Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

BMW X5 a X6 dostanou zelenější mildhybridní šestiválec xDrive40d

Ondřej Mára Ondřej Mára 12. 2. 2020 • 20:39
42
35
Zobrazit náhledy (42)
BMW X5 BMW X5 BMW X5 BMW X5 BMW X5 BMW X5 BMW X5 BMW X5 BMW X5 BMW X5 BMW X5 BMW X5 BMW X5 BMW X5 BMW X5 BMW X5 BMW X5 BMW X5 BMW X5 BMW X5 BMW X6 BMW X6 BMW X6 BMW X6 BMW X6 BMW X6 BMW X6 BMW X6 BMW X6 BMW X6 BMW X6 BMW X6 BMW X6 BMW X6 BMW X6 BMW X6 BMW X6

Mnichovská automobilka rozšiřuje nabídku vznětových motorizací prémiových SUV X5 a X6 o nový mildhybridní 3.0 litrový řadový šestiválec s označením xDrive40d.

Nabídka vznětových motorizací vozů BMW X5 a X6 se od května letošního roku rozroste o nový řadový šestiválec, který je však vybaven mildhybridní technologií. Jednotka označovaná jako xDrive40d přitom s výkonem 250 kW (340 k, 700 Nm) důstojně vyplní mezeru mezi motorizací xDrive30d (170 kW/231 k) a vrcholným dieselem M50d (294 kW/400 k).

Pod označením xDrive40d se ukrývá nový 3.0 litrový vznětový řadový šestiválec s technologií BMW TwinPowerturbo – tedy s dvoustupňovým přeplňováním a přímým vstřikováním Common Rail s piezo-elektrickými vstřikovači. Nízkotlaké i vysokotlaké turbodmychadlo je osazeno lopatkami s proměnnou geometrií a vstřikovací soustava pracuje s tlakem až 2700 bar.

Nový motor dosahuje maximálního výkonu 250 kW (340 k) při 4400 ot./min a maximálního točivého momentu mezi 1750 až 2250 ot./min. O přenos síly na inteligentní pohon všech kol BMW xDrive se stará 8stupňová automatická převodovka Steptronic, která přirozeně preferuje zadní nápravu a slibuje tak více dynamiky při jízdě v zatáčkách.

Automobilka navíc zapracovala i na lepším čištění výfukových plynů. Dvoustupňový systém tvořený katalyzátorem a filtrem pevných částic s vrstvou SCR (selektivní katalytická redukce) je umístěn blíž motoru. Pro účinnější eliminaci oxidů dusíku je navíc na výstupu z SCR umístěna ještě jedna zádržná jednotka. Nová motorizace by tak měla splňovat novější emisní normy Euro6d, které vstoupí v platnost teprve počátkem roku 2021.

Hybridní součást motoru tvoří startér generátor s napětím 48 voltů, který spalovacímu motoru pomáhá výkonem 8 kW (11 k). Úkolem tohoto malého elektromotoru je pomáhat se spontánnějším přísunem výkonu (oba modely zvládnou akceleraci z 0 na 100 km/h za 5.5 sekundy) a současně zvyšovat celkovou účinnost pohonné soustavy.

Startér-generátor pohání elektřina z 48V akumulátoru, který současně dodává energii i 12V palubní síti. Akumulátor se dobíjí rekuperací při brzdění a akceleraci, případně pří zvýšené zátěži motoru. Nejvýraznějším přínosem startér-generátoru by však mělo být suverénnější startování téměř bez vibrací, což řidiči ocení především v rámci činnosti Stop-Start systému a jízdy setrvačností.

Díky novému mildhybridnímu pohonnému ústrojí totiž může být motor během jízdy setrvačností nejen odpojen, ale rovnou vypnut. Aby se však přínos nové technologie projevil i na ekonomice provozu, je tato nová funkce nově obsažena nejen v režimu Eco Pro, ale také v režimu Comfort.

Doporučujeme

Témata
Avatar - JirkaVejrazka
20. 2. 2020 15:56
Re: řekněte mi někdo ...
Ne, v mem pripade to znamena vyhradne na elektrinu. Auto ukazuje procento trasy ujete ciste na elektrinu, kdyz nebezi spalovak. Viz treba https://moje.auto.cz/?… - tady je to jen 14%, protoze slo o cestu do Alp.

Stejne to myslim oznacuje i Toyota u klasickych hybridu - proste cca 50% casu nebezi v aute spalovaci motor (pri jizde ve meste a okoli).

EDIT: vcera vecer jsem jel chvili po meste. Mel jsem tak prazdnou baterku, ze auto uz jelo jen v HEV rezimu, tj. jako klasicky hybrid. Pri prumerne rychlosti 44km/h (nejake semafory a tak) jsem ujel necelych 8 km s EV podilem 47% (tj. temer polovinu vzdalenosti byl spalovak uplne necinny).
18. 2. 2020 21:51
Re: řekněte mi někdo ...
Těch 30-70% znamená s pomocí elektřiny, nikoliv výhradně na elektřinu (většinou běží současně spalovák). Proto také normální hybridy nemohou do center měst tam kde je zákaz spalováků, protože čistě na elektřinu (míněno tak, že auto trvale pohání elektromotor a spalovák vůbec neběží) ujedou absolutní minimum. Kapacita Li-ion baterky u Corolly je 0,75kWh, přičemž ji nelze vybíjet do nuly, takže praktický dojezd čistě na elektřinu (s vypnutým spalovákem) je zcela marginální záležitost.
Avatar - Onyx
14. 2. 2020 12:58
Re: Technicky dotaz - vyuziti 48V site
Dekuju za odpoved. Zkusim to nekde sehnat.
Avatar - JirkaVejrazka
13. 2. 2020 12:06
Re: Technicky dotaz - vyuziti 48V site
Nebudu, ja o BMW nic nevim. Toyoti hybridy maji elektricky kompresor zhruba od prelomu tisicileti, ale jak je to u mild-hybridu nemam tuseni.
Avatar - Onyx
13. 2. 2020 11:06
Technicky dotaz - vyuziti 48V site
Predpokladam, ze mozna pan Vejrazka bude moct odpovedet?

Tahle nova 48V sit. V SQ7 pohani treba elektricky turbo. Dokazete mi rict, zda tady u BMW pohani treba kompresor klimatizace? Nebo je u teto technologie stale pohaneny remenem?

Diky.