Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Audi R8 GT: Superleggera na ingolstadtský způsob

Diskuze (24)
Audi R8 GT náleží mnoho superlativů – je nejvýkonnějším, nejrychlejším, nejdražším a taky nejexklusivnějším provedením řady R8.

S modelem R8 vstoupilo Audi před třemi lety do světa sportovních aut s motorem uprostřed. Přestože je v daném segmentu nováčkem, ingolstadtská automobilka slaví s řadou R8 nečekané úspěchy. Počty prodaných aut (rok 2007: 4125 ks, 2008: 5656 ks, 2009: 2101 ks) násobně překonávají technicky spřízněné Lamborghini Gallardo i konkurenční Ferrari F430, resp. dnes 458 Italia.

Komerční úspěch Audi R8 tedy rozhodně nechybí, přestože tento model dlouho nemohl nabídnout tak široké spektrum jako konkurence. Původně se prodával jen s motorem 4,2 FSI V8 (309 kW), od roku 2008 také s 5,2 FSI V10 (386 kW, upravená verze motoru z Lamborghini Gallardo) a až loni nabídku doplnil roadster R8 Spyder. Nejprve s motorem V10, od letoška i jako V8. Když se nyní přidává speciální edice R8 GT, snese už sportovní Audi přímé srovnání s portfoliem italských značek, nad kterými naopak vítězí výběrem ze dvou rozdílných motorů.

První informace k Audi R8 GT byly publikovány už v květnu, výstavní premiéru si ale tato verze odbyla až na říjnovém autosalonu v Paříži. Vznikne jen 333 kusů (z toho 33 s pravostranným řízením pro Velkou Británii) s cenou 193 tisíc Euro. To je v přepočtu zhruba 4,75 milionu korun, na českém trhu se ale R8 GT oficiálně nenabízí.

R8 GT je snadno rozeznatelné už na první pohled. Automobilka provedla řadu stylistických i aerodynamických změn. Výraznou modifikací je dvojité přední karbonové lízátko a boční křidélka, která zvyšují přítlak na přední nápravu. Všechny mřížky vpředu jsou navíc provedeny v matné titanově šedé, zatímco rámeček masky chladiče single frame je matně černý.

Audi R8 - srovnání verzí
ModelR8 GTR8 5,2 V10R8 4,2 V8
Převodovkasekv.6M (sekv.)6M (sekv.)
Zdvihový objem [cm3]520452044163
Válce/ventily10/410/48/4
Největší výkon [kW/min-1]412/8000386/8000316/7900
>Největší toč. mom. [Nm/min-1]540/6500530/6500430/4500-6000
Max. rychlost [km/h]320316302
Zrychlení 0-100 km/h [s]3,63,94,6
Kombinovaná spotřeba [l/100 km]13,914,9 (13,9)14,2 (13,3)

Z boku vyniknou matně karbonové sideblades za předními dveřmi, které směřují vzduch k motoru, a zpětná zrcátka se stejným povrchem. Vzadu se nachází nové pevné karbonové křídlo, které je o 1,2 kilogramu lehčí než běžné produkční. R8 GT má také karbonový zadní nárazník a difuzor z karbonu. Zadní světla mají zatmavená krycí skla.

Speciálně navržená 19palcová kola s pěti dvojitými paprsky mají titanový povrch. Lze k nim objednat jeden ze čtyř laků: metalíza Samoa Orange, metalíza Ice Silver, perleťový Phantom Black a za příplatek matný Suzuka Gray.

Množství karbonových dílů, stejně jako další úspory (tenčí čelní sklo, polykarbonátová motorová stěna nebo přední kapota z tenčího plechu), stojí za snížením hmotnosti auta o 100 kg. Pohotovostní hmotnost bez řidiče činí u R8 GT 1525 kg.

Motor 5,2 V10 posílil o 26 kW na 412 kW při 8000 min-1 (to je stejná hodnota, jako má Lamborghini Gallardo s tímto motorem), omezovač otáček motoru je nastaven na 8700 min-1. Maximum točivého momentu se zvýšilo o 10 Nm na 540 Nm při 6500 min-1. Motor se ručně vyrábí v maďarském Györu, má mazání se suchou skříní a navzdory vysokému výkonu i maximální otáčkám je nadčtvercový (vrtání 84,5 mm a zdvih 92,8 mm).

Zvýšení výkonu společně se snížením hmotnosti stojí za akcelerací z 0 na 100 km/h za 3,6 sekundy. Z 0 na 200 km/h to trvá 10,8 s a nejvyšší rychlost je 320 km/h. Standardem je sekvenční převodovka R tronic s hydraulicky ovládanou spojkou. Pohon všech kol standardně na přední nápravu směřuje přes viskozní spojku 15 % točivého momentu, nejvíce dokáže dopředu přenést 30 %. Zadní diferenciál je samosvorný se svorností 25 % při akceleraci a 40 % v extrémních podmínkách.

I přes snížení hmotnosti a zaměření na co nejlepší jízdní výkonu nechybí v R8 GT mnoho luxusních prvků výbavy. Pozici vrcholného modelu podporuje přítomnost automatické klimatizace, navigace MMI nebo za příplatek audiosystém Bang & Olufsen s 12 reproduktory o celkovém výkonu 465 W. Stejně tak čalounění Alcantarou může nahradit celokožený interiér.

Audi R8 GT - srovnání s konkurencí
ZnačkaAudiLamborghiniFerrari
ModelR8 GTGallardo LP 560-4458 Italia
Převodovkasekv., 4x4sekv., 4x4dvouspojková
Zdvihový objem [cm3]520452044499
Válce/ventily10/410/48/4
Největší výkon [kW/min-1]412/8000412/8000425/9000
Největší toč. mom. [Nm/min-1]540/6500540/6500540/6000
Max. rychlost [km/h]320325>325
Zrychlení 0-100 km/h [s]3,63,7
Zrychlení 0-200 km/h [s]10,811,89,7
Kombinovaná spotřeba [l/100 km]13,914,013,7

Diskuze (24)
Avatar - white label
1. 11. 2010 15:00
Re: Jeden a pol tony
Přesně tak...!
1. 11. 2010 13:15
Re: Jeden a pol tony
Jde spíš o to, kam chce výrobce své auto zařadit. Třeba tebou zmiňované TVR je klasickým příkladem klasických "jednoduchých" hardcore sporťáků. Mac je kapitola samo pro sebe (podobně jako Vayeron) a je u něj krásně vidět, jak to dopadne, když závodní inženýr/konstruktér dostane volnou ruku (včetně ceny). Ostatní, jako Porsche, Audi (R8), Ferrari, Lambo atd.. jsou "jen" o tom, kam se chtějí postavit a ne o tom, že by něco neuměli. Podívej se, co jde udělat z 599GTB (GTO), klasická 430 proti Challange Stradale, Gallardo proti 550-2 VB, nebo Superleggera, LP640 proti LP670-4 SV, 911 proti GT3 RS, Turbo proti GT2 (RS) atd...... V podstatě jedno auto v různě zaměřených verzích s různými kompromisy. Moderní německá auta jsou tak tlustá, jak to jde proti konkurenci a aby to sedělo se zaměřením značky.
Avatar - kari.laz
1. 11. 2010 13:03
Re: porovnani obycejne R8
Tak zde se to dá čekat, když brutální motor v MB má podstatně vyšší výkon, ale sportovní auta nejsou jenomo tom jak rychle jedou dopředu, ale i o tom, jak rychle umí jet nejen rovně.
Avatar - white label
1. 11. 2010 11:06
Re: 333 R8GT
Jo, taky jsem psal už v úvodním příspěvku, že: "(logicky je hlavní důvod příbuznost R8 s Lambem)"... ;-)
1. 11. 2010 11:02
Re: porovnani obycejne R8
Nevím, co je na tom pěkného. AMGéčka byly vždycky v dragu zabijáci. Ten "prťavý" atmosférický osmiválec v R8 nemá šanci. Naopak, překvapilo mě, jak ta mezera byla malá na to, že méďa měl o čtvrtinu víc výkonu, nemluvě o krouťáku.