Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Aston Martin oživil manuál s "dog leg" kulisou. Víte, co to je? A která auta ho měla dřív?

Martin Tolar Martin Tolar Aktualizováno 8. 5. 2019
87
3
Zobrazit náhledy (87)
BMW 635 CSi BMW M3 BMW M3 Evolution I BMW M3 pick-up BMW M3 Sport Evolution BMW M535i BMW M535i BMW M635 CSi BMW M635 CSi Citroen 2CV Citroen 2CV Citroen 2CV Citroen 2CV Citroen 2CV De Tomaso Pantera Datsun 1600 Datsun 160J Datsun 160J SSS Coupe Datsun 510 Datsun 610 Datsun Sunny Datsun Sunny De Tomaso Pantera De Tomaso Pantera De Tomaso Pantera De Tomaso Pantera GTS De Tomaso Pantera L Ferrari 308 GTB Ferrari 308 GTB Acciao Ferrari 308 GTB Acciao Ferrari 308 GTS Ferrari 328 GTB Ferrari 328 GTB Ferrari 328 GTS Ferrari 348 TB Ferrari 348 TB Ferrari 348 TB Ferrari Testarossa Ferrari Testarossa Ferrari Testarossa Ford GT40 Ford GT40 Ford GT40 Ford Model A Cabriolet Ford Model A Roadster Ford Model A Roadster Iveco OM Turbogrinta Lamborghini Countach LP400 Lamborghini Countach LP400 Lamborghini Countach LP400 S Lamborghini Countach LP400 S Lamborghini Countach LP500 Turbo S Prototipo Lamborghini Countach LP5000 S Lamborghini Countach LP5000 S Lancia Stratos HF Lancia Stratos HF Lancia Stratos HF Lancia Fulvia Coupe 1600 HF Rally Maserati Biturbo Mercedes-Benz 190E Mercedes-Benz 190E Mercedes-Benz 190E Mercedes-Benz 190E Mercedes-Benz 190E Evolution II Mercedes-Benz 190E Evolution II DTM Mercedes-Benz 300SE Porsche 928 Porsche 928 Porsche 928 Porsche 928 Porsche 928 S Porsche 924 Turbo Porsche 924 Turbo Porsche 924 Turbo Porsche 901 Porsche 911 Renault 4 Renault 4 Renault 4 La Parisienne Subaru 360 Subaru 360 Talbot Sunbeam Lotus

Netradiční kulisa převodovky, u které jsou za sebou stupně 2 a 3, je funkční záležitost. A dnes už bohužel neobvyklá. Dřív to tak ale nebývalo.

Sice teď mezi sporťáky frčí hlavně automaty a pádla pod volantem, ale staré dobré manuály nejsou ještě na hřbitově. Například nový Aston Martin Vantage AMR se také pyšní manuálem, dokonce právě s kulisou typu "dog  leg".

U řazení sedmistupňového manuálu tak stupně dva až sedm zabírají místa, kde normálně jsou stupně jedna až šest. Jednička, která je stejně dobrá jen na rozjezdy, se řadí doleva a dolů.

I když dnes na ně už skoro nenarazíte, převodovky dog leg mají dlouhou tradici. A to hlavně v závodních autech - a když už je měla i ta civilní, většinou šlo o nějaký výjimečný exemplář. Překlad "psí noha" se u nás moc nepoužívá, i my jsme v tomto přejali zase jednou libozvučnější anglickou přezdívku. Ta mimochodem prý vznikla tak, že schéma kulisy připomínalo psa se zvedlou nohou, který si značkuje své území. No, pokud má někdo dost fantazie...

Hlavní výhodou této kulisy je usnadnění a tím pádem i zrychlení řazení mezi nejpoužívanějšími stupni. Jak už bylo řečeno, jednička se hodí jen na rozjezdy a někdy do opravdu ostrých zatáček a vraceček, ale to je spíš případ rally a ještě velmi výjimečný. Na okruzích se nečastěji řadí mezi dvojkou a trojkou, i čtyřka už se používá méně. Čtyřka ke slovu přijde na delších rovinkách, navíc otáčky rostou pomaleji a řidič má na přípravu přeřazení více času. 

Dog leg převodovka tedy vznikla kvůli motorsportu, ale dostala se i do vozů pro běžné zákazníky. Nejčastěji našla uplatnění ve sportovních autech. Mělo ji například Porsche 928. To bylo velké pohodlné kupé GT, které ovšem původně mělo nahradit stárnoucí ikonický model 911. Nabízelo ale zcela jinou koncepci s velkým motorem V8 vpředu a uspořádáním trans-axle kvůli vyvážení. Nešlo ale o jediné Porsche, této kulisy se dočkaly i jiné modely s převodovkou Getrag - nejstarší modely 911, model 914 a přeplňované 924 Turbo.

