Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Audi e-tron Sportback 55 quattro vs. BMW X6 30d – Jablka, nebo hrušky?

Ondřej Mára
Diskuze (73)

Na první pohled celkem nesourodá dvojice, která může být pro řadu lidí naprosto nesrovnatelná. Jenže, co když máte naditou prkenici, toužíte po reprezentativním SUV kupé a nebráníte se experimentům s pohonnými jednotkami?

Úvod, pořizovací náklady


Vozy v karosářském provedení SUV kupé jsou módním trendem posledních let, který láká zákazníky na robustnost SUV a současně elegantní design splývající zádi sportovních kupátek. A i když první generace těchto vozů trápily problémy s prostorností a praktičnosti, v současnosti už si v tomto segmentu vybere snad opravdu každý. Tedy zejména pokud vás příliš netrápí rozpočet.

I když se totiž různě po světě, zejména v Číně, začínají rozmáhat SUV kupé i méně honosných značek, v Evropě jsme zvyklí, že se jedná především o prémiový segment. A protože si prémiový zákazník obvykle rád připlatí, nabízí tento segment bohatou nabídku pohonných ústrojí. Od klasik, přes hybridy až po čistě elektrické modely.

Nám se přitom nedávno v garáži setkali hned dva zástupci SUV kupé, kteří však mají na první pohled společné jen tvarování zádi. Jak už je z titulku jasné, jednalo se o Audi e-tron Sportback a BMW X6.

Nesourodá dvojice

Ostatně v základních i vrcholných provedeních mají oba vozy, navzdory naprosto rozdílným pohonným jednotkám, dosti podobné ceny. Jenže co čert nechtěl, v naší garáži se potkala vrcholná motorizace e-tronu, nesoucí označení 55 quattro, se základním provedením BMW X6 xDrive30d. Rozdíl ve výkonu je tedy citelný, totéž ovšem platí pro rozdíl ve hmotnosti. Rozdíl v ceně přitom na poměry prémiového segmentu zas tak výrazný není. Pojďme se ale nejprve podívat na klasický ceník

Z nich vyčteme, že základní motorizace BMW X6, kterou je právě verze xDrive30d, nabídne výkon 210 kW za cenu od 2.013.700 Kč. Základní verze Audi e-tron Sportback, kterou je model s označením 50 quattro, pak nabízí výkon 230 kW za cenu od 1.949.900 Kč. Obě ceny jsou samozřejmě včetně DPH.

A co když nechcete základ, ale ani netoužíte po vrcholných modelech s písmenky S či M? V případě Audi to znamená testovaný model 55 quattro, který disponuje výkonem 300 kW a jeho cena začíná od 2.197.900 Kč. Pokud bychom u BMW zůstali věrni naftové motorizaci, pak můžeme sáhnout po modelu s označením xDrive40d, který nabídne 250 kW za cenu od 2.171.000 Kč. Ostatní mnichovské modely, tedy benzínové osmiválce M50i a X6M, se pak výkonem pohybují ve zcela jiných dimenzích. Tomu ale odpovídá i jejich cena.

Audi e-tron Sportback 55 quattro vs. BMW X6 30d Audi e-tron Sportback 55 quattro vs. BMW X6 30d

V základu

Audi e-tron je tedy v základní výbavě levnější a vždy nabízí nepatrně vyšší výkon. Jenže co vlastně v základní výbavě prémiového modelu dostanete? Začněme třeba u Audi, která přihodí 19“ litá kola s aerodynamickým designem, 2zónovou automatickou klimatizaci, adaptivní pneumatický podvozek, Virtual Cockpit s 12,3“ displejem, LED světlomety vpředu i vzadu, MMI navigaci s displejem o úhlopříčce 10,1“ a MMI Touch Response se spodním displejem 8,6“, 10 reproduktorů a 180 W zesilovač, manuálně nastavitelná standardní sedadla, interiér bez kožených doplňků, sadu na opravu pneumatik nebo adaptivní tempomat.

BMW X6 xDrive30d přijíždí v základní výbavě rovněž na 19“ litých kolech, ta však mají líbivější design ve tvaru V-Spoke a pro případ defektu je v kufru sada na opravu pneumatik. Klimatizace je automatická, podvozek standardní, přístrojový štít BMW Live Cockpit Proffesional má úhlopříčku 12,3“, přední světlomety jsou LED adaptivní, vzadu jsou LED svítilny, infotainment má jednu obrazovku o úhlopříčce 12,3“, audio hraje z 6 reproduktorů (výkon 100 W), sedadla jsou sportovní a elektronicky nastavitelná, čalouněná kůží Vernasca s perforací a nechybí ani adaptivní tempomat.

