Audi e-tron S je tady! Vrcholný elektromobil má hned tři elektromotory
Sportovní řada S je už dlouhá léta tradiční součástí nabídky Audi. Aktuálně se přeorientovala na naftový pohon a počítá se i s tím elektrickým!
Audi je v rámci koncernu VW Group průkopníkem elektromobility. Svoji řadu e-tron rozšiřuje už v době, kdy mateřský Volkswagen teprve chystá na trh uvést svého prvního zástupce elektrické rodiny ID. Po e-tronu tak na trh přišla i karosářská verze e-tron Sportback se sportovnější siluetou. Oba vozy pak letos dorazí i ve sportovní derivátu.
Audi e-tron S a Audi e-tron S Sportback se stanou členy sportovní řady S, což nenápadně naznačuje, že si čtyři kruhy dělají prostor pro případně ještě silnější model, s písmeny RS v názvu. Do prodeje mají vstoupit někdy na jaře.
Automobily se shodují svoji technikou, což konkrétně znamená využití hned tří elektromotorů – jednoho u přední a dvou u zadní nápravy. Audi slibuje neskutečnou agilitu a trakci, plusem je zdůraznění pohonu zadních kol – při spuštění dynamického módu a přepnutí ESP do sportovního režimu mají elektromobily dokonce zvládnout kontrolovatelně driftovat. Ve standardu je auto dokonce zadokolkou, pohon přední nápravy se připojuje až v případě potřeby.
Modely e-tron S konkrétně používají větší zadní elektromotor z varianty 55, který byl upraven a přesunut dopředu, kde poskytuje až 150 kW. Menší elektromotor se naopak přesunul dozadu, jsou tam hned dva, přičemž mají 196 kW.
Každý z nich je napájen třífázovým proudem s vlastní výkonovou elektronikou, přičemž na kola sílu přenáší planetová převodovka s fixním převodem. Autu nechybí funkce vektorování točivého momentu, přičemž tu není potřeba mechanického diferenciálu.
Dohromady trojice asynchronních elektromotorů poskytuje sílu 370 kW a 973 N.m, která jim umožňuje zrychlit z 0-100 km/h za 4,5 sekundy. Omezovač rychlosti pak vozy zastaví až ve 210 km/h, což u elektromobilů je vcelku vysoká hodnota. Maximální výkon a točivý moment jsou každopádně dostupné pouze po dobu osmi sekund, v běžném režimu výkon čítá 320 N.m, točivý moment pak vrcholí hodnotou 808 N.m.
Elektrické motory čerpají svoji energii z baterií umístěných pod podlahou kabiny, které poskytují celkovou kapacitu 95 kWh. Z toho 91 % kapacity (86,5 kWh) je skutečně dostupných k použití. V případě supernabíječky systému Ionity je lze díky 150kW stejnosměrnému proudu nabít za zhruba půlhodiny (z 5 na 80 % kapacity).
Audi v době představení e-tronu tvrdilo, že zatím počítá s jedinou výkonovou variantou, o dalším rozšíření měl rozhodnout až případný zájem zákazníků. A ten se patrně ukázal, protože zprvu uvedený model 55 quattro s dvěma elektromotory o celkovém výkonu 265 kW a točivém momentu 561 N.m už loni doplnilo provedení 50 quattro, s dvěma elektrickými motory s kombinovanými 230 kW a 540 N.m. Letos pak nabídka bude expandovat směrem nahoru.