Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Audi A3 Cabriolet 1.4 TFSI – Svlečená za 18 sekund

Jan Mička
Diskuze (18)
Druhé generaci kabrioletu Audi A3 to sluší i s nataženou střechou. Jak jezdí s benzinovou čtrnáctistovkou, která umí vypínat dva válce?

Zatímco obvykle se u nových generací stávajících modelů setkáváme s odlišnou platformou, jinými tvary přídě a zádě nebo třeba doplněním motorové palety, Audi šlo v případě A3 Cabriolet o notný kus dál. Předchozí provedení totiž při natažené střeše nezapíralo svou příbuznost s výchozím hatchbackem, což jej na trhu otevřených kompaktů stavělo (společně s Volkswagenem Golf Cabriolet) do role ošklivého káčátka. Stačilo však za zadními koly přidat pár centimetrů a z á-trojky je rázem královna riviéry!

Design – Sto a jeden

Zmíněný nárůst karoserie je větší, než se na první pohled zdá. Zatímco předchůdce měřil 4.238 milimetrů, novinka vyrostla na 4.421 milimetrů, čímž přeskočila i pětidveřovou variantu Sportback. Rozvor se v souvislosti s použitím modulární platformy změnil jenom nepatrně (2.595 místo 2.578), úbytek 120 kilogramů hmotnosti je však pocitově hodně znát.

Základní design se neliší od tříprostorové verze A3, jejíž test jsme přinesli na začátku loňského října. Světlomety jsou vedle xenonových výbojek vybaveny trubicovými diodami a stejná technika tvoří také zadní svítilny. To nejdůležitější se však nachází na samotném vrcholu. Stejně jako v minulé generaci kabrioletu A3 totiž Audi vsadilo na lehkou plátěnou střechu, jejíž stažení zabere 18 sekund a to i za jízdy do rychlosti 50 km/h. Počítejte však s omezením zavazadlového prostoru a manuální instalací větrné clony za 9.000 korun. Základních 320 litrů však v drtivé většině případů vyhoví, případně lze sklopením zadních opěradel docílit maximálního objemu 680 litrů.

audi testy kabriolet audi testy kabriolet  

K zavazadlovému prostoru se váže jedna paradoxní skutečnost. Během testovacího týdne se nám totiž několikrát stalo, že se proces zatahování střechy v samotném průběhu zastavil. S otevřeným víkem zavazadelníku samozřejmě jet nemůžete, na což Audi myslelo instalací nouzové pojistky ukryté za zadními opěradly. Ty však lze sklopit pouze páčkami v zavazadelníku, který při vztyčeném zadním dílu neotevřete.

Interiér chce být viděn

Kokpity kabrioletů a roadsterů jsou hned po karoserii „první na ráně“. Zájmem každé automobilky by tedy mělo být dosažení co nejlíbivějších tvarů a skvělého dílenského zpracování. Audi nicméně přišlo s velmi kvalitním a ergonomicky skvěle zvládnutým produktem již v uzavřených verzích A3, s kabrioletem tedy rozhodně nemohlo šlápnout vedle.

Sázka na jistotu se automobilce vyplatila. Minimalistická středová konzola se omezila pouze na panel dvouzónové klimatizace a malé množství tlačítek, nad vším bdí tenký displej autorádia MMI za příplatek 11.900 korun. Kladně hodnotíme také sportovní tříramenný volant - padne skvěle do rukou a k naší potěše dostal klasický tvar spodní části bez zploštění. Ergonomické přešlapy jsme však uvnitř přece jenom našli. Například ovladače světlometů jsou umístěny přesně před levým kolenem řidiče a nejednou se nám během testovacího týdne stalo, že jsme nechtěně aktivovali tlačítko pro seřízení jasu přístrojového štítu.

audi testy kabriolet audi testy kabriolet  

Jakkoli je Audi A3 s karoserií sedan či sportback prostorné, s kabrioletem přicházejí jistá omezení. Na předních sedadlech je všechno v pořádku – posádka si nemůže stěžovat na absenci centimetrů v podélném ani příčném směru, sedí se příjemně nízko a pod hranou čelního skla se schovají i opravdoví dlouháni. Námi naměřená šířka 1.210 milimetrů na zadních sedadlech však uspokojí pouze útlejší postavy a při natažené střeše navíc nezbývá prakticky žádný prostor nad hlavou. Ale nevykládejme si to špatně – konkurence je na tom velmi podobně.

