Audi A4 Avant 2.0 TDI vs. BMW 318d Touring vs. Mercedes-Benz C 200 CDI Kombi
Úsporně, ale ne škudlivě. Velkoryse, ale ne velkohubě. S nadhledem, ale ne povýšeně. Tak nějak vypadají moderní kombi střední třídy Audi A4 Avant 2.0 TDI, BMW 318d Touring nebo Mercedes-Benz C 200 CDI Kombi.
Řidič se spolujezdcem se ve všech třech německých kombi cítí jako v bavlnce: Správně konturovaná a rovněž na dlouhých štrekách obstojně pohodlná sedadla (přesto si můžete za příplatek dopřát lepší „křesla“) jsou základem úspěchu stejně jako správná poloha za volantem. A přestože by materiály bavoráku mohly být vznešenější, opěradla benzu tvarovanější a u audi bychom čekali účinnější odhlučnění zadních podběhů, můžeme označit cestování v „trojce“, „céčku“ i „á-čtyřce“ jako business class. Přinejmenším.
Hmatatelné rozdíly vyplavou na povrch poté, co si sedneme do druhé řady: Skromné prostorové poměry audi a benzu vám bohužel dají ochutnat poměry ekonomické „nízkonákladovky“, BMW ale zůstává prvotřídní. Překvapivé – Audi A4 Avant totiž s 2,8metrovým rozvorem sekunduje BMW 318d Touring, a celkově je dokonce o 7,5 centimetru delší.
Velkorysejší karoserii audi kupodivu neprodává ani zavazadelníkem, jehož celková kapacita 1430 litrů se na konkurenty s 1500 litry dívá s odstupem jednoho cestovního „loďáku“. Základní objemy 490/495/485 l si pak nemají co vyčítat, v rámci celé střední třídy však znamenají jen průměr – takový Superb Combi zhltne například 0,633/1,865 m3! Ani v ohledu užitečného zatížení nejsou soupeři na špici, zejména bavorský touring uveze jen 459 kilogramů. Žádní to stěhováci... Holanďany, přeborníky v tahání přívěsů, by nepotěšil ani skromný tažný výkon. Audi zvládne „na kouli“ podprůměrných 1,3 tuny. BMW pak lepších 1600 kg a Mercedes-Benz s hodnotou 1800 kilogramů už odtáhne i dvounápravový karavan. Do výbavy si však můžete naporoučet, co náročný klient ráčí: Adaptivní tempomaty, asistenty (hlídání mrtvých úhlů, jízdních pruhů, dopravních značek…), inteligentní bixenony, řízení s variabilními převody, adaptivní tlumiče, designové/podvozkové pakety akcentující sport, litá kola, individuální lakování...
Jestli zde někdo funguje jako opravdový všeuměl, je to BMW. Jeho dvoulitrový turbodiesel totiž můžete mít v pěti výkonových stupních: 85 (316d), 105 (318d), 120 (320d Efficient Dynamics Edition), 135 (320d) a 160 kilowattů (325d). Model 318d přijel do testu se stádem 143 koní - nejvíce z tria znamenalo nejen nejlepší dynamiku (0-100 km/h za 9,5 s), ale také nejnižší spotřebu (5,5 l na 100 km). Mercedes-Benz se svým objemným čtyřválcem si ale nárokoval na sto kilometrů pouze o decilitr nafty víc a jeho 360 newtonmetrů pramenících z kubatury 2,1 litru stálo nejen za efektivnějším záběrem z téměř volnoběžných otáček, ale též za lepší pružností. Jenže CDI dělá víc rámusu, než by se mohlo zhýčkaným obchodníkům líbit, a hlavně po studené noci můžete startem probudit lehce spícího souseda…
Kompletní text, včetně všech tabulek, naměřených hodnot a závěrečného hodnocení si přečtete v aktuálním Auto Tipu č. 10/13, který je právě k dostání na stáncích.