Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Audi A8 L W12 quattro: Dlouhá A8 měří 5,27 m a dostane motor 6,3 W12 (368 kW, 625 Nm)

Ondřej Láník
Diskuze (198)
Nejdelší luxusní limuzínu bude mít v nabídce Audi. Prodloužená karoserie nové generace A8 dostala rozvor s délkou 3.122 mm a taky atmosférický dvanáctiválec s uspořádáním řad válců do W. Premiéra byla ohlášena na pekingský autosalon.

Prodloužené verze pětimetrových limuzín patří už řadu let neodmyslitelně ke kategorii luxusních sedanů a jsou určitým mezistupněm na cestě od velkosériově vyráběných modelů k ultraluxusním limuzínám značek Bentley nebo Rolls-Royce.

Audi se vrátila do klubu velkých vozů na konci 80. let modelem V8, na který navázala celohliníková řada A8. Aktuální, již třetí generace se začíná letos na jaře prodávat na většině evropských trzích, včetně toho českého.

Prodloužené provedení bude mít příští týden premiéru v Pekingu s dvanáctiválcovým motorem, ale do konce letošního roku by mělo být dostupné i se šestiválci a osmiválci.

Nejdelší z dlouhých

S délkou 5.267 mm je Audi A8 L o 130 mm delší než výchozí model. Celé prodloužení připadá na rozvor náprav (3.122 mm), resp. prostor pro posádku na zadních sedadlech. Šířka 1.949 mm se nezměnila, výška narostla o zanedbatelné 2 milimetry. Špičkový model značky Audi se tak stává nejdelším luxusním sedanem segmentu - konkurenční prodloužené verze jsou kratší: BMW 7 měří 5.212 mm, Lexus LS 5.180 mm, Mercedes-Benz S 5.226 mm a Jaguar XJ, druhý nejdelší v segmentu, 5.247 mm.

Karoserie velkého Audi využívá koncepci prostorového hliníkového rámu ASF, která má proti konvenčním materiálům ušetřit až 40 % hmotnosti. Jednotlivé hliníkové části karoserie jsou vyrobeny z odlitků, protahovaných profilů a plechů. Pouze integrovaný B-sloupek je pro dosažení maximální ochrany při bočním nárazu vyroben z vysokopevnostní oceli, podobně jako u konkurenčních modelů.

Standardem pro A8 L W12 quattro jsou výhradně diodová světla v přídi. Stejný prvek výbavy je k dispozici i pro ostatní modely za příplatek. Špičkový model se od ostatních zástupců modelové řady liší černě lakovanou maskou s vysokým leskem a chromovanými horizontálními lištami, další chromované prvky se objevily na vstupech vzduchu a krytech vnějších zpětných zrcátek. Symbol W12 na masce a na zádi pomáhá identifikovat špičkový model těm méně znalým. Koncovky výfuku trapézovitého tvaru jsou integrovány do zadního nárazníku.

A8 L: Maximum pro ty vzadu

Privilegovaná posádka tohoto vozu sedí vzadu. Prodloužení rozvoru se dotklo části mezi B a C-sloupkem, a tak delší je nejen podélný prostor, ale taky druhé boční dveře usnadňující přístup.

Vzadu může být buď klasická lavice s teoretickou obsaditelností třemi pasažéry nebo dvě oddělená sedadla (standard pro A8 L W12 quattro), zajišťující maximum cestovního pohodlí. Jednotlivá zadní křesla jsou všestranně seřiditelná, vyhřívaná a ventilovaná, deset vzduchových polštářů obstarává masážní funkci. Sedadlo předního spolujezdce je možno zezadu elektricky odsunout pro další zvětšení prostoru pro nohy pasažéra sedícího na VIP-místě - vpravo vzadu.

Standardem je čtyřzónová automaticky regulovaná klimatizace. Seznam příplatkových položek obsahuje mj. integrovanou středovou konzolu pro zadní sedadla, která plynule navazuje na konzolu mezi předními sedadly. Její součástí může být například chladnička nebo sklopný stolek. Za příplatek je dodávána dvoudílná panoramatická střecha. Obě její části jsou výklopné, přední díl pak i posuvný.

Dvanáctiválec W12 žije

Složitá konfigurace motoru W12 se poprvé v sériovém Audi objevila v roce 2001 a v upravené verzi tvořila vrchol modelové řady i ve druhé generaci A8. Navzdory tlaku emisních standardů a flotilových průměrů spotřeby se modernizovaný motor W12 dostává i do třetí generace.

Jeho zdvihový objem narostl na 6.299 cm3, maximální výkon činí 368 kW (tj. 500 k) a točivý moment 625 Nm ve 3250 min-1. Elektronicky omezená nejvyšší rychlost činí podle očekávání 250 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/h zabere jen 4,9 s. kombinovanou spotřebu se podařilo snížit na 12 l/100 km.

Dvanáctiválec v Audi je známý svou neobvyklou konstrukcí. Řady válců nejsou uspořádány do tvaru jednoduchého V po šesti válcích, ale do tvaru dvojitého W po třech. Každý ze dvou bloků má velmi těsně uspořádanou šestici vzájemně přesazených válců, jejichž osy svírají úhel 15°, oba bloky pak svírají úhel 72°. Agregát je díky spojení dvou šestiválců VR6 kompaktnější a zejména kratší (na délku měří jen 50 cm) než klasické motory V8 nebo V12.

Proti předchozí šestilitrové verzi tohoto motoru došlo na zvětšení vrtání na 86 mm a zdvihu na 90,4 mm. Motor váží 247 kg, má variabilní časování sacích i výfukových ventilů.

Další novinkou je instalace systému přímého vstřikování paliva FSI, překvapením je zachování atmosférického plnění. Benzin je do válců vstřikován pod tlakem až 130 bar. Kompresní poměr i díky přesnějšímu řízení spalovacího procesu vzrostl z 10,8:1 na 11,8:1.

8 stupňů a quattro

Převod hnací síly motoru na kola zajišťuje osmistupňová automatická převodovka a pohon všech kol quattro, který 60% hnacího momentu upřednostňuje při běžné jízdě zadní nápravu. Za příplatek je dodáván aktivní elektronicky řízený diferenciál na zadní nápravě, které dokáže přerozdělovat točivý moment podle aktuální potřeby.

Standardem je vzduchové odpružení s adaptivními hydraulickými tlumiči, nápravy jsou vyrobeny převážně z hliníkových komponent, vůz jezdí na 19palcových kolech, která je z výroby možno nahradit rozměrem 20 palců.

Ondřej Láník
Diskuze (198)
Avatar - DRBNUTY
18. 4. 2010 01:56
Re: Audi dokazuje,
S klasse s AMG-Paketom :yes:
Avatar - bubucci
17. 4. 2010 18:14
Re: 600
co ty do valachů !!! >:D >:D
17. 4. 2010 18:13
;-\
Nepáči sa mi to. Aj keď sa dozadu asi 3 sedačky vedľa seba vojdú...
Avatar - white label
17. 4. 2010 15:37
Re: Autobus
Ale možná si při hledání "sportovnosti" za každou cenu a všude pominul tu druhou část spojení... ;-)
Sportovnost čekám od R8, částečně od S8, ale čekat to u A8, v tom nevidím příliš mnoho "rozumu"...
17. 4. 2010 15:30
Re: Autobus
No já jenom že audi má na své stránce u A8 slogan (spojení sportovnosti a rozumu), tak hledám tu sportovnost :-)