Motor – Umí i na polovinu

S přeplňovanou čtrnáctistovkou TFSI se v rámci redakčních testů nesetkáváme poprvé. Koncernový čtyřválec se vedle maximálního výkonu 103 kW v 5000 otáčkách za minutu a točivého momentu 250 N.m (v rozmezí 1.500 až 3.500 min-1) vyznačuje mimořádnou kultivovaností, tichým během, a také pokrokovým systémem vypínání dvojice prostředních válců. Ty motor nevyužívá při nízké zátěži, o čemž je však řidič mimo upozornění palubního počítače informován zřetelným cuknutím a zvýšenými vibracemi při ustálených otáčkách.

K čemu to všechno? Přece ke snížení spotřeby benzinu. Audi tvrdí, že systém CoD dokáže snížit odběr až o půl litru na sto kilometrů. Regulérní srovnání se základní verzí čtyřválce (má výkon 92 kW) sice nemáme, přesto nás však kombinovaných 5,5 l při stažené střeše příjemně překvapilo. Bát se přitom nemusíte ani dálnice – s uzavřenou karoserií spotřeba oscilovala okolo šesti litrů, motor vykazoval 2.400 otáček a stále si zachovával prakticky neslyšnou kulturu běhu.

Výhrady nakonec nemáme ani vůči manuální šestistupňové převodovce. Páka se v relativně krátkých drahách pohybuje hladce a s lehkostí, a komu by tento způsob řazení nevyhovoval, dostane za příplatek 54.000 korun dvouspojkovou skříň S tronic (obdoba DSG) se sedmi stupni.

audi testy kabriolet audi testy kabriolet  

Jízda – Střecha dolů, noha z plynu

Nad výbornými jízdními vlastnostmi jsme se rozplývali již v dřívějších testech nové generace Audi A3, v souvislosti s příchodem otevřené karosářské varianty však došlo k výrazným změnám. Nemáme na mysli, že by byl vůz citelně horší, pouze se stáhl do pozice uhlazeného elegána a před neurvalým pojížděním zatáček raději preferuje klidnější tempo.

Pocitově měkčí naladění k charakteru kabrioletu pasuje. Podvozek se dobře vyrovnává s nástrahami českých silnic i na 17“ kolech a nepřenáší do karoserie citelnější rázy. Jak už tomu ale bývá, absence střechy se negativně podepsala na torzní tuhosti karoserie. Ve vyšších rychlostech (i s nataženou střechou) a především v zatáčkách jsme občas měli pocit, jako by snad byl sloupek řízení vyrobený z gumy, což celkový pocit z jízdy mírně degraduje. A to je samozřejmě škoda, protože jinak se vůz chová velice příjemně. V oblouku perfektně drží předem zvolenou stopu, příliš se nenaklání a ze hry není ani přesné řízení s citlivě nastaveným posilovačem.

Audi se na druhou stranu do vysokých rychlostí příliš nehrne. S otevřeným nebem nad hlavou je lépe nepřekračovat 120 km/h (maximum, kdy dokáže větrná clona zabránit většímu víření vzduchu v kabině) a s nataženou střechou se zase musíte vyrovnat s vyšším aerodynamickým hlukem způsobeným bezrámovou konstrukcí oken. I z tohoto pohledu jsou výkonové a provozní parametry testovaného motoru více než dostačující a silnější turbomotor 1.8 TFSI (132 kW) nebo dokonce turbodiesel 2.0 TDI (110 kW) snad ani nejsou potřeba.

audi testy kabriolet audi testy kabriolet  

Závěr

Největší přínos nové generace Audi A3 Cabriolet vidíme v rapidní změně vzhledu. Prodloužená záď automobilu velmi prospěla s nataženou i staženou střechou a v neposlední řadě přináší také zvětšení zavazadlového prostoru o citelných 60 litrů.

