Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Audi R8 GT: Superleggera na ingolstadtský způsob

31. 10. 2010 • 22:43
59
24
Zobrazit náhledy (59)
Audi R8 Audi R8 Audi R8 Audi R8 Audi R8 Audi R8 Audi R8 Audi R8 Audi R8 Audi R8 Audi R8 Audi R8 Audi R8 Audi R8 Audi R8 Audi R8 Audi R8 Audi R8 Audi R8 Audi R8 Audi R8 Audi R8 Audi R8 Audi R8 Audi R8 Audi R8 Audi R8 Audi R8 Audi R8 Audi R8 Audi R8 Audi R8 Audi R8 Audi R8 Audi R8 Audi R8 Audi R8 Audi R8 Audi R8 Audi R8 Audi R8 Audi R8 Audi R8 Audi R8 Audi R8 Audi R8 Audi R8 Audi R8 Audi R8 Audi R8 Audi R8 Audi R8 Audi R8 Audi R8
Audi R8 GT náleží mnoho superlativů – je nejvýkonnějším, nejrychlejším, nejdražším a taky nejexklusivnějším provedením řady R8.

S modelem R8 vstoupilo Audi před třemi lety do světa sportovních aut s motorem uprostřed. Přestože je v daném segmentu nováčkem, ingolstadtská automobilka slaví s řadou R8 nečekané úspěchy. Počty prodaných aut (rok 2007: 4125 ks, 2008: 5656 ks, 2009: 2101 ks) násobně překonávají technicky spřízněné Lamborghini Gallardo i konkurenční Ferrari F430, resp. dnes 458 Italia.

Komerční úspěch Audi R8 tedy rozhodně nechybí, přestože tento model dlouho nemohl nabídnout tak široké spektrum jako konkurence. Původně se prodával jen s motorem 4,2 FSI V8 (309 kW), od roku 2008 také s 5,2 FSI V10 (386 kW, upravená verze motoru z Lamborghini Gallardo) a až loni nabídku doplnil roadster R8 Spyder. Nejprve s motorem V10, od letoška i jako V8. Když se nyní přidává speciální edice R8 GT, snese už sportovní Audi přímé srovnání s portfoliem italských značek, nad kterými naopak vítězí výběrem ze dvou rozdílných motorů.

První informace k Audi R8 GT byly publikovány už v květnu, výstavní premiéru si ale tato verze odbyla až na říjnovém autosalonu v Paříži. Vznikne jen 333 kusů (z toho 33 s pravostranným řízením pro Velkou Británii) s cenou 193 tisíc Euro. To je v přepočtu zhruba 4,75 milionu korun, na českém trhu se ale R8 GT oficiálně nenabízí.

R8 GT je snadno rozeznatelné už na první pohled. Automobilka provedla řadu stylistických i aerodynamických změn. Výraznou modifikací je dvojité přední karbonové lízátko a boční křidélka, která zvyšují přítlak na přední nápravu. Všechny mřížky vpředu jsou navíc provedeny v matné titanově šedé, zatímco rámeček masky chladiče single frame je matně černý.

Audi R8 - srovnání verzí
Model R8 GT R8 5,2 V10 R8 4,2 V8
Převodovka sekv. 6M (sekv.) 6M (sekv.)
Zdvihový objem [cm3] 5204 5204 4163
Válce/ventily 10/4 10/4 8/4
Největší výkon [kW/min-1] 412/8000 386/8000 316/7900
>Největší toč. mom. [Nm/min-1] 540/6500 530/6500 430/4500-6000
Max. rychlost [km/h] 320 316 302
Zrychlení 0-100 km/h [s] 3,6 3,9 4,6
Kombinovaná spotřeba [l/100 km] 13,9 14,9 (13,9) 14,2 (13,3)

Z boku vyniknou matně karbonové sideblades za předními dveřmi, které směřují vzduch k motoru, a zpětná zrcátka se stejným povrchem. Vzadu se nachází nové pevné karbonové křídlo, které je o 1,2 kilogramu lehčí než běžné produkční. R8 GT má také karbonový zadní nárazník a difuzor z karbonu. Zadní světla mají zatmavená krycí skla.

Speciálně navržená 19palcová kola s pěti dvojitými paprsky mají titanový povrch. Lze k nim objednat jeden ze čtyř laků: metalíza Samoa Orange, metalíza Ice Silver, perleťový Phantom Black a za příplatek matný Suzuka Gray.

Množství karbonových dílů, stejně jako další úspory (tenčí čelní sklo, polykarbonátová motorová stěna nebo přední kapota z tenčího plechu), stojí za snížením hmotnosti auta o 100 kg. Pohotovostní hmotnost bez řidiče činí u R8 GT 1525 kg.

