TEST Audi A3 Cabriolet 1.4 TFSI – Svlečená za 18 sekund
Zatímco obvykle se u nových generací stávajících modelů setkáváme s odlišnou platformou, jinými tvary přídě a zádě nebo třeba doplněním motorové palety, Audi šlo v případě A3 Cabriolet o notný kus dál. Předchozí provedení totiž při natažené střeše nezapíralo svou příbuznost s výchozím hatchbackem, což jej na trhu otevřených kompaktů stavělo (společně s Volkswagenem Golf Cabriolet) do role ošklivého káčátka. Stačilo však za zadními koly přidat pár centimetrů a z á-trojky je rázem královna riviéry!
Design – Sto a jeden
Zmíněný nárůst karoserie je větší, než se na první pohled zdá. Zatímco předchůdce měřil 4.238 milimetrů, novinka vyrostla na 4.421 milimetrů, čímž přeskočila i pětidveřovou variantu Sportback. Rozvor se v souvislosti s použitím modulární platformy změnil jenom nepatrně (2.595 místo 2.578), úbytek 120 kilogramů hmotnosti je však pocitově hodně znát.
Základní design se neliší od tříprostorové verze A3, jejíž test jsme přinesli na začátku loňského října. Světlomety jsou vedle xenonových výbojek vybaveny trubicovými diodami a stejná technika tvoří také zadní svítilny. To nejdůležitější se však nachází na samotném vrcholu. Stejně jako v minulé generaci kabrioletu A3 totiž Audi vsadilo na lehkou plátěnou střechu, jejíž stažení zabere 18 sekund a to i za jízdy do rychlosti 50 km/h. Počítejte však s omezením zavazadlového prostoru a manuální instalací větrné clony za 9.000 korun. Základních 320 litrů však v drtivé většině případů vyhoví, případně lze sklopením zadních opěradel docílit maximálního objemu 680 litrů.
K zavazadlovému prostoru se váže jedna paradoxní skutečnost. Během testovacího týdne se nám totiž několikrát stalo, že se proces zatahování střechy v samotném průběhu zastavil. S otevřeným víkem zavazadelníku samozřejmě jet nemůžete, na což Audi myslelo instalací nouzové pojistky ukryté za zadními opěradly. Ty však lze sklopit pouze páčkami v zavazadelníku, který při vztyčeném zadním dílu neotevřete.
Interiér chce být viděn
Kokpity kabrioletů a roadsterů jsou hned po karoserii „první na ráně“. Zájmem každé automobilky by tedy mělo být dosažení co nejlíbivějších tvarů a skvělého dílenského zpracování. Audi nicméně přišlo s velmi kvalitním a ergonomicky skvěle zvládnutým produktem již v uzavřených verzích A3, s kabrioletem tedy rozhodně nemohlo šlápnout vedle.
Sázka na jistotu se automobilce vyplatila. Minimalistická středová konzola se omezila pouze na panel dvouzónové klimatizace a malé množství tlačítek, nad vším bdí tenký displej autorádia MMI za příplatek 11.900 korun. Kladně hodnotíme také sportovní tříramenný volant - padne skvěle do rukou a k naší potěše dostal klasický tvar spodní části bez zploštění. Ergonomické přešlapy jsme však uvnitř přece jenom našli. Například ovladače světlometů jsou umístěny přesně před levým kolenem řidiče a nejednou se nám během testovacího týdne stalo, že jsme nechtěně aktivovali tlačítko pro seřízení jasu přístrojového štítu.
Jakkoli je Audi A3 s karoserií sedan či sportback prostorné, s kabrioletem přicházejí jistá omezení. Na předních sedadlech je všechno v pořádku – posádka si nemůže stěžovat na absenci centimetrů v podélném ani příčném směru, sedí se příjemně nízko a pod hranou čelního skla se schovají i opravdoví dlouháni. Námi naměřená šířka 1.210 milimetrů na zadních sedadlech však uspokojí pouze útlejší postavy a při natažené střeše navíc nezbývá prakticky žádný prostor nad hlavou. Ale nevykládejme si to špatně – konkurence je na tom velmi podobně.
Motor – Umí i na polovinu
S přeplňovanou čtrnáctistovkou TFSI se v rámci redakčních testů nesetkáváme poprvé. Koncernový čtyřválec se vedle maximálního výkonu 103 kW v 5000 otáčkách za minutu a točivého momentu 250 N.m (v rozmezí 1.500 až 3.500 min-1) vyznačuje mimořádnou kultivovaností, tichým během, a také pokrokovým systémem vypínání dvojice prostředních válců. Ty motor nevyužívá při nízké zátěži, o čemž je však řidič mimo upozornění palubního počítače informován zřetelným cuknutím a zvýšenými vibracemi při ustálených otáčkách.
