Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Audi A5/S5 – Nejen sportem živ je člověk

Miroslav Kudělka
Audi od ukončení výroby řady 80/90 v polovině 90. let nenabízela kupé GT. Sportovní TT nemohlo uspokojit zájemce o luxusní svezení a tak se na scéně konečně objevuje model A5/S5. Ten nabízí velkou míru pohodlí pro čtyři cestující i sportovní vyžití.

Nové kupé Audi A5 ovšem není nástupcem žádného modelu z historie, jedná se o zcela nový koncept, který se svými rozměry (délka 4,63 m) řadí mezi sedany A4 a A6. Pojetím dynamiky designu karosérie, luxusem v interiéru i technickým vybavením se však směle hlásí ke špičkovým vozům GT, především verze S5.

Design – uchvacující jednoduchost

Přes čisté linie oprostěné od použití jakýchkoli přídavných aerodynamických prvků, dýchá z vozu dynamika při pohledu z kterékoli strany. Nejvíce agresivity vyzařuje příď, která působí natolik kompaktně, že lze jen obtížně určit dominantní prvek. Rozměrná jednodílná maska chladiče protažená až do spodní části spoileru je rámována dravým pohledem šikmo umístěných hlavních světlometů. Jejich vnitřní architektura kombinuje bi-xenonovou a LED technologii, přičemž druhá jmenovaná je určena pro denní svícení. Dynamika přídě ještě více vynikne při tříčtvrtečním pohledu, při kterém je vidět její návaznost na linie boků. Citlivě volená, mírně zvlněná linie blatníků a rozměrné dveře, přes svou mohutnost, nepůsobí ve srovnání s horní, bohatě prosklenou částí, nijak těžce. Boky jsou také opticky odlehčeny výrazným prolisem ve spodní části, který se zvedá od předního kola až k horní hraně zadního nárazníku. Záď osloví svou elegantní jednoduchostí a o potenciálu vozu jež se jí honosí napovídají své jen její šířka a dvě jednoduché oválné koncovky výfuku na každé straně. Jedinou úlitbou aerodynamice, která poněkud vystupuje z čistých linií, je výrazná odtoková hrana na víku zavazadlového prostoru. Nutno ale podotknout, že i tento detail je patrný jen při pohledu z určitého úhlu a rozhodně celek neruší, právě naopak.

Pohon – FSI+TDI=to nejlepší od Audi

Dynamický vzhled musí být jednoznačně doprovázen výkony, které po usednutí za volant nezklamou. Tímto se u Audi řídili a v nabídce pohonů jsou dva zážehové a dva vznětové. Základním je na tak velký vůz relativně malý přeplňovaný čtyřválec 1,8 TFSI, jehož výkony ovšem dosahují hodnot nadmíru zajímavých. Výkon 125 kW (170 k) určitě nebude dělat z A5-ky brzdu provozu. Jeho nevýhodou je, že bude dostupný až na podzim 2007. Zážehové motory tak bude zastupovat jen velký šestiválec 3,2 FSI. Ten je osazen variabilním časováním sacích ventilů, které dokáže měnit také výšku jejich zdvihu, což ještě více zlepšuje účinnost v rozdílných provozních režimech. Motor disponuje výkonem 195 kW (265 k) při 6500 ot/min a točivým momentem 330 Nm v rozsahu 3000 až 5000 ot/min, pro atmosféricky plněný motor nevídaném. Při průměrné spotřebě 8,7 l/100 km dokáže s velkým kupé sprintovat z 0-100 km/h za 6,1 sekundy. Vznětové jednotky jsou oba šestiválce. Menší 2,7 TDI nabízí výkon 140 kW (190 k) při 3500-4000 ot/min a točivý moment 400 Nm při 1450-3250 ot/min. Při vynikající dynamice (0-100 km/h za 7,6 s) se spokojí s pouhými 6,7 l nafty na 100 km. Vrcholem dynamiky řady A5 je motor V6 3,0 TDI jehož moderní technologie v podobě piezoelektrických vstřikovačů a variabilní geometrie lopatek turbodmychadla, staví až nad vynikající motor 3,2 FSI. Výkonem 176 kW (240 k) při 4000-4400 ot/min je sice poněkud níže, ale vše dohání obřím točivým momentem 500 Nm mezi 1500-3000 ot/min. Zrychlení z 0-100 km/h stihne za skvělých 5,9 sekund a průměrně se spokojí se 7,2 l nafty. Oba vznětové motory jsou vybaveny filtry pevných částic.

