Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Audi představuje Q4 e-tron a Q4 Sportback e-tron. Jde o nejlevnější elektromobil značky

Jan Zajíc
Diskuze (84)

Audi představuje svoje první kompaktní SUV s čistě elektrickým pohonem. A hned ve dvou karosářských verzích.

Design obou představených novinek není velkým překvapením, navazuje totiž na vzhled už dříve představených konceptů. Audi vyzdvihuje zejména specifickou masku chladiče, svalnaté boky a pokročilé Matrix LED světlomety, dostupné za příplatek. Standardně jsou obě Q4 e-tron vybaveny LED svítilnami.

Matrix LED "lampy" pak mají jednu zvláštní funkci, umožňují řidiči vybrat si vlastní světelný design denního svícení. K dispozici jsou čtyři možnosti.

Důležité jsou samozřejmě rozměry. Oba nové e-trony na délku měří 4,59 metru a mají rozvor náprav 2,76 metru. Výrobce však slibuje interiér, který se prostorností vyrovná mnohem větším SUV. Délka kabiny dosahuje 1,83 metru.

Objem zavazadlového prostoru se pak u obou variant liší. Zatímco klasické provedení nabízí v závislosti na poloze opěradel zadních sedadel objem 520 až 1490 litrů, ve verzi Sportback to je 535 až 1460 litrů. Za oba modely je možné připojit přívěs o hmotnosti až 1000 kilogramů (brzděný, při stoupání 12 procent), u variant s pohonem všech kol to může být dokonce až 1200 kilogramů.

Video se připravuje ...

S rozšířenou realitou

Kabina pak uspořádáním více méně odpovídá tomu, co už u Audi známe. Přesto je tu několik novinek. Jde například o volant s dotykovými plochami beze spár, jejichž prostřednictvím ovládá řidič digitální přístrojový panel. Ovládání infotainmentu (k dispozici budou tři varianty) probíhá zejména prostřednictvím centrálního dotykového displeje, který bude od konce letošního roku k dispozici také ve větší verzi s úhlopříčkou 11,6 palce. A nechybí ani hlasové ovládání - navíc s rozpoznáváním hovorového jazyka.

Za příplatek Audi do obou elektrických modelů nabízí další novinku: průhledový displej s rozšířenou realitou. Tento systém přes head-up displej "vkládá" do reálného okolí pokyny některých asistenčních systémů a navigační symboly. 

A protože německá automobilka v souvislosti s novými elektromobily zdůrazňuje ekologii (výroba obou modelů probíhá s klimaticky neutrální emisní bilancí), nemohou v interiéru chybět prvky z recyklovaných materiálů. Audi například uvádí, že pro sportovní interiér S line se na sedadla jednoho vozu zužitkuje 26 recyklovaných lahví PET o objemu 1,5 litru.

Dva akumulátory, tři pohony

Pro Q4 e-tron a Q4 Sportback e-tron budou k dispozici dvě varianty akumulátorů a tři varianty pohonu. Největší využitelnou kapacitu nabídnou verze 50 e-tron a 40 e-tron, a to 77 kWh (celková 82 kWh), základní provedení 35 e-tron má akumulátor s využitelnou kapacitou 52 kWh (celková 55 kWh). 

U Q4 35 e-tron pohání zadní kola jeden elektromotor který poskytuje nejvyšší výkon 125 kW a točivý moment 310 N.m. Akcelerace z nuly na 100 km/h zabere 9 sekund a vůz se rozjede na maximálních 160 km/h.

Zadokolkou je i Q4 40 e-tron, výkon elektromotoru ovšem dosahuje 150 kW, krouťák pak stejných 310 N.m. Z klidu na stovku se tato varianta dostane za 8,5 sekundy, nejvyšší rychlost opět činí 160 km/h.

Vrcholná varianta Q4 50 e-tron quattro využívá dva elektromotory, které zajišťují elektrický pohon všech kol. Přední dává 80 kW, zadní 150 kW. Celkový nejvyšší výkon činí 220 kW a točivý moment dosahuje 460 N.m což postačuje ke zvládnutí akcelerace z nuly na 100 km/h za 6,2 sekundy a k dosažení elektronicky omezené nejvyšší rychlosti 180 km/h.