Kroucení karoserie je u automobilů s otevřenou karoserií nutným zlem. Stačí však sundat nohu z plynu a zaměřit se na prakticky neslyšný a úsporný běh motoru, stylový interiér a především obdiv okolí, které elegantní kabriolet nepřehlédne ani v davu stejně koncipovaných automobilů.

Otázkou zůstává cena. Základních 776.900 korun nepůsobí na tenhle kabriolet nikterak přehnaně, připlatit si ale mnohdy musíte i za elementární doplňky, mezi které například patří skládatelná větrná clona nebo konektor pro připojení USB.

Video se připravuje ...
Nejlevnější verze modelu 776.900 Kč (1.4 TFSI Attraction/ 92 kW)
Základ s testovaným motorem 815.900 Kč (1.4 TFSI CoD Attraction/ 103 kW)
Testovaný vůz s výbavou 903.200 Kč (1.4 TFSI CoD Ambition/ 103 kW)

Plusy

  • Tichý a úsporný motor
  • Skvělá manuální převodovka
  • Jízdní dynamika
  • Minimalistická přístrojová deska
  • Pohodlný podvozek

Minusy

  • Občasné zasekávání stahování střechy
  • Výrazné kroucení karoserie
  • Vibrace motoru při jízdě na dva válce
  • Nešťastně umístěné ovladače světlometů

Foto: Petr Homolka

Jan Mička
Diskuze (18)
Audi A3 Cabriolet 1.4 TFSI
Cena základní sestavy 815 900 Kč
Výbava základní sestavy Dva airbagy, autorádio + čtyři reproduktory, dojezdová rezerva, elektrická okna a vnější zpětná zrcátka, klimatizace Climatic, přední mlhovky, start/stop, uchycení dětských sedaček Isofix vzadu, elektrické ovládání střechy, litá 17“ kola, Audi Drive select, kožený volant, sportovní podvozek, sportovní přední sedadla, tempomat a další. Kč
Cena testované sestavy 903 200 Kč
Výbava testované sestavy Metalíza (+ 21.800 Kč), vyhřívání předních sedadel (+9.200 Kč), multifunkční volant (+4.800 Kč), autorádio MMI (+11.900 Kč), xenonové světlomety Plus (+27.100 Kč), světelný a dešťový senzor (+3.500 Kč), větrná clona (+ 9.000 Kč). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1395
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 103 / 5000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 250 / 1500 - 3500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 218
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 9.1
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 6.1 / 4.3 / 5
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 320 / 680
Objem nádrže (l): 50
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1365 / 500
Rozměr pneu: 215/60 R 17
Audi A3 Cabriolet 1.4 TFSI
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4421
b) šířka (mm): 1793
c) výška (mm): 1409
d) rozvor (mm): 2595
e) rozchod vpředu (mm): 1555
f) rozchod vzadu (mm): 1526
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 880 / 1140
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 500 / 750
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 880
k) šířka vpředu (mm): 1468
l) šířka vzadu (mm): 1210
délka sedáku vpředu (mm): 480
délka sedáku vzadu (mm): 480
výška opěradla vpředu (mm): 650
výška opěradla vzadu (mm): 610
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
4. 4. 2014 09:56
Re: Preco len 3,5 hviezdicky?
Navíc ta mazda není tak úplně kabrio, nýbrž roadster.
3. 4. 2014 11:21
Re: Hezké, leč...
V A1 mi připadalo, že byl nějaký rozdíl v tónu. Ale pochybuji, že by někdo poznal, v jakém režimu motor pracuje, kdyby neměl přímé porovnání. Kabriolet je ale přeci jen méně utlumený, takže by mě zajímalo, jestli je poznat něco víc.
3. 4. 2014 11:07
Re: Hezké, leč...
Já poznám snad jen to přepnutí, je to takové nepatrné cuknutí (škoda, že o režimu neinformuje displej). Ale že bych cítil jakýkoliv rozdíl v jízdě na dva nebo na čtyři válce, to se mi ještě nestalo...
3. 4. 2014 10:51
Re: Hezké, leč...
Celkem by mě zajímalo, jak je chod na dva válce poznat u auta bez střechy. U uzavřených to není snadné poznat.
Avatar - Uživatel_5340709
3. 4. 2014 09:27
Re: Hezké, leč...
Buzíci nemusíte mi tu klikat. >:D