Dvě převodovky, dva druhy pohonu

Přenos síly všech motorů je standardně svěřen ručně řazené šestistupňové převodovce. Motory 1,8 TFSI a 2,7 TDI mají pohon pouze předních kol, zatímco oba silnější šestiválce využívají výhod techniky Quattro. Originální alternativou je plynulá bezstupňová převodovka multitronic, která je k dispozici s motory 3,2 FSI a 2,7 TDI. Nabízí vrcholný požitek z pohodlí a navíc umožňuje v případě sportovních choutek řidiče v ručním režimu řadit osm pevně předvolených stupňů. Vynikající dynamiku vozu pomáhá držet na uzdě pětiprvková přední a víceprvková zadní náprava. Jejich hlavní části – ramena, jsou vyrobena z hliníkové slitiny. Parkovací brzda je elektromechanická jako ve větších vozech značky. Jako základní byla zvolena velká 17“ kola,která nejen přispívají jízdním vlastnostem, ale hrají nezastupitelnou úlohu i při dotváření celkového vzhledu vozu.

Interiér – pohodlí až na prvním místě

Již letmý pohled do interiéru napoví dvě věci – spousta místa a to i vzadu, luxus kam je jen vidět. Přístrojová deska se vyznačuje sice jednoduchým, ale líbivým designem, který řidiči nabízí veškeré potřebné informace. Středový, k řidiči nakloněný, panel obsahuje v horní části velký displej navigace, palubního počítače i příplatkové kamery snímající prostor za zádí vozu při couvání. Nechybí zde ovládání automatické klimatizace a audio aparatury s až 14 reproduktory a přehrávačem DVD. Na přání je k dispozici klimatizace s třemi nezávisle ovládanými zónami. Stejně tak je možno získat i panoramatickou střechu umožňující nerušený výhled vzhůru. Zajímavým prvkem je klíček vozu, který jakmile je připojen, intenzivně komunikuje s řídící elektronikou vozu a ukládá do své paměti důležitá servisní data. Ta jsou pak jednoduše k dispozici technikům v servisu při prohlídkách, bez nutnosti napojovat diagnostiku na řídící jednotku. Čalounění lze volit jak látkové, tak kožené či kombinované kůže-semiš. V nabídce je i exkluzivní program umožňující osadit vůz prakticky čímkoli dle požadavku zákazníka.

S5 – jako A5, jen ve všem ještě lepší

Jako u ostatních modelových řad nemůže chybět sportovní verze S. Ta je v základu stejná jako A5, ale detailními zásahy se na první pohled liší. Prvním a patrným rozdílem, jsou větší 18“ kola s pneumatikami 245/40 ZR 18, jenž vůz rozšiřují. Na přídi jsou v masce chladiče výraznější svislá žebra, symbol S5 a také poněkud změněný design výplní otvorů ve spoileru kolem mlhovek. Na boku je, těsně před dveřmi, drobný znak V8 a na prazích decentní lišta uklidňující proudění vzduchu v této oblasti. Záď zdobí jak znak S5 tak dva páry oválných koncovek výfuku na každé straně vozu. Interiér je osazen sportovními sedadly a volantem. Zákazník má možnost volby z obkladů v hliníku, uhlíkovém kompozitu či ušlechtilém dřevě.

Nejdůležitější změna se však odehrála pod kapotou. Zde bije velké osmiválcové srdce 4,2 FSI s technologií přímého vstřiku paliva. Jeho síla v podobě výkonu 260 kW (354 k) při 7000 ot/min a točivém momentu 440 Nm při 3500 ot/min žene S5-ku ke 100 kilometrové rychlosti pouhých 5,1 sekundy a elektronika jej krotí při dosažení rychlosti 250 km/h. Velkou pomocí mu k tomuto výkonu je šestistupňová ručně řazená převodovka a pohon všech kol quattro. O bezpečí této střely se stará sportovněji vyladěný podvozek a větší kotoučové brzdy.

Závěr – je na co se těšit

Nová řada A5/S5 posouvá Audi do společnosti ostatních dvou německých luxusních značek, které svá kupé již delší dobu nabízejí. S vědomím této konkurence Audi své nové dítě také navrhovalo a rozhodně se nemusí obávat, že by za ní zaostávalo. První nedočkaví zákazníci se dočkají možnosti objednání letos v červnu, přičemž tou dobou již v Německu budou první vozy mířit ke svým majitelům.

Miroslav Kudělka