K čemu to všechno? Přece ke snížení spotřeby benzinu. Audi tvrdí, že systém CoD dokáže snížit odběr až o půl litru na sto kilometrů. Regulérní srovnání se základní verzí čtyřválce (má výkon 92 kW) sice nemáme, přesto nás však kombinovaných 5,5 l při stažené střeše příjemně překvapilo. Bát se přitom nemusíte ani dálnice – s uzavřenou karoserií spotřeba oscilovala okolo šesti litrů, motor vykazoval 2.400 otáček a stále si zachovával prakticky neslyšnou kulturu běhu.
Výhrady nakonec nemáme ani vůči manuální šestistupňové převodovce. Páka se v relativně krátkých drahách pohybuje hladce a s lehkostí, a komu by tento způsob řazení nevyhovoval, dostane za příplatek 54.000 korun dvouspojkovou skříň S tronic (obdoba DSG) se sedmi stupni.
Jízda – Střecha dolů, noha z plynu
Nad výbornými jízdními vlastnostmi jsme se rozplývali již v dřívějších testech nové generace Audi A3, v souvislosti s příchodem otevřené karosářské varianty však došlo k výrazným změnám. Nemáme na mysli, že by byl vůz citelně horší, pouze se stáhl do pozice uhlazeného elegána a před neurvalým pojížděním zatáček raději preferuje klidnější tempo.
Pocitově měkčí naladění k charakteru kabrioletu pasuje. Podvozek se dobře vyrovnává s nástrahami českých silnic i na 17“ kolech a nepřenáší do karoserie citelnější rázy. Jak už tomu ale bývá, absence střechy se negativně podepsala na torzní tuhosti karoserie. Ve vyšších rychlostech (i s nataženou střechou) a především v zatáčkách jsme občas měli pocit, jako by snad byl sloupek řízení vyrobený z gumy, což celkový pocit z jízdy mírně degraduje. A to je samozřejmě škoda, protože jinak se vůz chová velice příjemně. V oblouku perfektně drží předem zvolenou stopu, příliš se nenaklání a ze hry není ani přesné řízení s citlivě nastaveným posilovačem.
Audi se na druhou stranu do vysokých rychlostí příliš nehrne. S otevřeným nebem nad hlavou je lépe nepřekračovat 120 km/h (maximum, kdy dokáže větrná clona zabránit většímu víření vzduchu v kabině) a s nataženou střechou se zase musíte vyrovnat s vyšším aerodynamickým hlukem způsobeným bezrámovou konstrukcí oken. I z tohoto pohledu jsou výkonové a provozní parametry testovaného motoru více než dostačující a silnější turbomotor 1.8 TFSI (132 kW) nebo dokonce turbodiesel 2.0 TDI (110 kW) snad ani nejsou potřeba.
Závěr
Největší přínos nové generace Audi A3 Cabriolet vidíme v rapidní změně vzhledu. Prodloužená záď automobilu velmi prospěla s nataženou i staženou střechou a v neposlední řadě přináší také zvětšení zavazadlového prostoru o citelných 60 litrů.
Kroucení karoserie je u automobilů s otevřenou karoserií nutným zlem. Stačí však sundat nohu z plynu a zaměřit se na prakticky neslyšný a úsporný běh motoru, stylový interiér a především obdiv okolí, které elegantní kabriolet nepřehlédne ani v davu stejně koncipovaných automobilů.
Otázkou zůstává cena. Základních 776.900 korun nepůsobí na tenhle kabriolet nikterak přehnaně, připlatit si ale mnohdy musíte i za elementární doplňky, mezi které například patří skládatelná větrná clona nebo konektor pro připojení USB.
Nejlevnější verze modelu | 776.900 Kč (1.4 TFSI Attraction/ 92 kW) |
Základ s testovaným motorem | 815.900 Kč (1.4 TFSI CoD Attraction/ 103 kW) |
Testovaný vůz s výbavou | 903.200 Kč (1.4 TFSI CoD Ambition/ 103 kW) |
Plusy
- Tichý a úsporný motor
- Skvělá manuální převodovka
- Jízdní dynamika
- Minimalistická přístrojová deska
- Pohodlný podvozek
Minusy
- Občasné zasekávání stahování střechy
- Výrazné kroucení karoserie
- Vibrace motoru při jízdě na dva válce
- Nešťastně umístěné ovladače světlometů
Foto: Petr Homolka