Audi e-tron Sportback oficiálně: Stylovější elektromobil má zkosenou záď a unikátní světla
E-tron Sportback je SUV-kupé odvozené od klasického elektromobilu e-tron a právě zažívá premiéru na autosalonu v Los Angeles.
Elektromobil Audi e-tron je první vlaštovka v moderní elektrické ofenzivě čtyř kruhů. Už nám dělal společnost v tradičním redakčním testu a mohli jsme jej také srovnat s konkurenčním Mercedesem EQC. Teď automobilka z Ingolstadtu zařazuje do nabídky ještě atraktivnější variantu se svažující se zádí.
Nové elektrické SUV-kupé je 4901 mm dlouhé, 1935 mm široké a 1616 mm vysoké, přičemž rozvor činí 2928 milimetrů. Poznávacím znamením ve srovnání s předchůdcem je právě ona svažující se záď a výrazně skloněné D sloupky. Spodní hrana třetího bočního okna stoupá vzhůru, což je charakteristický znak modelů Sportback.
V ostatních vzhledových aspektech už e-tron Sportback žádnou revoluci nepřináší. Příď je podobná dárci, dostává tradiční masku Singleframe, ve spodní části světlometů Matrix LED zase najdeme čtyři horizontální segmenty denního svícení, které má v případě e-tronu specifický design. Zadní svítilny jsou rovněž diodové a propojené světelným pásem.
U světlometů ještě chvilku zůstaneme. Horkou novinkou sportbacku jsou digitální Matrix LED světlomety. Takové světlo je rozložené na miniaturní pixely a osvětluje vozovku ve vysokém rozlišení. Příslušná technologie se označuje DMD (Digital Micromirror Device – digitální zařízení s mikrozrcadly) a nalézá již uplatnění v mnoha videoprojektorech. Systém má malý čip osazený přibližně jedním milionem mikrozrcadel s délkou strany pouhých několik setin milimetru. Pomocí elektrostatických polí lze každé z nich naklápět do různých poloh až 5000x za sekundu. V závislosti na jejich poloze tak světlo z diod dostává buď prostřednictvím soustavy čoček na vozovku, nebo je odstíněno, aby nedopadalo na místa, která mají zůstat neosvětlená. Taková technologie se v sériově vyráběném automobilu objevuje vůbec poprvé.
Audi se chlubí také skvělou aerodynamikou. Pořídíte-li verzi ve výbavě S line a virtuálními zpětnými zrcátky, dostanete součinitel aerodynamického odporu vzduchu 0,25 cx, čímž sportback překonává i sesterský e-tron. Pomáhá tomu i svažující se záď, která snižuje odpor proudění vzduchu za vozem. E-tron Sportback tak dle metodiky WLTP ujede na jedno nabití až 446 kilometrů, což je o 10 km více než standardní verze.
E-Tron Sportback se představuje ve verzi 55 quattro, přičemž pohonné ústrojí se nijak neliší od klasického e-tronu. Každá náprava je vybavena jedním asynchronním elektromotorem, celkový výkon má hodnotu 265 kW (krátkodobě až 300 kW) a točivý moment 561 (v režimu Boost 664) newtonmetrů. S aktivací tohoto pomocníka umí být e-tron sportback na stovce za 5,7 sekundy a pokračovat může na 200 km/h. Jen připomeňme, že vůz disponuje akumulátorem s kapacitou 95 kWh (z toho 86,5 kWh využitelných).
Ale pozor. V nabídce sportbacku se již od počátku objevuje také slabší verze 50 quattro, jež disponuje výkonem 230 kW a točivým momentem 540 N.m. Tato konfigurace dostává rovněž menší baterie o kapacitě 71 kWh (64,7 kWh využitelných), díky čemuž je sada akumulátorů o zhruba 120 kilogramů lehčí. Taková technika umožňuje zrychlení na stovku za 6,8 sekundy a maximální rychlost 190 km/h.
Interiér se vyjma skromnějšího místa nad hlavou pro zadní cestující výrazně neliší od klasického e-tronu. Pracoviště řidiče tu sází na dvě obrovské dotykové obrazovky, které doprovází digitální přístrojový štít. Prémiové materiály jsou samozřejmostí, stejně jako plejáda asistenčních a bezpečnostních prvků.
E-tron Sportback bude vznikat vedle klasického e-tronu v bruselském závodě a na evropské trhy vstoupí na jaře 2020. Pro obě výkonové verze bude standardně nabízena prodloužená záruka na 4 roky nebo 120.000 kilometrů. Při uvedení novinky bude Audi nabízet limitku edition one s karoserií ve speciálním modrém odstínu, virtuálními zpětnými zrcátky či exkluzivními jednadvacetipalcovými koly. Oficiální české ceny budou oznámeny později.