Audi proti Qorosu: Němci se s Číňany přou o název GQ3
Ingolstadt se ohradil proti nové čínské značce Qoros a jejímu sedanu nižší střední třídy GQ3. Ten jsme ještě v reálu ani neviděli a už se bude měnit jeho název. Audi pochopitelně vadí ono „Q3“, ale dle zprávy německého Die Welt i samotné Q. Je to, pravda, trochu zvláštní, vždyť jej používá i Infiniti, byť s dvojicí čísel. Co se stane, až přijde nová Q50 do Evropy, bude následovat další žaloba? Nejspíše ne, Audi se brání všemi možnými prostředky pouze proti atakům z Číny.
První kolo právní bitvy Audi versus Qoros Němci u civilního soudu v Hamburku vyhráli již 14. ledna a Qoros dostal příkaz svoje auto přejmenovat. Z německého tábora jako vysvětlení zaznělo: „Písmeno Q je chráněnou součástí naší rodiny značek. Když jej chce byť jeden další výrobce použít, samozřejmě se nás to dotýká.“ Jenže, tiskový mluvčí čínské firmy v rozhovoru pro Die Welt prozradil, že o registraci jména GQ3 u Evropského patentového úřadu byla automobilka Audi informována a vše se obešlo bez námitek. Spor tedy zdaleka není u konce.
Kompaktní sedan Qoros, který je považován za cenového i rozměrového konkurenta například naší Škody Rapid, se představí v Ženevě. Ať už se bude jmenovat jakkoli, Qoros jej hodlá začít prodávat v Evropě do konce letošního roku. Ve švýcarské metropoli se objeví i koncepty kombi a crossoveru. Bavit se o cenách samozřejmě v tuto chvíli nemá smysl.
Qoros je mimochodem společným podnikem čínské automobilky Chery a investiční společnosti Israel Corporation. Vozy se sice budou vyrábět v Říši středu, ale měly by (konečně!) splňovat evropské bezpečnostní standardy i požadavky zákazníků na design a jízdní komfort. Tvary jsou dílem Gerta Hildebranda, bývalého šéfa stylistů značky Mini. „Střílí proti nám všichni, kdo můžou. Konkurence je samozřejmě nervózní. Ale my jsme pevně přesvědčeni, že prezentace v Ženevě je velkým úspěchem,“ okomentoval problém sám Hildebrand. Ve vysokém managementu najdeme také Volkera Steinwaschera, kdysi ředitele americké pobočky Volkswagenu, ten je momentálně u Qorosu „číslem dvě“.
Audi si patenty a ochranné známky pečlivě hlídá. V minulosti měly problémy i evropské automobilky. Francouzský Renault si neobhájil označení Quadra pro čtyřkolky a Volvo bylo nuceno přejmenovat svou řadu S4/F4 na S40/V40. Nutné je dodat, že v soudním sporu o název Avantime Renault uspěl.