Audi R8 e-tron: 462 koní a 920 N.m ze dvou elektromotorů
Koncept e-tron na základě první generace byl představen už na podzim 2009, vývoj pak pokračoval až do loňska. Malosériová produkce byla jednou potvrzena, pak dementována a nakonec znovu potvrzena, dodávky prvním zákazníkům měly začít letos. Jenže my už známe podobu R8 nové generace a spolu ní přichází v Ženevě i další elektrická verze. Budou si ji moci konečně postavit do garáží konečně také bohatí klienti? Doložených prototypů „jedničky“ existuje mimochodem určitě alespoň desítka.
Novotou vonící R8 e-tron je stejně jako předchozí vývojové kusy vybaven dvojicí elektromotorů. Ty tentokrát poskytují celkový výkon 340 kW a k dispozici je i točivý moment 920 N.m. To znamená, že každá jednotka má přesně polovinu: 170 kW a 460 N.m. Baterie jsou uloženy ve tvaru písmene T ve středovém tunelu a za buňkou pro dvoučlennou posádku, což samozřejmě snižuje těžiště celého auta. Mají kapacitu 92 kWh a zařízením CCS (Combined Charging System) se naplní zpět za maximálně dvě hodiny. CCS zvládne stejnosměrný i střídavý proud.
Akční rádius vyšplhal z prapůvodních 215 na více než dvojnásobný počet kilometrů: 450, články originálního skoro šest let starého konceptu měly 42 kWh a musely si poradit se čtveřicí motorů. Dojezd byl navíc i během dalšího vývoje nedostatečný a nepodařilo se jej zvýšit. Zrychlení z klidu na stovku za 3,9 s vypadá alespoň na papíře působivě. Maximální rychlost je však omezena pouze na 210 km/h kvůli spotřebě elektrické energie.
Modifikovaná karoserie s novými koly vykazuje součinitel odporu vzduchu 0,28. Oproti nedávno odhaleným verzím s konvenčním atmosférickým motorem V10 5.2 FSI se toho vizuálně změnilo dost. Jiné je žebrování na obou náraznících, přibyl větrací otvor v kapotě, integrované křídlo vzadu a radikální úpravou prošel i zadní difuzor. Modré střele samozřejmě chybí výfuky.
Supersportovní e-tron poslouží nejen jako pojízdná testovací laboratoř, protože čtyři kruhy se chystají konkurovat americké Tesle s čistě elektrickým sedanem. Jenže elektrickou R8 jsou schopni ručně postavit movitému klientovi i na objednávku. Pokud bude mít samozřejmě někdo zájem. Objednat ještě nejde, Audi se ale jistě pochlubí i patřičně vysokou cenovkou ještě během letošního roku.