Bloudění v ceníku příplatků

Jenže kdo se rozhodne pro pořízení prémiového vozu v této cenové relaci, ten se jistě nespokojí se standardní výbavou. A tak nastupuje ke slovu příplatková výbava, která je ale u prémiových značek za trest. Díky kombinaci obsáhlých seznamů, různých názvů pro podobné věci či funkce, zvýhodněným balíčkům, atd. je orientace opravdu náročná. A tak to pojďme zúžit jen na pár elegantních fines.

Pokud byste chtěli například lepší světlomety, BMW vám nabídne Laserlight za cenu 40.638 Kč, zatímco Audi má v nabídce buď Matrix LED světlomety za 42.100 Kč, nebo Digitální Matrix LED světlomety za 136.200 Kč. Vyhřívání předních sedadel vyjde u BMW na 12.194 Kč, zatímco u Audi na 11.100 Kč. Odvětrávání předních sedadel stojí u BMW na 23.036 Kč, zatímco u Audi si připlatíte 23.200 Kč. Pokud stojíte o prémiový audio systém, pak BMW nabízí Harman Kardon Surround Sound systém se 16 reproduktory a výkonem 464 W za 27.092, zatímco v Audi vsadili na Bang & Olufsen Premium Sound Systém s 3D zvukem, 16 reproduktory a výkonem 705 W, za který si ovšem připlatíte 33.400 Kč. Panoramatické střešní okno vyjde u BMW na 51.480 Kč, zatímco u Audi si připlatíte 43.200 Kč. A pokud byste zatoužili po tažném zařízení, u BMW dostanete za 32.526 Kč elektricky ovládané tažné, zatímco u Audi pouze odnímatelné tažné za 23.000 Kč.

Překvapení v servisu

Každý automobil ovšem vyžaduje i pravidelnou péči, která něco stojí. A zrovna tady by se měla výrazně projevit výhoda elektromobilů, které mají jednodušší pohonné ústrojí, méně pohyblivých součástek, nepotřebují pravidelné výměny kapalin, atd. Jenže konkrétně Audi má v kapse ještě jeden trumf.

Majitelé e-tronu a e-tronu Sportback totiž k autu automaticky zdarma dostávají Servisní balíček Service na 120.000 km/5 let, který zahrnuje servisní úkony předepsané výrobcem a ještě majiteli vozu zaplatí náhradní automobil až na čtyři dny. Za 4.000 Kč pak lze připlatit balíček na 5 let nebo 150.000 km s možností náhradního vozu zdarma až na 5 dnů.

To je celkem působivá výhoda, které BMW nedokáže plně konkurovat. Mnichovská automobilka má sice také servisní balíčky, které majitelům ušetří starosti, jenže za ty už se musí připlácet. Konkrétně Service Inclusive na 5 let/100.000 km vyjde na 36.114 Kč a obsahuje základní úkony pravidelné údržby, včetně kontroly a doplnění oleje, kontroly stavu vozu, kontroly filtrů (palivový, vzduchový, mikro) a kontroly/výměny svíček nebo kontroly/výměny brzdové kapaliny. Za 112.216 Kč si však zákazníci mohou připlatit Service Inclusive Plus na stejnou dobu, v jehož rámci jim automobilka vymění opotřebené brzdové destičky a kotouče nebo spojku (pokud to bude vyžadovat).

Pokud byste ale s vozem měli nějakou menší nehodu, vyžádali jsme si i ceny pár základních dílů, které mohou snadno utrpět šrám. Od nárazníků, přes blatníky až po světla a čelní sklo. A díly vycházejí téměř ve všech případech levněji u Audi. Hodina práce na mnichovském modelu by však měla být lacinější.

Pořizovací náklady Audi e-tron Sportback 55 quattro BMW X6 xDrive30d
ZÁKLADNÍ CENA
Motorizace 55 quattro, 300 kW xDrive 30d, 210 kW
Výbava/cena [Kč] základní/2.197.900 základní/2.013.700
STANDARDNÍ VÝBAVA A PŘÍPLATKY
Klimatizace [Kč] S, Automatická 2zónová S, Automatická
Kola 19" litá 19" litá
Digitální přístrojový štít [Kč] S, 12,3" S, 12,3"
Adaptivní tempomat [Kč] S S
Infotainment [Kč] S, 10,3" S, 12,3"
Vyhřívaná přední sedadla [Kč] 11.100 12.194
Ventilovaná přední sedadla [Kč] 23.200 23.036
LED světlomety [Kč] S S
Výkonnější daptivní světlomety [Kč] 42.100 (Matrix LED)/136.200 (Digitální Matrix LED) 40.638 (Laserlightlight)
Výkonnější Hi-Fi systém [Kč] 33.400 (B&O, 705 W) 27.092 (Harman Kardon, 464 W)
Panoramatické střešní okno [Kč] 43.200 51.480
Tažné zařízení [Kč] 23.000 (demontovatelné) 32.526 (elektricky ovládané)
Náhradní díly
Přední nárazník [Kč] 19.844 27.094
Přední blatník [Kč] 13.689 17.370
Zadní nárazník [Kč] 10.492 28.500
Zadní svítilna [Kč] 21.122 12.762
Čelní sklo [Kč] 19.085 29.200
Servis
Hodinová sazba v servisu [Kč] 2.009* 1.880
Servisní interval [Kč] 2 roky 2 roky/dle signalizace vozu
Náklady na servisní prohlídky do ujetí 100.000 km [Kč] Servisní balíček v ceně vozu 36.114 (Servisní balíček Service Inclusive)
ZÁRUKY
Celý vůz/lak/neprorez. karoserie (roky) 2/3/12 2/3/12
Prodloužená záruka [Kč] Zdarma (4 roky/120.000 km), 28.200 (5 let/150.000 km) 13.546  (3 roky/200.000 km), 29.354 (4 roky/200.000 km), 57.720 (5 let/200.000 km)
*Hodinové sazby se mohou lišit v závislosti na servisu

Kdo je levnější?

Celé srovnání je od počátku poněkud zvláštní a rozhodně atypické. A podobné jsou i rozdíly v základní výbavě, kde každý z modelů nabízí trochu jiný zážitek. Audi je v základu jednodušší a zaměřuje se více na pohodu a funkčnost. BMW naopak i v základní výbavě cílí na výraznější dojem prémiovosti a sportovnosti. Ceny příplatkové výbavy mi pak přišly velmi podobné, respektive se v mnoha ohledech střídaly. Velkou výhodou Audi je ovšem cena servisu, kdy pravidelná údržba vlastně nic nestojí. A pokud si na autě způsobíte nějaký ten šrám, vyjdou vás základní díly levněji u Audi.

Design, interiér


Exteriér

Od cifršpiónství se ale konečně zas pojďme vrátit k autům, tedy jejich vzhledu. Oba vozy sice zastupují segment módních SUV kupé, takže mají v obou případech elegantní splývavou záď, jenže tím podobnost končí. Už na první pohled je totiž patrné, že designové týmy v obou automobilkách pracovaly na zcela odlišném pojetí.

Stačí se jen v galerii zadívat na snímek, kde stojí oba vozy bok po boku. Mnichovské SUV kupé, které je ve srovnání s Audi širší, delší, vyšší a má delší rozvor, působí při čelním pohledu výrazně dominantněji.

Zatímco BMW má se svými masivními ledvinkami, vybavenými aktivními lamelami pro optimalizované ohřívání a chlazení motoru, lehce agresivní, dominantní a nabubřelý vzhled, Audi se svou specifickou maskou chladiče singelframe, která je u elektromobilu vybavena specificky pootevřenými lamelami, vytváří dojem spíše vstřícnějšího, elegantnějšího a modernějšího vozu.

Při pohledu z profilu můžeme vidět u Audi zakulacenější tvarování střechy, která klesá níž. BMW zaujme výraznějšími prolisy, výše položenou kapotou (někam ten spalovací motor museli dát) a jeho střecha, respektive zadní část, působí protaženějším a elegantnějším tvarem – zkrátka více vzbuzuje dojem kupé. A kdo se zaměří na podběhy, ten uvidí u Audi 21“ příplatková kola, zatímco BMW dostalo pouze 20“ kola s širšími a vyššími pneumatikami. Pohled na zadní partie pak jen znovu připomíná čelní pohled. Audi působí se svými propojenými zadními svítilnami a uhlazenějšími plechy elegantněji a moderněji, zatímco BMW sází díky dvojici koncovek výfuků, otvorům v karoserii a výrazněji tvarovaným plechům sportovněji a dominantněji.

Interiér: Moderní a modernější

Ačkoliv se nerad opakuji, tak tady si nemohu pomoci. Dojem z exteriéru se totiž opakuje i v interiéru. Oba vozy nabízejí moderní výbavu a techniku, jenže Audi e-tron zkrátka působí ještě modernějším a futurističtějším dojmem. Z pohledu řidiče je kabina vzdušnější a díky záplavě displejů působí i sofistikovaněji. BMW řidiče naopak příjemně obklopí a snaží se navodit atmosféru sportovního stroje. Svou koncepcí, která stále ve velkém sází na tlačítka, se přitom BMW snaží více přiblížit i konzervativnějším zákazníkům, zatímco u Audi je potřeba si zvykat a objevovat nové možnosti.

Mému srdci je podstatně bližší jednoduchost ovládání BMW, kdy na základní funkce dostáváte jednoduchá a blbuvzdorná tlačítka. Současně ale musím přiznat, že systém Audi s obrazovkou na vrchu palubní desky i v přední části středového tunelu dokáže být poměrně intuitivní a člověk si na jeho ovládání docela rychle zvyká. Nikdy však nenabídne možnost jednoduchého nahmátnutí určité funkce poslepu.

Po stránce hardware a software multimediálních systémů však není příliš prostoru ke kritice. Infotainment BMW patří svou jednoduchostí a ovladatelností mezi jeden z nejoblíbenějších v naší redakci. Audi pak v současnosti nabízí jedny z nejlepších multimediálních a inotainment systémů v celém koncernu VW, díky čemuž byla značka pověřena budoucím vývojem těchto systémů pro celý koncern. A to zcela po právu. V oblasti plynulosti, funkčnosti a jednoduchosti totiž systémy Audi patří k těm nejlepším. Navíc na rozdíl od BMW dlouhodobě standardně nabízejí podporu Apple Car Play i Android Auto.

Černý puntík, Audi!

Přesto nemůžu Audi odpustit jedno faux pas, na kterém by se měli všichni designéři a technici z automobilového průmyslu učit, jak věci nedělat. Řeč je o virtuálních zpětných zrcátkách, které si sice můžete připlatit za 44.700 Kč, ale osobně bych od toho každého odrazoval. Značka Audi je na tuhle vychytávku sice náležitě pyšná, podle mě je to ale velký omyl. A to hned z několika pádných důvodů.

Tím prvním je naprosto nevhodné umístění obrazovek, které jsou podstatně níž, než kam je člověk zvyklý koukat. A i když má samotná kamera široké zorné pole, obrazovky nejsou z těch největších. Kamery v zrcátkách navíc ve večerních hodinách nepodávají zrovna skvělý výkon (obraz je hodně tmavý), při parkování poblíž pouliční lampy předváděly ukázkové problikávání a při couvání z podzemních garáží pro jistotu nezvládly výrazný dynamický rozsah a venkovní prostředí zahalila šedá mlha.

Tahle drobnost mi tedy schopně kazila zážitek z jinak parádního interiéru, dost komplikovala parkování a manévrování na parkovišti (zapomeňte na to, že pohnete hlavou a v zrcátku uvidíte víc) a navíc snižovala můj celkový přehled o provozu kolem auta. Přejet z pruhu do pruhu tak byl zážitek. Naštěstí se ale jedná jen o volitelný doplněk, bez něhož si ušetříte dost starostí.

Audi e-tron Sportback 55 quattro Audi e-tron Sportback 55 quattro

Něco podobného u BMW nehrozí, přesto i tady musím zmínit jednu nemilou nedomyšlenost – nekryté prahy. Zatímco v Audi protáhli dveře i přes prahy, které jsou tak kryté, při nastupování a vystupování z BMW budete riskovat, že si zamažete nohavice. Pro dělný lid žádná velká starost, ale co když míříte v obleku na důležitou obchodní schůzku?

Prostoru víc než dost

Z přední řady sedadel se ale pojďme přesunout na zadní, kde nejspíš většinu čtenářů bude zajímat prostor nad hlavou (vzhledem ke koncepci karoserie, která hlavě moc nepřeje). A hned v úvodu vás můžu uklidnit – v obou autech je ho víc než dost. Při svých 183 centimetrech jsem si pohodlně sednul sám za sebe a ani v BMW nebo Audi jsem nepociťoval nedostatek prostoru v jakémkoliv směru.

Oba testované vozy přitom i vzadu nabízely výklopnou loketní opěrku s držákem nápojů a opěradlo dělené v poměru 40:20:40. Pokud vám jde ale o litry v zavazadlovém prostoru, pak se poohlédněte spíš po Audi. V základu nabídne 615 litrů (vs. 580) a po složení opěradel až 1655 litrů (vs. 1530 u BMW). Úsměvnou maličkostí u BMW je dvojité dno zavazadelníku, které dostalo vlastní plynovou vzpěru. U Audi ale můžete pod dvojitým dnem objevit i dojezdovou rezervu (+8.500 Kč) nebo prostor na uložení nabíjecích kabelů. Pod kapotou má navíc Audi e-tron tzv. frunk, tedy přední kufr, který by měl mít kapacitu až 60 litrů.

Po stránce interiéru si tedy BMW a Audi nemají co vyčítat, ve velikosti zavazadlového prostoru však jasně vyhrává Audi. Pokud ale potřebujete čas od času převézt třeba svůj člun, sportovní automobil nebo luxusní karavan, o něco lepší službu vám udělá BMW X6. Při stoupání až 12% totiž zvládne utáhnout přívěs o hmotnosti až 1900 kg, zatímco Audi e-tron 1800 kg. Silnější motorizace X6 ale na kouli utáhne až 3,5 tuny.

Motor, jízdní vlastnosti


Elektrická rychlost, ale jinak

Audi e-tron Sportback 55 quattro je osazeno dvojicí elektromotorů, které posílají na všechna čtyři kola kombinovaný výkon 300 kW a téměř okamžitě až 664 N.m točivého momentu. To už je solidní porce, jenže celý systém pohonného ústrojí je naladěn spíše na komfortní a pohodovou jízdu, než na namáhání krčních svalů při opakovaném brutálním zrychlování.

Tím ale nechci říct, že by byl Sportback 55 quattro nějak pomalý. Vždyť 100 km/h pokoří již za 5,7 sekundy a jeho maximální rychlost se pohybuje až okolo 200 km/h. I pocitově vás navíc při prudké akceleraci dokáže příjemně vmáčknout do sedačky, jenže pokud si chcete vychutnat staromilský pocit radosti ze svižné jízdy, tak tomu zkrátka něco chybí.

BMW X6 30d BMW X6 30d

Elektrifikovaný mnichovan

Pod kapotou testovaného BMW X6 xDrive30d byl uložen přeplňovaný řadový šestiválec o objemu 2993 kW, který posílá na systém pohonu všech kol nejvyšší výkon 210 kW při dosažení 4000 min-1 a točivý moment až 620 N.m v rozmezí 2000 až 2500 min-1. Jedná se přitom o mild-hybridní motorizaci, využívající startér-generátor o výkonu 8 kW, díky čemuž by měla pohonná jednotka nabídnout lepší akceleraci i efektivitu.

Zrychlení na 100 km/h však xDrive30d trvá 6,5 sekundy, tedy o 0,8 sekundy déle, než potřebuje Sportback 55 quattro. Při srovnání pružné akcelerace, kdy jsme BMW kvůli chybějící vícestupňové převodovce u Audi nechali v automatickém režimu, se pak znovu jasně ukázalo, že BMW chybí koně. Pocitově byste to ale neřekli. I slabší X6 xDrive30d má ale nejvyšší maximální rychlost až 230 km/h, takže si e-tron jednoduše dojede. Silnějšímu BMW X6 xDrive40d, které přináší výkon lépe odpovídající Sportbacku 55 quattro.

Opravdu nesrovnatelné?

Jenže opravdu jsou motorizace 55 quattro a xDrive30d nesrovnatelné? Rozdíl ve výkonu je sice citelných 90 kW, tedy cca 122 koní, rozdíl ve hmotnosti je ale opět nezanedbatelných 370 kilogramů. Zvědavost nám proto nedala a zkusili jsme si obě auta postavit proti sobě a naměřit jejich parametry při pružném zrychlení.

Opět jsme zkoušeli tradiční disciplíny zrychlení z 60 na 100 km/h a 80 na 120 km/h, kvůli absenci tradiční převodovky u Audi e-tron jsme ale protentokrát nechali převodovku BMW v plně automatickém režimu. Obě auta pak byla v komfortním jízdním režimu. A rozdíl? V obou případech okolo 1 sekundy, jak ostatně ukazuje následující tabulka. Pokud si člověk uvědomí rozdíly ve výkonu, nakonec to pro BMW nevypadá zas tak zle, nemyslíte?

Dynamické měření Audi e-tron Sportback 55 quattro BMW X6 xDrive30d
Pneumatiky Continental Winter Contact T850P Michelin Pilot Alpin 5 SUV
Rozměr pneumatik 265/45 R21 275/45 R20
Pružnost na (60-100 km/h) [s] 3 4
Pružnost  (80-120 km/h) [s] 3,8 4,9
Otáčky na nejvyšší rych. stupeň při 130 km/h dle GPS (min-1) - 2700
Skutečná rychlost při 50/90/130 km/h (km/h) 48,3/88,0/127,0 49,6/89,0/129,6

Spotřeba

Jenže co si budeme povídat – i když Audi slabšímu BMW X6 xDrive30d ujede, mnichovský maratonec ji dojede na nabíječce. Spotřeba a dojezd totiž nejsou zrovna silné stránky e-tronu Sportback 55 quattro. Tedy minimálně, pokud budete s autem jezdit tak, jako většina majitelů prémiových SUV.

Baterie s celkovou kapacitou 95 kWh a využitelnou kapacitou 86,5 kWh sice slibuje čistě elektrický dojezd až 446 kilometrů na jedno nabití, jenže k tomu jsem se nakonec nepřiblížil. Ostatně i papírová spotřeba okolo 21,9 až 26,0 kWh na 100 kilometrů mi zůstala při ostřejším způsobu jízdy vzdálená. Kdo chce totiž jezdit daleko s elektromobilem, ten se tomu musí přizpůsobit.

Pokud jste zvyklí na dynamičtější jízdu na hraně zákonných limitů, pak se vám může na palubním počítači objevit i spotřeba přesahující hodnotu 30 kWh/100 km. S dlouhodobou průměrnou spotřebou 29,9 kWh/100 km mi pak palubní počítač ukázal po dobití na 100 % dojezd jen 341 kilometrů, což není zrovna povzbudivé číslo. Jakmile jsem ale výrazně pozměnil jízdní styl, ubral na dynamice, začal lépe pracovat s rekuperací (ovládá se pádly pod volantem) a obecně se začal více snažit o hospodárnou jízdu, byl jsem schopen absolvovat trasy i se spotřebou okolo 25-27 kWh/100 km, což už znamenalo i citelně delší dojezd. Elektromobil jsem navíc testoval koncem podzimního období, kdy častěji pršelo a začínalo být chladněji.

Audi e-tron Sportback 55 quattro Audi e-tron Sportback 55 quattro

Naftový maratonec

A tak zatímco v případě Audi e-tron 55 Sportback, která je navíc energeticky hospodárnější než klasické SUV e-tron, bych počítal s bezpečným dojezdem spíš na úrovni 400 kilometrů, BMW X6 xDrive30d mi podobný dojezd ukazovalo zhruba s poloplnou nádrží. A i když e-tron zvládá nabíjet výkonem až 150 kW, díky čemuž je možné na vybraných rychlonabíječkách dobít baterku na 80 % kapacity již během 30 minut, na klasický přeplňovaný motor v kombinaci s 80litrovou palivovou nádrží to jednoduše nestačí.

Za volantem BMW X6 xDrive30d jsem přitom divočil možná ještě o něco víc, kvůli čemuž se z papírové kombinované spotřeby 6,1 až 6,6l/100 km stalo v mém podání spíše 8,6 l/100 km. S trochou snahy jsem se dokázal přiblížit hranici 7,5 l/100 km, naopak svižnější jízda znamenala spotřebu něco málo přes devět.

Ani jedno SUV kupé tak není vyloženě úsporné, čemuž se ale nelze pořádně divit. Vždyť jen pohotovostní hmotnost Audi e-tron 55 Sportback dosahuje 2555 kilogramů, zatímco BMW X6 xDrive30d váží 2185 kilogramů. BMW však svým naladěním vyloženě svádí k trochu sportovnější jízdě, což platilo u testovaného kousku dvojnásob.

Za kolik?

Náklady na provoz se pak budou odvíjet především od toho, jak jsou lidé zvyklí svůj elektromobil nabíjet. Pokud si vyhradí čas k pravidelnému nabíjení doma, kde mohou díky speciálním tarifům získat cenu okolo necelých 3 Kč/1 kWh, pak vyjde 100 kilometrů na 75 (spotřeba 25 kWh) až 90 (spotřeba 30 kWh) korun. Jenže elektromobil se často nabíjí i na veřejných rychlonabíječkách, které mají speciální ceny a tarify. Konkrétní číslo tak bude skutečně záležet na chování řidiče. V případě BMW se při spotřebě 7-8 l/100 km a průměrně ceně nafty 27,17 Kč/l (ČSÚ, 10/2020) se pak dostáváme na náklady zhruba 190,2 až 217,4 korun na 100 kilometrů. Jenže hlídejte si spotřebu, když umí být i slabší BMW X6 celkem zábavným vozem.