Čtyřkolka v Q4 e-tron mimochodem funguje tak, že elektromotor na přední nápravě se připojuje pouze v případě, že řidič požaduje vysoký výkon nebo lepší trakci.

Video se připravuje ...

 

Kam dojedou?

Dojezd pak samozřejmě závisí na konkrétním provedení. Základní Q4 35 e-tron ujede na jedno nabití až 341 km (vždy podle WLTP), Sportback pak 349 km. Q4 40 e-tron s větším akumulátorem prý zvládne až 520 km a Q4 50 e-tron pak 488 km, respektive 497 u Sportbacku. Kombinovaná spotřeba se v závislosti na "motorizaci" a verzi pohybuje mezi 15,6 až 20,9 kWh/100 km (WLTP).

Obě nová elektricky poháněná SUV mohou uživatelé nabíjet střídavým (AC) nebo stejnosměrným (DC) proudem. V závislosti na sadě akumulátorů lze využívat různé nabíjecí výkony. U kompaktní akumulátorové baterie dosahuje nabíjecí výkon až 7,4 kW (AC), ale při rychlém nabíjení HPC (High Power Charging) stejnosměrným proudem (DC) to může být až 100 kW. Velká sada akumulátorů umožňuje ve standardní výbavě nabíjecí výkony až 11 kW (AC), respektive až 125 kW (HPC). 

Audi se chlubí, že díky maximálnímu nabíjecímu výkonu 125 kW lze za ideálních podmínek doplnit během deseti minut dostatek elektrické energie pro ujetí zhruba 130 kilometrů. 

Video se připravuje ...

Na trh v červnu

Obě elektrické Q4 stojí na koncernové platformě MEB pro vozy s elektrickým pohonem. Podvozek využívá přední nápravu McPherson, vzadu je náprava pětiprvková. 

Na přání dodává Audi pro všechny varianty modelu Q4 e-tron sportovní podvozek, který karoserii snižuje o 15 milimetrů (sériová výbava verze S line). Kromě toho je k dispozici systém Audi drive select s různými jízdními režimy (sériová výbava verze Sportback) a progresivní řízení (sériová výbava verzí quattro). Vždy za příplatek bude podvozek s adaptivními tlumiči. K dipozici jsou kola s průměry 19 až 21 palců. Ve výbavě pochopitelně najdeme několik asistenčních systémů - ve standardu i na přání. Mezi příplatkové patří například adaptivní asistent řízení vozidla, který podporuje řidiče při řízení v podélném i příčném směru v celém rozsahu provozních rychlostí.

První vozy Audi Q4 e-tron dorazí na evropské trhy v červnu letošního roku, Q4 Sportback e-tron bude následovat na sklonku léta. Předprodej bude zahájen ještě v průběhu dubna.

V České republice bude údajně Audi Q4 e-tron ve srovnání s Německem nabízen s bohatší sériovou výbavou. Ceny jednotlivých modelů pro Českou republiku budou oznámeny se zahájením předprodeje 22. dubna, ty německé už známe: základní Q4 e-tron startuje na částce 41.900 eur (asi 1,087 milionu korun), Sportback na 43.900 eur (1,14 milionu korun). Už teď je tedy jisté, že půjde o dosud nejdostupnější elektromobily značky. Nejlevnější e-tron totiž v Česku stojí 1.884.900 Kč.

Jan Zajíc
Diskuze (84)

Doporučujeme

Avatar - speedfred
16. 4. 2021 07:47
Re: Ty dojezdy jsou legrační...
Napadlo ma to ale nexcel som to písať.
15. 4. 2021 21:30
Re: Ty dojezdy jsou legrační...
To zní jako perpetum mobile :-)
15. 4. 2021 20:52
Re: Audi E-voque
X6ku a GLE coupe si nespletes, ale nikdo snad nebude tvrdit, ze Mergl přišel se svébytným a originálním designem...
Avatar - _Karel_
15. 4. 2021 20:36
Re: Audi E-voque
Fakt jo, jsou tam. Když se daří, tak se daří.
Ale plést si to s Jaguarem...
15. 4. 2021 20:29
Re: Audi E-voque
Je to Sportback. Dneska nemas svůj den ;-)
A fotky Sportbacku jsou v galerii od fotky 200 dále :yes: