Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Audi zvažuje konec v Le Mans. Má několik dobrých důvodů

Audi
Audi
Audi
Audi
10 Fotogalerie
Diskuze (1)
Nejúspěšnější značka v Le Mans posledních let se čtyřiadvacetihodinového závodu příští rok zúčastní zřejmě naposledy. Konec v motorsportu ale neplánuje.

Audi je jednou z nejúspěšnějších značek ve čtyřiadvacetihodinovém závodě v Le Mans, vyhrálo jej celkem třináctkrát. Příští ročník tohoto vytrvalostního závodu by ale pro čtyři kruhy mohl být poslední, zdroje blízké šéfovi Audi Rupertovi Stadlerovi naznačují, že automobilka plánuje konec ve vytrvalostních závodech, jako je Le Mans.

Ukončení účasti ve vytrvalostním šampionátu World Endurance Championship, jehož součástí je i slavná čtyřiadvacetihodinovka v Le Mans, je totiž dobrým způsobem, jak Audi může ušetřit v reakci na kauzu Dieselgate. Množí se totiž stále více hlasů, že tato série nemá pro čtyři kruhy smysl, což si uvědomuje i samo vedení firmy. Nasazování aut v závodech je navíc finančně náročné s nejasným výsledkem, a tak se tímto způsobem dá dobře ušetřit. Oficiálně se ale Audi k problematice zatím vyjadřovat nechce.

Hlavním hlasem pro konec Audi v Le Mans je návrat Porsche do tohoto závodu. Ten znamená, že proti sobě bojují dvě značky koncernu Volkswagen Group, což se jeho vedení nelíbí. I kdyby se dařilo oběma stájím, vítěz bude vždycky jen jediný, tak proč by za účast ve finančně nákladných závodech měly vyhazovat dvě značky? Přestože je Audi nejúspěšnější značkou Le Mans posledních let (všechna z jeho 13 vítězství se datují do doby po roce 2000), Porsche je nejúspěšnější značkou vůbec celé historie závodu. Ve Francii se radovalo celkem osmnáctkrát, což je zkrátka z marketingové hlediska zajímavější, než „jen“ 13 vítězství Audi.

Letošní souboj Audi a Porsche navzdory výše zmíněnému přece jen dával smysl, každá ze značek totiž v závodě využila jinou techniku. Zatímco v útrobách Porsche 919 Hybrid pracuje kombinace elektromotoru a zážehového vidlicového (!) čtyřválce o objemu dvou litrů, Audi R18 kombinuje elektrický motor se vznětovým šestiválcovým turbodieselem o objemu čtyř litrů. A v něm vězí další problémy.

Vedoucí koncernu VW Group Matthias Müller v důsledku emisního skandálu zavelel k omezení nabídky vznětových motorů napříč značkami, což se samozřejmě má týkat i závodních aktivit. Audi by se tak muselo zbavit svého vznětového šestiválce pro Le Mans a nahradit ho zážehovou jednotkou. Tím by se ale přiblížilo Porsche, čímž jsme se opět dostali k tomu, že účast dvou značek koncernu ve francouzském závodě nemá smysl. Leda že by Audi vsadilo na vodíkový pohon, jak se spekulovalo. To ale v dobách snižování nákladů není moc reálné.

Audi by navíc muselo techniku vyměnit i kdyby se koncern dieselů nezbavoval. Od roku 2018 totiž začnou ve WEC platit nová pravidla, kterými by čtyřlitrový turbodiesel už neprošel, a tak by jej Audi přesto muselo minimálně zásadně přepracovat.

To všechno ale neznamená, že by Audi zcela skončilo v motorsportu. Sice se hovoří o tom, že čtyři kruhy rovněž přemítají nad koncem v sérii cestovních aut DTM, v ostatních aktivitách ale chce pokračovat. I nadále tak na závodních okruzích uvidíme R8 (GT3), TT (značkový pohár) nebo RS 3 (TCR). Audi se navíc hodlá více angažovat v šampionátu elektrických monopostů Formule E, pro který dokonce chystá tovární tým. Účast čtyř kruhů v závodech tak nekončí, jen bude zkrátka jiná než dosud.

Vstoupit do diskuze (1)