Němci měli dog leg kulisu vůbec velmi rádi, a tak ji nabízelo i BMW M3 první generace E30, která tak hezky navázala i na model 2002 Turbo. Jedno z prvních aut s přeplňováním turbodmychadlem prý měl takovou akceleraci (alespoň pro řidiče nezvyklé na přeplňování), že převodovka dog leg byla nezbytná. Dále ji najdete v modelech 2002 Tii, M535 a 635CSi. Stejnou převodovkou musel mít ale pochopitelně v nabídce Mercedes, nabídl ji v ostrých modelech 190E 2.3-15 a 2.5-16, 300CE, 320CE a CW111.

Motorsport byl pro kulisu dog leg vůbec ideálním místem, takže v homoogačních speciálech našel největší uplatnění. Proto jej má například i Lancia Stratos HF - elegantní kupé s karoserií od Bertoneho, které bylo jako první auto stavěno cíleně pro rally a vyhrávání. V běžném životě to s ním asi nebylo jendoduché, ale koho to zajímá. Řadit stejně ale budete i v elegantnější Fulvii HF, která byla v rally také úspěšná.

Podobné to bylo i s Fordem GT40, tahle nízká placka, která vznikla, aby zostudila na závodních oválech Ferrari, se pak prodávala i běžným lidem, kteří v ní našli pochopitelně i závodní kulisu řazení. Nešlo ale o nic nového, kdysi dávno už ji měl i Ford Model A.

Dog leg převodovku má i ikonický supersport, který kdysi visel na zdech snad všech klučičích pokojíčků. Měl výklopné dveře, ostré hrany a většinou i velké zadní křídlo, které jej spíš zpomalovalo. Ano, teď mluvím o Lamborghini Countach. Sice se podle mnohých, kteří měli to štěstí a dostali se za volant, řídí hrozně a vlastně je to pitomé auto, ale stejně je nám to fuk.

Když byla zmínka o Lamborghini, nemůžeme vynechat ani jeho rivala Ferrari. To nabízelo netradiční převodovku poněkud překvapivě ve velkém kupé GT, tedy podobně, jako jsme to viděli u Porsche. Kromě dvanáctiválcové Testarossy se stejná kulisa dostala ještě do modelů 308, 328 a 348.

"Psí nohu" najdete i v jednom ostrém hatchbacku. Konkrétně v jednom z prvních hot hatchů, na který se kvůli kultovnímu postavení Golfu GTI zapomíná. Talbot Sunbeam Lotus měl na poměry segmentu netradiční pohon zadních kol, výklopné zadní okno a jména hned tří slavných automobilek v názvu. Vybojoval i úspěchy v rally, když se stal mistrovským autem roku 1981. Mezi další rychlá auta s dog leg řazením pak patří i DeTomaso Pantera, Aston Martin Vantage nebo Maserati Biturbo.

Dog leg kulisa ale není jen výsadou rychlých aut. Najdete ji překvapivě třeba i u maličkého lidového Subaru 360. V Japonsku se toto řešení i v něžných vozech chytilo, bjevilo se tak například i ve spoustě Datsunů a teď nemyslím sportovní kupé Z, ale modely Sunny, 160J, 210, 510 a 610.

Své využití si ale kulisa našla i v případě řazení u francouzských levných aut Citroën 2CV a nejstarších Renaultů 4, nebo také u některých lehkých užitkových aut, jako je například starší Iveco Turbo Daily. U nich se třeba jednička používá jen na rozjezdy s těžkým nákladem nebo přívěsem do kopce. Pokud je ale dodávka prázdná, můžete se rozjíždět na dvojku a proto se tato "posunuta" kulisa řidičům obsluhovala lépe.

Možná je těch aut ještě víc. Napadá vás nějaké, které v článku chybí?

Související články

Témata
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly

Diskuse: Přidat názor

Dog leg
Lojza91
| 12. 5. 2019
Náklaďáky 😉 Tatra LIAZ atd
Re: Dog leg
webpaja
| 9. 5. 2019
Doplním, že na okruzích se řadilo více mezi 2-3. Dnes to již neplatí.
Dog leg
janrozum
| 9. 5. 2019
Dog leg má taky Alfa Romeo Montreal

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku