Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Audi A1 quattro: 188 kW, 350 Nm a jeden Haldex pro nejmenšího z rodu

Aleš Jungmann Aleš Jungmann 21. 12. 2011 • 07:06
44
56
Zobrazit náhledy (44)
Audi A1 Audi A1 Audi A1 Audi A1 Audi A1 Audi A1 Audi A1 Audi A1 Audi A1 Audi A1 Audi A1 Audi A1 Audi A1 Audi A1 Audi A1 Audi A1 Audi A1 Audi A1 Audi A1 Audi A1 Audi A1 Audi A1 Audi A1 Audi A1 Audi A1 Audi A1 Audi A1 Audi A1 Audi A1 Audi A1 Audi A1 Audi A1 Audi A1 Audi A1 Audi A1 Audi A1 Audi A1 Audi A1 Audi A1
Ostrý model A1 quattro bude v vyroben v limitované edici, zájemcům nabídne opravdu sportovní svezení. Ve třídě malých vozů je vyjímečný pohon všech kol.

Pod kapotou novinky se ukrývá přeplňovaný agregát 2.0 TFSI. Může se pochlubit proměnným časováním sacích ventilů či dvojicí vyvažovacích hřídelů, tím hlavním trumfem ve třídě malých vozů jsou však jeho paramatery.

Nejvyšší výkon 188 kW (256 k) přichází při 6.000 min-1, maximální točivý moment 350 Nm je k dispozici od 2.500 do 4.500 min-1. Na všechna čtyři kola jej přenáší mezinápravová spojka Haldex poslední generace skrze šestistupňovou manuální převodovku. Za normálních podmínek přenáší spojka velkou část hnací síly motoru na přední kola. V případě, že by mělo dojít ke zhoršení trakce, dokáže hnací sílu přenést plynule dozadu stlačením lamel uvnitř spojky během několika milisekund. Při tvorbě hydraulického tlaku je elektrické čerpadlo podporováno tlakovým zásobníkem. Případný prokluz kol je řešen elektronickou uzávěrkou diferenciálu EDS.

245 km/h pro A1

Dynamické schopnosti vozu jsou pozoruhodné: z klidu na 100 km/h to A1 quattro zvládne za 5,7 sekundy a nejvyšší rychlost leží na hranici 245 km/h. To vše prý při zachování rozumné spotřeby; dle předběžných údajů by se měla kombinovaná spotřeba pohybovat kolem 8,5 litru benzinu na 100 kilometrů.

Podvozek vozu je oproti běžným verzím upraven a jeho nastavení je výrazně tužší. Přední nápravě typu McPherson sekunduje zadní čtyřprvek, posilovač řízení je elektrohydraulický se sportovně strmým převodem 14,8:1. Zajímavá jsou ledovcově bílá osmnáctipalcová kola s pneumatikami o rozměru 225/35: odkazují totiž na legendární Audi quattro. Za nimi pracují posílené brzdy s předními kotouči s vnitřním chlazením o průměru 312 milimetrů, třmeny jsou lakovány černou barvou. Dobrou zprávou pro milovníky sportovních aut je možnost úplného vypnutí stabilizačního systému, ESP však nad vámi může (například při zhoršených podmínkách) bdít i ve speciálním sportovním módu.

Mrštný ledovec

Stejná barva, jako byla použita na speciální kola, tedy ledovcově bílá, byla použita i na karoserii, střecha je leskle černá. S touto barevnou kombinací kontrastují červené detaily, jako například žebrování ve světlometech. Nepřehlédnutelné je velké dvoubarevné křídlo, díky kterému (a také díky dvojici 100 mm koncovek výfuku či ztmaveným LED svítilnám) je A1 quattro zezadu velmi snadno identifikovatelné. Rozměry vozu se lehce změnily; A1 quattro o trochu povyrostlo: délka vozu je 3987 mm, šířka 1740 mm a vysoké 1416 milimetrů. Zavazadlový prostor pojme 210 až 860 litrů.

Interiéru Audi A1 quattro dominuje černá. Sedadla a loketní opěrky ve dveřích jsou potaženy kůží Nappa s kontrastním červeným stehováním. Sportovní sedadla S vpředu mají výrazné boční vedení, integrované opěrky hlavy a na zadní straně se chlubí nápisem quattro. Spodní část středové konzoly je lakována lesklým černým lakem, opěrka pro levou nohu a kryty pedálů jsou vyrobeny z kartáčované ušlechtilé oceli. Podlahové rohože jsou opatřeny obšitím s červeným stehováním a prahové lišty jsou zdobeny nápisy A1 quattro. Ručičky ukazatelů jsou bílé, otáčkoměr červený a potřebné údaje jsou řidiči distribuovány pomocí barevného displeje informačního systému.

Dole zploštělý multifunkční sportovní volant s věncem obšitým červeně stehovanou kůží nese štítek se sériovým číslem vozu. Hlavice krátké řadicí páky je vyrobena z hliníku ze kterého je vyrobena řada dalších ovládacích prvků a doplňků.

333

Do výbavy patří prvky jako světlomety xenon plus, asistent dálkových světlometů, adaptivní brzdová světla, parkovací senzory vzadu, automatická klimatizace či tempomat. Multimediální výbava zahrnuje měnič CD, digitální tuner, Audi Music Interface a MMI Navigation Plus. Zvuková aparatura Bose probouzí k životu 14 reproduktorů výkonem až 465 W. Basové reproduktory ve dveřích jsou nepřímo osvětleny kombinací světlovodů a diod LED. Systém Audi connect umožňuje připojení k internetu prostřednictvím systému Bluetooth Autotelefon online, díky tomu je možné využívat za jízdy speciální webové služby jako například Google Earth. Spolucestující si mohou k integrovanému hotspotu WLAN připojit také svá přenosná zařízení.

A1 quattro přijde na trh ve druhé polovině roku 2012 v limitované edici 333 exemplářů.

Související články

Témata
24. 12. 2011 11:08
Re: Tentokrát dokonce bez DSG!
No, hlavně když tam místo páky nebude tlačítko od debilní elektrické brzdy!
23. 12. 2011 00:51
Re: Tentokrát dokonce bez DSG!
To by tě asi Aston pákou u dveří nepotěšil, co? :-)
23. 12. 2011 00:46
Re: Mno...
Je to LSD, ale umí fungovat aktivně. Funguje prakticky stejně jako centrální diferenciál. Nakolik toho software využívá, to ti nepovím. Tenhle systém je už hodně podobný xDrive. Osobně jsem velmi zvědavý, co si VW nadiktoval do páté generace, která by měla přijít příští rok. Saab rozhodně posunul Haldex o notný kus dál.
Avatar - Ham.
22. 12. 2011 16:34
Re: Mno...
Pro srovnání čistě podvozků si můžeš vzít hodně zakroucenou trať Autozeitungu, kde Mini Cooper D s 111hp zajel čas 1:51,3 a A1 1,6 TDI se 105hp zajela čas 1:51,7 takže podvozkově stejná liga co se týče předohrabů. 4x4 samozřejmě pošle schopnosti podvozku o level výš.
22. 12. 2011 14:50
Re: Tentokrát dokonce bez DSG!
Vůbec nic, pokud si místo něj můžu pořídit manuál :-) Moje auto prostě vždy musí mít (kromě jiného) tři pedály, manuální převodovku a mechanickou parkovací brzdu s pákou mezi sedadly. Přes to prostě nejede vlak ;-)

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku