Audi R8 Spyder: V10 quattro jinak – bez střechy
Otevřená auta vždy představují v nabídce automobilek exkluzivní záležitost a není tedy divu, že se R8 Spyder představuje s nejsilnějším motorem v nabídce – desetiválcem o objemu 5,2 litru s kompresním poměrem 12,5:1 a suchou klikovou skříní, jenž disponuje sympatickým výkonem 386 kW při působivých 8000 otáčkách. A jen na okraj, omezovač zasáhne až při 8700 min-1 (!). Točivý moment vrcholí neméně chvályhodnou hodnotou 530 Nm při 6500 min-1. S tímto agregátem Spyder zvládne stovku za 4,1 sekundy, je tedy jen o dvě desetiny pomalejší než kupé. Rychlostí 200 km/h jede již za 12,7 s a maximální rychlost činí 313 km/h. Kombinovaná spotřeba prý bude 14,9 l na 100 km se šestistupňovým manuálem a 13,9 l s R tronicem.
Když už jsme u těch čísel. Podle očekávání roadster trošku přibral, střecha a její mechanizmus sice váží jen 30 kg, celkově ale hmotnost auta vyskočila na 1720 kg, což je o metrák více, než váží výchozí kupé. Stažení nebo vytažení střechy je otázkou 19 sekund a je možné až do rychlosti 50 km/h. Ve složeném stavu je schována pod krytem z karbonu. Roadster má hmotu mezi přední a zadní nápravu rozdělenu v poměru 43:57 a samozřejmostí je pohon všech kol, obutých do 19" pneumatik 235/35 vpředu a 295/30 vzadu. V nabídce jsou ale i obří kola s pneumatikami o rozměru 305/30. Standardem jsou vrtané přední kotouče s osmi pístky a zadní se čtyřmi, za příplatek lze pořídit i keramické kotouče. V základní výbavě je i adaptivní podvozek se systémem nastavitelných tlumičů Audi magnetic ride.
Co se vzhledu samotného týče, příbuznost s kupé je neoddiskutovatelná, kvůli odstranění střechy ale došlo k úpravě krytu motoru a vůz přišel také o charakteristickou, barevně odlišenou „čepel“ sideblade na bocích. Kožená sedadla v kabině mají speciální pigment, jenž dokáže na slunci snížit povrchovou teplotu sedadel až o 20 stupňů.
Prodej vozu v Německu bude zahájen v prvním čtvrtletí příštího roku a to za ceny začínající na částce 156.400 Euro, další země přijdou na řadu vzápětí. Příplatek za otevřenou karoserii činí necelých 7 tisíc Euro, kupé R8 V10 s převodovkou R tronic stojí 149.800 Euro. Výroba bude probíhat v závodě v Neckarsulmu.
Audi R8 Spyder - srovnání s italskými konkurenty | |||
Značka | Audi | Lamborghini | Ferrari |
Model | R8 Spyder | LP560-4 Spyder | F430 Spider |
Motor | 5,2 V10 FSI | 5,2 V10 FSI | 4,3 V8 |
Převodovka | S tronic (6°) | man. (6°)/sek. (6°) | F1 Superfast (6°) |
Zdvihový objem [cm3] | 5204 | 5204 | 4308 |
Válce/ventily | 10/4 | 10/4 | 8/4 |
Největší výkon [kW/min-1] | 386/8000 | 412/8000 | 375/8500 |
Největší toč. mom. [Nm/min-1] | 530/6500 | 540/6500 | 470/5250 |
Max. rychlost [km/h] | 313 | 324 | 315 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 4,1 | 4,0 | 3,7 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 14,9 | 14,8/13,8 | 15,7 |
Poh. hmotnost [kg] | 1720 | 1550 | 1330 |