Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Audi vyrobilo šest milionů vozů s pohonem quattro, jubilantem je SQ5 TDI

Jan Mička
Diskuze (12)
Audi slaví s pohonem všech kol quattro významné jubileum. Vyrobilo již šest milionů automobilů s tímto systémem.

Výroba šesti milionů modelů Audi s pohonem všech kol byla významným během na dlouhou trať. Systém quattro se totiž představil již v roce 1980 na autosalonu v Ženevě a postupem času se stal silným pojmem ve světě automobilů. Úspěchy systému došly až do takového měřítka, že se pro něj v loňském roce rozhodlo 44 % procent zákazníků Audi.

Od roku 1980 doba značně pokročila. V modelech Audi už totiž nenajdeme pouze osvědčenou techniku s mezinápravovým diferenciálem, ale také v současnosti stále více rozšířenou spojku Haldex. O změně trendu svědčí také fakt, že jubilejním autem není kupé, jako tomu bylo úplně na začátku (v Ženevě se tehdy představilo Audi Quattro), ale SUV s třílitrovým turbodieselem.

Bylo by však hodně zvláštní, kdyby automobilka neupravila výrobní program ingolstadtského závodu tak, aby jubilantem nebylo něco hodně zajímavého. Řada proto vyšla na model SQ5 TDI quattro, který má sice pod kapotou zmíněný třílitrový turbodiesel, ovšem se dvěma turbodmychadly a výkonem 230 kW (313 koní). Vůz zrychlí z 0-100 km/h za 5,1 sekundy, v kombinovaném cyklu si řekne o 7,2 l/100 km a řazení obstarává osmistupňová převodovka ZF. Konkrétní kousek dostal šedý lak karoserie a v Evropě moc dlouho nezůstane – je totiž určen pro americký trh.

Jan Mička
Diskuze (12)
15. 7. 2014 11:54
Re: německá šmejdovina
Nevím jestli bezpečnejší, ale praktičtější a "user friendly" rozhodně. A to všude, na horách na vyjetí zasněženého kopce stačí i ten haldex, ale torsen je o něčem jiném. Pakliže budem vycházet z toho že na suchém povrchu dominuje zadokolka, tak ale na jiných površích je to právě naopak, předohrab je na tom v použitelnosti podobně (resp. analogicky obrácenně), stalá čtyřkolka jede dobře všude, resp. vždy lépe než samotný předohrab. A jelikož audi zadokolku nenabízí, je quattro logická volba.

Samozřejmě se bavíme o běžném řidiči, nikdo netvrdí že dobrý řidič se bez toho neobejde, ale to už je na jinou debatu.
14. 7. 2014 10:28
Re: německá šmejdovina
Já si to nemyslím, ale hádat se s tebou nebudu.
14. 7. 2014 10:25
Re: německá šmejdovina
Ano, snad jen s dovětkem, že i u BMW platí, že zadokolka je ve vyšších třídách stejně raritní jako předokolka u Audi a x-drive má podobný podíl a u některých modelů i vyšší jak quattro u Audi. Mezi kupujícími aut je prostě daleko víc zájemců o bezpečné přenesení výkonu na vozovku než zájemců o blbnutí. Nakonec většina těch, co to myslí vážně s "blbnutím" někde na okruhu si nekoupí ani Audi nebo BMW, ale nějaký skutečný sportovní nebo závodní speciál, který odtáhnou na okruh na podvalníku zapřažený právě za nějakou čtyřkolkou typu Q5, Q7, X3, X5. :-)
14. 7. 2014 07:59
Re: německá šmejdovina
Vidíš i tebe přesvědčili, že je 4kolka bezpečnější. Možná je praktičtější na horách, ale bezpečnější asi ne.
14. 7. 2014 05:14
Re: německá šmejdovina
Nejeden řidič nestojí o hravost zadokolky. Ne že by se se čtyřkolkou nedalo blbnout (a že by nebyly zrádné), ale jsou podle mne vhodnější pro "point-and-shoot" naladění. Navíc zrovna Audi jsou předokolky a pohon všech kol je u větších modelů "nutnost" (u výkonnějších motorizací nemáš ani na výběr).