Podvozek

Testovaný modrý krasavec totiž dostal adaptivní M podvozek, který byl v kombinaci s 20“ koly obutými do pneumatik o rozměru 275/45 R20 příjemně komfortní a současně jistý. O nějakém velkém sportování sice nemůže být řeč, přesto byla z auta cítit chuť do života, která řidiče občas motivuje vyhnat pavučiny z celého spektra otáčkoměru. Zážitek navíc umocňovalo i integrované aktivní řízení včetně natáčení kol zadní nápravy.

Standardně dodávaný adaptivní pneumatický podvozek Audi e-tron Sportback 55 quattro má sice také tužší nastavení pro sportovnější jízdní režim, jenže v praxi vás auto k dynamičtějšímu svezení nijak extra nemotivuje a vlastně vás během něj ani nijak neodmění.

BMW X6 30d BMW X6 30d

I BMW X6 má sice až příliš citelně umělý zvuk, jenže v kombinaci se sportovním pojetím kabiny, citelným zátahem a takovým tím správným mnichovským divadlem z rychlé jízdy vás nějakým způsobem dokáže nadchnout. V e-tronu si člověk naopak uvědomuje, že tohle auto bylo postaveno zodpovědně, s ohledem na spotřebu (o tom můžeme vést spory), budoucnost a především komfort posádky.

Pokud tedy toužíte po sportovnějším svezení, pravděpodobně bych se nejprve vydal do dealerství BMW. Pokud je pro vás ale důležitější komfort, udržitelnost a jakási vznešená elegance během jízdy, zřejmě bych se vydal směrem do dealerství Audi (a pak některého z provozovatelů nabíjecích stanic, pro dobíjecí čip).

Závěr


Závěr

Pokud bychom srovnávali základní motorizace v základní výbavě, vyjde výhodněji spíše Audi. U silnějších motorizací má výhodnější nabídku BMW, které sice pořád ztrácí výkonem, jenže díky nižší hmotnosti dokáže být svižnější. Ostatně ani v našem testu tolik nezaostávalo. Ceny příplatkové výbavy jsou víceméně podobné, náklady na servis však nabídne výrazně nižší Audi.

A podobně tomu bude i s náklady na provoz, které ale nelze tak snadno spočítat. I přes poměrně vyšší spotřebu e-tronu je totiž nabíjení baterií stále levnější, než pravidelné tankování nafty. BMW ovšem zvládne na jednu nádrž i dvojnásobnou porci kilometrů bez vynucených zastávek – navíc bez obav z toho, zda bude nabíječka volná.

Design interiéru a exteriéru jsou subjektivní věci, Audi ovšem sází na moderní technologie, vzdušnější koncepci prostoru a trochu elegantnější tvary, zatímco BMW působí dominantně a sportovně zvenčí i uvnitř. Prostoru pro posádku mají oba vozy víc než dost, v úložných prostorech ale vede Audi. BMW může kontrovat pouze lepší tažnou kapacitou.

Po stránce výkonu a akcelerací jsou věci jasně dané, přesto mě osobně překvapilo, že podle měření ani pocitově není rozdíl zas tak extrémní. Audi má sice vyšší výkon a působí kultivovaněji, BMW je však lehčí a navíc díky tradiční koncepci nabízí větší dojmy ze svižné jízdy. V praxi ale bude záležet na preferencích každého zákazníka. Plynulost, nebo dynamika? Ekologičtější, nebo pohodlnější? Sprinter, nebo maratonec? A tak bychom mohli pokračovat ještě dlouho, než bychom nakonec došli k jednoduchému závěru: Raději jablka, nebo hrušky?

