Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Audi A3 Sportback – konečně pět dveří

Miroslav Kudělka

Více než rok a půl museli čekat zájemci o nové Audi A3 na jeho pětidvéřovou variantu. Dočkali se letos v létě, kdy Audi představilo model A3 Sportback.

Audi A3 Sportback vychází z třídveřové verze, ale prodělalo výrazné úpravy směřující především k získání většího prostoru pro cestující. Hlavní odlišností od stávající A3 je, mimo dalšího páru dveří na bocích a jiného sklonu zadní výklopné stěny, především prodloužení celého vozu o 83 mm, přičemž zadní část povyrostla o 68 mm. Nejvíce z toho profitují kolena cestujících na zadních sedadlech, kde je proti předchozímu pětidveřovému modelu A3 o 40 mm v podélném směru více. Zvětšila se také šířka interiéru, kde na předních sedadlech je o 35 mm více ve výšce ramen a na zadních je o 29 mm navíc ve stejném místě. Proti třídveřovému modelu byl také zvětšen zavazadlový prostor, který má v základní poloze zadních sedadel objem 370 litrů a po jejich sklopení 1120 litrů, to je v obou případech o 20 litrů více. K prostornosti přispívá i řada odkládacích prostor. K obligátním kapsám ve dveřích a schránce před spolujezdcem je nutno přičíst také prostory ve středové konzoli a před řadící pákou, díky novému řešení páky ruční brzdy přibyly na středovém tunelu další dva držáky na pití snadno přístupné ze zadních sedadel. Na přání jsou k dispozici síťka uchycená zespodu k platu kryjícímu zavazadlový prostor, či síťka v prostoru nohou spolujezdce, schránka pod sedadlem řidiče, či užitečné háčky v zavazadlovém prostoru umožňující pověšení nákupních tašek. Po sklopení středové loketní opěrky na zadních sedadlech lze do interiéru prostrčit až čtyři páry lyží či dva snowboardy. A3 Sportback bude k zákazníkům vyjíždět ve třech verzích, Attraction, sportovní Ambition a exkluzivní Ambiente, které se neliší jen vybavením interiéru, ale také rozdíly v technice.

Práce na nové karosérii se však nesoustředily jen na získání většího prostoru, ale také na dosažení ještě většího stupně jak aktivní tak především pasivní bezpečnosti posádky. Téměř 60 procent použitých plechů je ze zpevněné oceli a hojně se využívá svařování laserem. Například boky karosérie a střechy jsou spojeny více než tři metry dlouhým jediným svarem. Intenzivně se pracovalo na masivním napojení středního sloupku B k podlaze, aby maximálně chránil posádku při bočním nárazu. Drobnější čelní nárazy zachytí hliníková příčka umístěná za nárazníkem, která je upevněna na přesně definovaných deformačních členech. Přední pomocný hliníkový rám, nesoucí motor a přední nápravu, zase převádí energii silného nárazu především na mohutný středový tunel karosérie. Nejen samotná struktura karosérie chrání posádku, ale i kompletní sada airbagů, které jsou ovládány na základě informací ze šesti čidel. Ty mimo airbagů následně uvolní dveřní zámky, odpojí přívod paliva k motoru a zapnou výstražné blikače (pokud po nárazu samozřejmě ještě fungují).

Změny jsou patrné také na celkovém designu, kde hraje prim nově tvarovaná lichoběžníková maska chladiče, jejíž motiv se mimo jiné opakuje na nově tvarovaném tříramenném volantu. Nechybí pro Audi posledních let tolik typické vytažené blatníky doplněné mohutnými prahy. Sportovní švih vozu dodávají také velká kola, která mají základní průměr 16“, ale jsou k dispozici i 17“ pro sportovní model Ambition a 18“ na přání. AUA3SB41 Zadní partii opticky odlehčují daleko do boků protažené zadní skupinové svítilny. V pohledu zezadu pak zaujme koncovka výfuku, která je podle použitého motoru buď jednoduchá nebo dvojitá.

Co se týče mechanických částí, je nová A3 Sportback do značné míry identická se třídveřovým modelem. Přední náprava je typu McPherson se dvěmi spodními rameny vyrobenými z hliníkové slitiny, zadní náprava je čtyřprvková se třemi příčnými a jedním podélným ramenem Obě nápravy jsou uloženy v pomocných rámech. Řízení je vybaveno elektromechanickým posilovačem, který je energeticky nenáročný a díky elektronickému řízení dodává vždy jen tolik síly, kolik je právě potřeba. Tím dokáže ušetřit až 0,2 l paliva na 100 km jízdy proti klasickému kolegovi. Brzdy jsou osazeny dvoustupňovým posilovačem, který za běžných podmínek zvyšuje sílu v poměru 1:5, ale v případě nouzového a prudkého brždění ji násobí až 1:8,5. Dále je podvozek osazen systémy ABS, ESP, EBD a ASR. Standardní kola mají pneumatiky 205/55 R16, model Ambition má větší 225/45 R17.

Paleta motorů (celkem 7), převodovek (celkem 4) a druhů pohonu (přední nebo quattro) je až na jednu výjimku stejná se třídveřovým modelem (podrobný popis Audi A3 včetně motorů najdete zde). Tou výjimkou je zcela nový zážehový čtyřválcový motor 2,0 TFSI. Jak již naznačuje jeho označení, jedná se o turbodmychadlem přeplňovaný motor s přímým vstřikováním paliva. Jedná se o světovou premiéru v sériovém použití této technologie v kombinaci s přeplňováním. Audi ji má však dobře odzkoušenou, protože její závodní speciály R8 s motorem této koncepce zvítězily celkem čtyřikrát ve vytrvalostním závodě 24 hodin Le Mans. Motor vychází z již známého atmosférického 2,0 FSI z nějž převzal hlavu a ventilový rozvod. Pro zvýšení tuhosti a omezení hlučnosti je blok motoru odlet ze šedé litiny, vibrace jsou omezovány dvěma vyvažovacími hřídeli. Ty jsou poháněné společně s olejovým čerpadlem samostatným řetězem. Ventily jsou ovládány přes vahadla s kladkami, které minimalizují tření, lepšímu plnění v nižších otáčkách pomáhá proměnná délka sacího potrubí a jiný tvar sacích kanálů, což má v konečném důsledku příznivý vliv na účinnost motoru. Ta je podpořena také neobvykle vysokým kompresním poměrem 10,5:1, který se doposud používal jen u atmosférických motorů. Díky všem těmto zásahům nový motor disponuje vysokým výkonem 147 kW (200 k), ale ještě podstatnější je, že jeho mohutný točivý moment 280 Nm je k dispozici ve velmi širokém rozpětí 1800 až 5000 ot/min. Pozitivní je také jeho rychlá reakce na změnu polohy plynového pedálu. A3 Sportback s tímto motorem a dvouspojkovou převodovkou DSG zrychluje z 0-100 km/h za 7,0 sekundy a jede až 236 km/h, přičemž průměrná spotřeba je 7,7 l/100 km. Vadou na kráse je, že to musí být vysokooktanový benzín.

Miroslav Kudělka