Audi e-tron S shazuje kamufláž: Sportovní elektrické SUV má tři elektromotory o výkonu 370 kW
Vrcholná verze SUV e-tron využívá hned tři elektromotory - jeden u přední a dva u zadní nápravy. Provedení je dostupné také pro karosářskou verzi e-tron Sportback.
Sportovní řada S je už léta nedílnou součástí nabídky značky Audi. V poslední době však prochází významnou proměnou. Na evropských trzích eskové Audiny přezbrojily na vznětové motory, nyní je tu i první elektromobil této řady. Audi e-tron S, stejně jako odvozené Audi e-tron S Sportback se sportovnější karoserií sázejí hned na tři elektromotory.
Výsledkem kombinace jednoho elektromotoru u přední a hned dvou elektrických jednotek u zadní nápravy je nejvyšší výkon 370 kW a maximální točivý moment 973 N.m. Tyto parametry jsou nicméně dostupné jen v provozním režimu S, a to maximálně po dobu osmi sekund.
Audi e-tron S každopádně díky této síle zrychlí z 0-100 km/h za pouhé 4,5 sekundy, maximální rychlost má hodnotu 210 km/h. Dojezd podle metodiky WLTP činí až 360 kilometrů (e-tron S), respektive až 365 km (e-tron S Sportback), a to díky použití vysokonapěťové sadě akumulátorů s kapacitou 95 kWh.
Použitá technika je přitom již známá, vychází z modelu e-tron ve verzi 55. Jeho zadní elektromotor je však v tomto případě přesunut s upravenou konstrukcí k přední nápravě, zatímco přední elektromotor z 55 se po drobných změnách přesunul k zadní nápravě, kde ho doplnil druhý, ten samý agregát. Každé zadní kolo má tudíž vlastní elektromotor shodné konstrukce.
Trojice elektrických jednotek zajišťuje pohon všech kol, ve výchozím režimu však vůz pohání pro snížení spotřeby energie jen zadní elektromotory. Ten přední se však okamžitě připojuje v případě potřeby.
Dvojice elektromotorů vzadu navíc umožňuje zcela variabilní rozdělení hnací síly mezi jednotlivá kola, každá z těchto jednotek totiž přenáší hnací sílu na „své kolo“ prostřednictvím jednostupňového převodu. Tato nová variace quattra se tudíž nespoléhá na klasický mechanický diferenciál. Elektromotory jsou řízeny elektronicky v závislosti na jízdní situaci a provozních podmínkách, přičemž změny hnací síly jsou otázkou pouhých několika milisekund.
Podobně jako u výchozího e-tronu elektromotory pomáhají také s brzděním, a to pomocí rekuperace bzrdné energie. Nadto tu jsou však ještě brzdové kotouče, vpředu vybavené pevnými třmeny s šesti pístky, vzadu pak s plovoucími třmeny. Ovládání brzd a jejich regulace probíhá elektronicky, v závislosti na situaci vůz brzdí elektromotory, kotoučovými brzdami, nebo oběma systémy, a to zvlášť pro každou nápravu.
Audi e-tron S, stejně jako derivát Sportback, se proti výchozímu modelu odlišují také svým vzhledem. Nárazníky dostaly výrazné kontury, vpředu s expresivními aerodynamickými otvory, vzadu naopak s širokým difusorem. Podběhy kol jsou pak na obou stranách o 23 milimetrů širší. Kola jsou v základu 20palcová, později však budou k dispozici i 22"
Vnitřek pak sází na černou barvu. Přední sportovní sedadla jsou v základu čalouněna kombinací kůže a alcantary, standardně nechybí ani jejich elektrické ovládání. O ozdobení se stará obložení z kartáčového hliníku, za příplatek však lze objednat rovněž karbonový dekor.
Oba elektricky poháněné modely S budou uvedeny na evropské trhy na podzim 2020. Cena pro Českou republiku nicméně zatím nebyla stanovena.