minivůz Aston Martin Cygnet (v překladu mládě labutě) je superluxusní verzí maličké Toyoty iQ. Respektive přesněji řečeno byl. Během necelých tří let se jich prodalo ani ne 150 kusů, proto byla jeho výroba zastavena. Ono se při ceně těsně pod milion korun není čemu divit, ale původní odhad odbytu zněl na hodně optimistických 4.000 jednotek ročně. U nás jej nabízel bývalý dovozce Auto-Exner za minimálně 958 tisíc korun. Továrna na exkluzivní sportovní auta z Gaydonu takový model potřebovala už jen kvůli snížení průměrných emisí na značku, které nařizuje Brusel.

Oficiální důvod ukončení produkce mini Cygnet je však jiný než komerční. V rozhovoru pro britský Autocar řekl generální ředitel automobilky Ulrich Bez: „Zastavili jsme produkci Cygnetu, protože Toyota výrobu iQ příští rok ukončí také. Nechceme už dále do projektu investovat více peněz.“ Nejvyšší muž Astonu také sdělil, že chtěl prodávat Cygnet za oceánem ve Spojených státech a nabídnout jej Američanům s přeplňovaným motorem. Pro tento krok však od Toyoty nedostal žádnou podporu. Do svého (vlastně již bývalého) japonského partnera se dr. Bez pustil bez okolků a nešetřil kritikou: „S Akiem Toyodou máme stále skvělé vztahy. Toyota však neuměla navázat na podporu, jakou poskytuje například Tesle, nebo svým vlastním produktům.“

Cygnet pochopitelně neměl urozený rodokmen. Toyota je přece jen masovou značkou a v současnosti největším výrobcem automobilů na světě. Nic proti, naopak. Bez však na závěr interview dodal: „Myslím, že Aston udělal s Cygnetem dobrou věc a jsem zklamaný, že to nevyšlo. Je to velký malý vůz, zejména v Londýně. V budoucnosti se stane kultovním autem.“ Pan Bez myslel svá slova jistě vážně... Hustým londýnským provozem se jistě proplétá zdárně a minimálně se stane perličkou v historii Aston Martinu. Byl to však v první řadě hlavně zmíněný komerční propadák.

Co na ukončení výroby řekla druhá strana? Toyota odmítla Bezova slova komentovat a namítla, že plány na ukončení výroby iQ neexistují. Nizozemský De Telegraaf však přinesl zprávu, že produkce v japonské Takaoce bude příští rok zastavena minimálně pro evropský trh. Ani v případě Toyoty iQ se nejednalo rozhodně o levnou záležitost, byť cena základního modelu oproti Cygnetu byla zhruba třetinová. Zaplatit za třímetrové miniautíčko minimálně 330 tisíc korun však nechtěl každý. Na našem trhu se prodávala s benzinovým tříválcem 1,0 VVT-i/50 kW, čtyřválcem 1,33 Dual VVT-i/72 kW a taktéž čtyřválcovým turbodieselem 1,4 D-4D/66 kW. Diesel však z nabídky rychle zmizel. V České republice bylo v letech 2009-2011 zaregistrováno jen 23 vozů tohoto typu. Při troše štěstí však na něj lze narazit. Kolik se na domácích silnicích objevilo Cygnetů, to bohužel z oficiálních dat SDA vyčíst nelze, model zde není samostatně veden.

Související články

Témata

Diskuse: Přidat názor

Možná za pět let
luke66z
| 28. 10. 2013
Možná za pět let vážne pracháči sednou do miniaut a v kolíně začne vznikat toyota aygo s nápisem aston martin. nic není nemožné :-)
Avatar - EauRouge
Nebýt Toyoty IQ, tak by ani nevzniklo
EauRouge
| 28. 10. 2013
Jde o to správně pochopit existenci tohoto auta. Aston Martin neměl touhu prodávat auta masám nebo něco podobného. Ač marketingová idea byla, že si majitel koupí ke svému velkému a žíznivému astonu auto, které dodá majiteli praktičnost do života, tak tomu sám aston nevěřil. Proto ta cena.
Bylo to mnohem jednodušší. Jelikož se portfolio AM skládá ze sporťáků, kdy nejmenší motor je 4,7 V8, tak bylo třeba zkrotit výdaje za emisní povolenky. Emise jsou drahá sranda a proto se astonu vyplatilo brát od Toyoty IQ a plácnout na něj nový čumák a potáhnout interiér kůží. Aston koupil od Toyoty prakticky hotový produkt, do kterého nemusel sypat peníze za vývoj. Navrhnout čumák ala Aston a zbavit se trochu kůže je nepoměrně levnější než koupit emisní povolenky na stále přísnější emisní normy. A protože nezáleží na tom kolik aut s nízkými emisemi prodáte, ale jen na tom že existuje a můžete si ho koupit, tak mohl Aston nasadit nesmyslnou cenu, která mu vyrovná extra práci navíc na Toyotě IQ. Aston vydal jen nějaká čísla kolik jich chtěl prodat, ale reálně mu to bylo fuk, protože na něm nechtěl vydělat, ale jen neprodělat. Paradoxně čím víc by se prodalo Cygnetů tím hůř pro Aston, protože by musel zaměstnat nějaké lidi které by je museli vyrábět. Ve zkratce auto na truc EU.
Avatar - flyboyeda
Nebýt Toyoty IQ, tak by ani nevzniklo
flyboyeda
| 27. 10. 2013
ty by sis koupil Fábii za milión korun s nápisem Aston Martin ?
Avatar - PTS
Nebýt Toyoty IQ, tak by ani nevzniklo
PTS
| 27. 10. 2013
S někým tady mlátí puberta... ;-)
Avatar - peter222
To by chcelo trochu inak !
peter222
| 27. 10. 2013
Aj keď je to Aston ,nestačí dať na auto len exkluzivnu cenovku a skrášliť interiér a potom čakať ,že sa predá. Ono je to hlavne o technike : teda žiadna 1.3 a sto koni , ale slušný výkon a primeraná cena. :-(

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku