Auta nebudou jen pro ježdění. Budou také osobní asistenti! Tvrdí to Bosch
Bosch na loňském veletrhu CES představila koncept s dotykovými displeji, na nichž lze tlačítka rozeznat i díky odlišnostem ve struktuře povrchu. Letos má na stánku této společnosti premiéru zcela nový koncept, který směřuje do budoucnosti, v níž mají automobily disponovat autonomními systémy řízení.
Právě autonomní řízení má umožnit zcela nové způsoby využití času stráveného v interiéru osobního vozu, který se má vedle domova a pracoviště stát třetím obytným prostorem.
Koncept, který má samozřejmě zaujmout řešením svého interiéru je tedy podobně jako ten loňský vybaven dotykovými displeji s unikátní formou interakce, kdy při kontaktu s povrchem reagují haptickými prvky stejně jako vizuálními a zvukovými signály. Řidiči tak mohou cítit tlačítka na obrazovce poslepu díky rozdílům ve struktuře povrchu a bez způsobení nežádoucí akce.
Novinkou letošního konceptu je pak systém rozpoznávání obličejů, který podle toho, kdo nastoupil do vozu, upraví nastavení interiéru podle jeho osobních preferenci a to od polohy volantu a sedadla přes vnější zpětná zrcátka a klimatizaci až po hudbu. Při jízdě pak sleduje, jestli řidiče nepřemáhá únava a upozorní jen na potřebu odpočinku.
Dalším zajímavým prvkem konceptu společnosti Bosch jsou displeje nahrazující vnější zpětná zrcátka. Ty totiž nezobrazují pouze situaci za vozem, ale nabízejí různé možnost zobrazení, kdy na dálnici sledují prostor za vozidel, zatímco ve městě nabízejí širší výhled a v noci pak nabídnout ostřejší obraz.
Koncept dále odhaluje možnosti komunikace mezi automobilem a řidičem při předávání řízení, kdy jej informuje o tom, jak velkou část trasy zvládne autonomní systém řízení a kdy bude potřeba, aby řidič převzal řízení. Pro předání řízení vozu pak má být nutné zmáčknout na několik sekund dvojici tlačítek na volantu a následně je na displeji odpočítáván čas do doby, kdy bude muset řízení opět převzít řidič.
Automobil budoucnosti podle společnosti Bosch pak má svému majiteli umožnit komunikaci s jeho domácností, kdy má být možné ovládat například topení v domě nebo zkontrolovat obsah lednice a přes internet zvládnout nákup i s jeho doručením.
Vedle komunikace s domácností či pracovištěm má automobil komunikovat i s okolními vozidly a to včetně jízdních kol, kdy o přítomnosti cyklisty na silnici vědět ještě dříve než bude v dohledu.
Jako samozřejmost se pak již jeví služba tísňového volání v případě nehody nebo komunikace vozu se servisem pro zajištění plánovaných servisních prohlídek i odstranění případných poruch, které může diagnostika odhalit s předstihem.