Audi e-tron Sportback 55 quattro

Nejlevnější verze modelu 1.949.900 Kč (e-tron Sportback 50 quattro)
Základ s testovaným motorem 2.219.900 Kč (e-tron Sportback 55 quattro)
Testovaný vůz bez příplatků 2.304.900 Kč (e-tron Sportback 55 quattro, S line)
Testovaný vůz s výbavou 3.205.760 Kč (e-tron Sportback 55 quattro, S line)

Plusy

  • Elegantní vzhled
  • Lepší dynamika
  • Levnější na servis
  • Levnější provoz
  • Větší zavazadelník

Minusy

  • Omezený dojezd
  • Vyšší spotřeba
  • Ovládání přes dotykové obrazovky
  • Virtuální zrcátka

BMW X6 xDrive30d

Nejlevnější verze modelu 2.013.700 Kč (X6 xDrive30d)
Základ s testovaným motorem 2.013.700 Kč (X6 xDrive30d)
Testovaný vůz bez příplatků 2.013.700 Kč (X6 xDrive30d)
Testovaný vůz s výbavou 2.719.626 Kč (2.013.700 Kč (X6 xDrive30d)*
*Cena testovaného modelu vychází ze starších cen, od 1.12.2020 má BMW X6 nový ceník, ze kterého jsme vycházeli při vytváření tabulek v úvodu článku.

Plusy

  • Sportovnější design
  • Pocitově zábavnější
  • Delší dojezd
  • Tradiční koncepce interiéru
  • Výklopné tažné s větší kapacitou

Minusy

  • Vyšší ceny
  • Dražší provoz
  • Nezakryté prahy
  • Bez možnosti rezervy, menší zavazadelník
Zobrazit celý článek
Ondřej Mára
Diskuze (73)

Doporučujeme

Model Audi e-tron Sportback 55 quattro BMW X6 30d
Cena základní sestavy 2 304 900 Kč 2 013 700 Kč
Cena testované sestavy 3 205 760 Kč 2 719 626 Kč
Motor
Typ motoru: elektrický přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 0 / 0 6 / 4
Zdvihový objem (ccm): 0 2993
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 300 / 0 210 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 664 / 0 620 / 2000 - 2500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 200 230
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 5.7 6.5
Emise CO2: 0 149
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 615 / 1665 580 / 1530
Objem nádrže (l): 0 80
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 2555 / 595 2185 / 675
Rozměr pneu: 265/45 R21 275/45 R20
Audi e-tron Sportback 55 quattro
BMW X6 30d
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4901 4935
b) šířka (mm): 1935 2004
c) výška (mm): 1616 1696
d) rozvor (mm): 2928 2975
e) rozchod vpředu (mm): 1655 1678
f) rozchod vzadu (mm): 1655 1698
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 855 / 1080 875 / 1085
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 615 / 855 595 / 800
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 975 985
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 900 910
k) šířka vpředu (mm): 1555 1560
l) šířka vzadu (mm): 1545 1545
délka sedáku vpředu (mm): 500 505
délka sedáku vzadu (mm): 470 470
výška opěradla vpředu (mm): 895 840
výška opěradla vzadu (mm): 670 700
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano Ano
15. 12. 2020 20:39
Re: převodovka BMW
Jj, je to preklep. Realita je 1700
14. 12. 2020 19:12
Re: Klasická EV lež
taky koukám, že je každý expert.

globální energetika míří k tomu, že bude v roce 2050 kompletně bez emisí, díky EV bude moci být kompletně bez provozních emisí i doprava.

mix daný země je pěkná věc, ale
a) mění se v čase a je je pořád lepší, za 10 let tu bude zlomek uhlí za 17 let tu nebude vůbec žádný.
b) dobíječky mají zelenou energii a majitelé EV mají zpravidla zelenou energii /jejich spotřeba se páruje s výrobou v zelených zdrojích. / vím, že je to pro spoustu lidí extrémně těžké pochopit, že energii z uhlí mají doma oni.

líbí se mi, jak u EV každý počítá baterie a kdosi cosi, ale že vytěžit ropu, zpracovat ji a dopravit ji přes půl světa a tam z ní udělat benzín stojí hromadu energie, to už se trochu opomíjí.

a studie samozřejmě existují.

a že po EV není poptávka je strašně zajímavý.... a v Tesle určitě budou čumět.
13. 12. 2020 21:01
Re: převodovka BMW
40i v 5er točí 1900 otáček
13. 12. 2020 11:26
Re: Klasická EV lež
Nulove emise EV jsou lez, to chape i desetilete dite, s tim toho moc nenamachrujes.

A realne emise zalezi na energetickem mixu te dane zeme. Za 30 let muzes mit klidne 50% elektriny z obnovitelnych zdroju, jen trochu chtit. Nemci a anglicani uz maji 1/3 z obnovitelnych zdroju (hlavne solar a vzduch)
Avatar - _Karel_
12. 12. 2020 23:35
Re: Re: Re: Virtuální zrcátka
Je to klidně možný, že to jde i líp. Ale stejně je to podle mě zbytečný a překombinovaný.