Audi Nanuk quattro: Supersport do terénu se možná bude vyrábět
Pro začátek pár technických údajů: Audi Nanuk dostalo uprostřed umístěný vidlicový desetiválcový turbodiesel objemu 5,0 l s výkonem 405 kW (550 k). Akcelerací se blíží nejvýkonnějším supersportům, vždyť stovku zvládne za 3,8 s. Takové rychlé „gétéčko“ FF od Ferrari je ve stejné disciplíně jen o desetinu lepší. A nedá se s ním příliš řádit ve sněhu, ani v poušti, byť disponuje pohonem všech kol. Ten má Nanuk též (i když úplně jiné konstrukce), ale pořád je „na vysokých nohách“ a navíc mu nechybí ani řízení obou náprav.
Koncept výkonného terénního supersportu s Čechům tak libozvučně znějícím názvem vyvolal, zdá se, řádný rozruch. Uvažuje se totiž o sériové produkci. Nejdřív se musí najít dostatek potenciálních zákazníků, ale na Blízkém východě a v Rusku s tím snad nebude problém. Audi nic oficiálního nezveřejnilo, možná se nějaký ten bohatý zájemce na jejich frankfurtském stánku už objevil. Vývojový šéf Ulrich Hackenburg sdělil Automotive News Europe pouze oblasti, ze kterých by mohli klienti pocházet: „Myslíme na arabské trhy, ale i chladnější kraje. Rusko je velmi zajímavé. Musíme vůz uvést tam, kde mají lidé peníze.“ Pro Blízký východ se počítá s benzinovým V10. Bohatým šejkům s příjmy z ropy nafta v autech moc nevoní.
Ptát se na cenu je zatím nereálné, potřebné kalkulace plus nějaký ten zisk, aby se vývoj vyplatil, určitě ještě v Ingolstadtu nikdo neprovedl. Produkci samotný šéf odhaduje na 3 až 4.000 aut ročně, tedy shodnou s chystaným SUV značky Bentley. Není to příliš optimistické?
Hackenburg logicky sdělil, že kupující rozhodně bude muset být bohatý. Lidovkou Nanuk není a to nejen proto, že případná produkční verze by měla sdílet novou koncernovou platformu s motory uprostřed. Tu použije také Lamborghini, kde rudý koncept koneckonců vznikl, jen místo býka dostal logo se čtyřmi kruhy. „Je to cesta, jak zvýšit výrobu takovýchto vozů,“ dodal Hackenburg. Lamborghini v současné době bojuje s vysokými náklady na vývoj, proto se prodloužily i modelové obměny.
Kde se vzala inspirace pro Nanuk? Nemusíme chodit daleko, vždyť v na jaře v Ženevě představil Volkswagenem vlastněný Italdesign studii Parcour. Nejprve se objevila uzavřená, poté i otevřená verze s odnímatelným panelem střechy. Jenže Ulrich Hackenburg ještě řekl, že v Nanuku jsou použita některá technická řešení z účasti Volkswagenu v Rallye Paříž-Dakar. Pamatujete se na buggy Tarek? Nanuk ji i tvary docela připomíná, byť největší úspěchy zažil VW v tomto závodě až se speciály Touareg. Mimochodem, v minulosti vyráběla terénní kupé s velmi slušnými výkony například francouzská Mega. Jmenovalo se Track a mělo motory... od Mercedesu.