Audi R8 GT: Superleggera na ingolstadtský způsob
S modelem R8 vstoupilo Audi před třemi lety do světa sportovních aut s motorem uprostřed. Přestože je v daném segmentu nováčkem, ingolstadtská automobilka slaví s řadou R8 nečekané úspěchy. Počty prodaných aut (rok 2007: 4125 ks, 2008: 5656 ks, 2009: 2101 ks) násobně překonávají technicky spřízněné Lamborghini Gallardo i konkurenční Ferrari F430, resp. dnes 458 Italia.
Komerční úspěch Audi R8 tedy rozhodně nechybí, přestože tento model dlouho nemohl nabídnout tak široké spektrum jako konkurence. Původně se prodával jen s motorem 4,2 FSI V8 (309 kW), od roku 2008 také s 5,2 FSI V10 (386 kW, upravená verze motoru z Lamborghini Gallardo) a až loni nabídku doplnil roadster R8 Spyder. Nejprve s motorem V10, od letoška i jako V8. Když se nyní přidává speciální edice R8 GT, snese už sportovní Audi přímé srovnání s portfoliem italských značek, nad kterými naopak vítězí výběrem ze dvou rozdílných motorů.
První informace k Audi R8 GT byly publikovány už v květnu, výstavní premiéru si ale tato verze odbyla až na říjnovém autosalonu v Paříži. Vznikne jen 333 kusů (z toho 33 s pravostranným řízením pro Velkou Británii) s cenou 193 tisíc Euro. To je v přepočtu zhruba 4,75 milionu korun, na českém trhu se ale R8 GT oficiálně nenabízí.
R8 GT je snadno rozeznatelné už na první pohled. Automobilka provedla řadu stylistických i aerodynamických změn. Výraznou modifikací je dvojité přední karbonové lízátko a boční křidélka, která zvyšují přítlak na přední nápravu. Všechny mřížky vpředu jsou navíc provedeny v matné titanově šedé, zatímco rámeček masky chladiče single frame je matně černý.
Audi R8 - srovnání verzí | |||
Model | R8 GT | R8 5,2 V10 | R8 4,2 V8 |
Převodovka | sekv. | 6M (sekv.) | 6M (sekv.) |
Zdvihový objem [cm3] | 5204 | 5204 | 4163 |
Válce/ventily | 10/4 | 10/4 | 8/4 |
Největší výkon [kW/min-1] | 412/8000 | 386/8000 | 316/7900 |
>Největší toč. mom. [Nm/min-1] | 540/6500 | 530/6500 | 430/4500-6000 |
Max. rychlost [km/h] | 320 | 316 | 302 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 3,6 | 3,9 | 4,6 |
Kombinovaná spotřeba [l/100 km] | 13,9 | 14,9 (13,9) | 14,2 (13,3) |
Z boku vyniknou matně karbonové sideblades za předními dveřmi, které směřují vzduch k motoru, a zpětná zrcátka se stejným povrchem. Vzadu se nachází nové pevné karbonové křídlo, které je o 1,2 kilogramu lehčí než běžné produkční. R8 GT má také karbonový zadní nárazník a difuzor z karbonu. Zadní světla mají zatmavená krycí skla.
Speciálně navržená 19palcová kola s pěti dvojitými paprsky mají titanový povrch. Lze k nim objednat jeden ze čtyř laků: metalíza Samoa Orange, metalíza Ice Silver, perleťový Phantom Black a za příplatek matný Suzuka Gray.
Množství karbonových dílů, stejně jako další úspory (tenčí čelní sklo, polykarbonátová motorová stěna nebo přední kapota z tenčího plechu), stojí za snížením hmotnosti auta o 100 kg. Pohotovostní hmotnost bez řidiče činí u R8 GT 1525 kg.
Motor 5,2 V10 posílil o 26 kW na 412 kW při 8000 min-1 (to je stejná hodnota, jako má Lamborghini Gallardo s tímto motorem), omezovač otáček motoru je nastaven na 8700 min-1. Maximum točivého momentu se zvýšilo o 10 Nm na 540 Nm při 6500 min-1. Motor se ručně vyrábí v maďarském Györu, má mazání se suchou skříní a navzdory vysokému výkonu i maximální otáčkám je nadčtvercový (vrtání 84,5 mm a zdvih 92,8 mm).
Zvýšení výkonu společně se snížením hmotnosti stojí za akcelerací z 0 na 100 km/h za 3,6 sekundy. Z 0 na 200 km/h to trvá 10,8 s a nejvyšší rychlost je 320 km/h. Standardem je sekvenční převodovka R tronic s hydraulicky ovládanou spojkou. Pohon všech kol standardně na přední nápravu směřuje přes viskozní spojku 15 % točivého momentu, nejvíce dokáže dopředu přenést 30 %. Zadní diferenciál je samosvorný se svorností 25 % při akceleraci a 40 % v extrémních podmínkách.
I přes snížení hmotnosti a zaměření na co nejlepší jízdní výkonu nechybí v R8 GT mnoho luxusních prvků výbavy. Pozici vrcholného modelu podporuje přítomnost automatické klimatizace, navigace MMI nebo za příplatek audiosystém Bang & Olufsen s 12 reproduktory o celkovém výkonu 465 W. Stejně tak čalounění Alcantarou může nahradit celokožený interiér.
Audi R8 GT - srovnání s konkurencí | |||
Značka | Audi | Lamborghini | Ferrari |
Model | R8 GT | Gallardo LP 560-4 | 458 Italia |
Převodovka | sekv., 4x4 | sekv., 4x4 | dvouspojková |
Zdvihový objem [cm3] | 5204 | 5204 | 4499 |
Válce/ventily | 10/4 | 10/4 | 8/4 |
Největší výkon [kW/min-1] | 412/8000 | 412/8000 | 425/9000 |
Největší toč. mom. [Nm/min-1] | 540/6500 | 540/6500 | 540/6000 |
Max. rychlost [km/h] | 320 | 325 | >325 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 3,6 | 3,7 | |
Zrychlení 0-200 km/h [s] | 10,8 | 11,8 | 9,7 |
Kombinovaná spotřeba [l/100 km] | 13,9 | 14,0 | 13,7 |