Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

ATS GT: Italský supersport má motor od McLarenu a stojí 25 milionů

ATS GT
ATS GT
ATS GT
ATS GT
16 Fotogalerie
Aleš Dragoun
Diskuze (1)
Vzkříšená italská firma ATS představila na Salon Privé nové sportovní kupé. Jmenuje se prostě a jednoduše GT. Z Anglie pochází i pohonná jednotka.

Italská firma ATS prochází veletoči a změnami majitelů i po svém zmrtvýchvstání. Nicméně žije. Momentálně jí šéfují bývalý amatérský závodník Daniele Maritan a designér Fiatu a Bertone Emanuele Bomboi, Nový uzavřený supersport si odbyl 31. srpna svou světovou (a také britskou) premiéru. Doplní tak „placky“, které jsou určeny hlavně pro závody, i když pro ně lze získat silniční homologaci.

S označením si tu hlavu nikdo nelámal, novinka nese prostinký název GT. Debutuje 53 let po ukončení výroby původních italských sporťáků, společnost ATS (Automobili Turismo e Sport, 1962-1964) vznikla odchodem bývalých zaměstnanců Ferrari (Carla Chitiho, Giotta Bizzarriniho, Romola Tavoniho a dalších včetně závodníků Phila Hilla a Giancarla Baghettiho) a pokusila se dokonce i o monopost formule 1.

Inspiraci pro vnější tvary hledejme u historického ATS 2500 GT ze Ženevy 1963 z pera Franca Scaglioneho, vývoj ideového následníka tak dospěl prakticky do finiše. Moderna stejného jména se coby retro prototyp představila v dubnu 2015 v Monte Carlu, ale aktuální kus vypadá jinak. Nejzajímavějšími designérskými výstřelky jsou bezesporu černé B-sloupky, které překrývá ploutev, vlastně část vytaženého blatníku. Dvě obří koncovky výfuku byly pak integrovány do zádě tam, kde mají běžná auta koncové reflektory. Ty se zúžily do boků.

Srdce z Wokingu

Základem konstrukce stříbrné střely se světle červenými prvky je vana z uhlíkových vláken doplněná hliníkem. Podélně uprostřed pod výklopným krytem najdeme motor, konkrétně vidlicový osmiválec 3,8 litru se dvěma turby a sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou, prý vlastní. Má zadní pohon, řadí se páčkami, nebo sekvenčně voličem. Manufaktura si značku agregátu nechala pro sebe, nemusíme ale pátrat dlouho, vítr vane z Wokingu. Výkon dosahuje v současnosti 478 kW (650 k)/7250 min-1. není problém ho zvednout na 700 koní, tedy správně 515 kW. Točivý moment vrcholí v prvním případě 678, ve druhém 750 N.m.

Z klidu na 97 km/h Ital s britským srdcem vystřelí za 3 s, na 193 km/h se dostane během 9,9 s. Má zabudovanou launch control. Nestandardní akcelerační údaje odpovídají 60, respektive 120 mílím v hodině. Lze zvolit tři módy: Viaggio, Sport a Corsa. Maximální rychlost převyšuje 332 km/h, suchá hmotnost 4,7 m dlouhého, 1,96 m širokého a 1,21 m nízkého dvoudveřového auta leží na hranici 1,3 tuny. Dvanáctilitrová kombinovaná spotřeba je spíše zbožným přáním...

ATS GT nechybí základní, v EU povinná elektronika, tedy ABS, ESP a TPMS. Nastavitelný podvozek s dvojitými lichoběžníkovými závěsy disponuje rozvorem 2,67 m. Nádherná desetipaprsková kola mají průměr 20, respektive 21 palců, obouvají gumy 255/30 a 355/25. Za nimi se skví rudé třmeny karbon-keramických brzd od Bremba. Supersport dostal i vzduchovou brzdu: výsuvné zadní křídlo, které lze ovládat také manuálně.

Kokpitu v šedé kůži a Alcantaře s blyštivými i karbonovými doplňky dominuje ultratenká digitální TFT obrazovka v hliníkovém rámu, malý centrální displej je dotykový. Obsahuje třeba trojrozměrnou navigaci s mapami Google a lze si dobít rovněž mobil. Bezdrátově, pochopitelně. Individualizaci interiéru se jinak nekladou takřka žádné meze... Vešla se sem čtveřice airbagů i špičkové audio Prima Orchestra, o parkovacích kamerách nemluvě.

Jen dvanáct

GT vznikne jen ve dvanácti exemplářích (stejně jako originál 2500 GT/GTS) a každý přijde minimálně na 1,15 milionu dolarů (25,3 milionu korun). Jedná se tedy už teď o sběratelskou raritku, jejíž hodnota určitě časem poroste. ATS chystá ještě výkonnější GT R s 588 kW (800 k) a otevřelo i stylistické centrum nedaleko Turína.

Vstoupit do diskuze (1)