Motor 5,2 V10 posílil o 26 kW na 412 kW při 8000 min-1 (to je stejná hodnota, jako má Lamborghini Gallardo s tímto motorem), omezovač otáček motoru je nastaven na 8700 min-1. Maximum točivého momentu se zvýšilo o 10 Nm na 540 Nm při 6500 min-1. Motor se ručně vyrábí v maďarském Györu, má mazání se suchou skříní a navzdory vysokému výkonu i maximální otáčkám je nadčtvercový (vrtání 84,5 mm a zdvih 92,8 mm).

Zvýšení výkonu společně se snížením hmotnosti stojí za akcelerací z 0 na 100 km/h za 3,6 sekundy. Z 0 na 200 km/h to trvá 10,8 s a nejvyšší rychlost je 320 km/h. Standardem je sekvenční převodovka R tronic s hydraulicky ovládanou spojkou. Pohon všech kol standardně na přední nápravu směřuje přes viskozní spojku 15 % točivého momentu, nejvíce dokáže dopředu přenést 30 %. Zadní diferenciál je samosvorný se svorností 25 % při akceleraci a 40 % v extrémních podmínkách.

I přes snížení hmotnosti a zaměření na co nejlepší jízdní výkonu nechybí v R8 GT mnoho luxusních prvků výbavy. Pozici vrcholného modelu podporuje přítomnost automatické klimatizace, navigace MMI nebo za příplatek audiosystém Bang & Olufsen s 12 reproduktory o celkovém výkonu 465 W. Stejně tak čalounění Alcantarou může nahradit celokožený interiér.

Audi R8 GT - srovnání s konkurencí
Značka Audi Lamborghini Ferrari
Model R8 GT Gallardo LP 560-4 458 Italia
Převodovka sekv., 4x4 sekv., 4x4 dvouspojková
Zdvihový objem [cm3] 5204 5204 4499
Válce/ventily 10/4 10/4 8/4
Největší výkon [kW/min-1] 412/8000 412/8000 425/9000
Největší toč. mom. [Nm/min-1] 540/6500 540/6500 540/6000
Max. rychlost [km/h] 320 325 >325
Zrychlení 0-100 km/h [s] 3,6 3,7
Zrychlení 0-200 km/h [s] 10,8 11,8 9,7
Kombinovaná spotřeba [l/100 km] 13,9 14,0 13,7

Související články

Témata
Avatar - white label
1. 11. 2010 15:00
Re: Jeden a pol tony
Přesně tak...!
1. 11. 2010 13:15
Re: Jeden a pol tony
Jde spíš o to, kam chce výrobce své auto zařadit. Třeba tebou zmiňované TVR je klasickým příkladem klasických "jednoduchých" hardcore sporťáků. Mac je kapitola samo pro sebe (podobně jako Vayeron) a je u něj krásně vidět, jak to dopadne, když závodní inženýr/konstruktér dostane volnou ruku (včetně ceny). Ostatní, jako Porsche, Audi (R8), Ferrari, Lambo atd.. jsou "jen" o tom, kam se chtějí postavit a ne o tom, že by něco neuměli. Podívej se, co jde udělat z 599GTB (GTO), klasická 430 proti Challange Stradale, Gallardo proti 550-2 VB, nebo Superleggera, LP640 proti LP670-4 SV, 911 proti GT3 RS, Turbo proti GT2 (RS) atd...... V podstatě jedno auto v různě zaměřených verzích s různými kompromisy. Moderní německá auta jsou tak tlustá, jak to jde proti konkurenci a aby to sedělo se zaměřením značky.
Avatar - kari.laz
1. 11. 2010 13:03
Re: porovnani obycejne R8
Tak zde se to dá čekat, když brutální motor v MB má podstatně vyšší výkon, ale sportovní auta nejsou jenomo tom jak rychle jedou dopředu, ale i o tom, jak rychle umí jet nejen rovně.
Avatar - white label
1. 11. 2010 11:06
Re: 333 R8GT
Jo, taky jsem psal už v úvodním příspěvku, že: "(logicky je hlavní důvod příbuznost R8 s Lambem)"... ;-)
1. 11. 2010 11:02
Re: porovnani obycejne R8
Nevím, co je na tom pěkného. AMGéčka byly vždycky v dragu zabijáci. Ten "prťavý" atmosférický osmiválec v R8 nemá šanci. Naopak, překvapilo mě, jak ta mezera byla malá na to, že méďa měl o čtvrtinu víc výkonu, nemluvě o krouťáku.

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku
Články odjinud