Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Autentický Aston Martin DBS míří do aukce

Aleš Dragoun
Diskuze (0)
Pokud se draží nějaký vůz značky Aston Martin, vždy vyvolá značný zájem. I když to není zrovna přímo auto, s nímž jezdil agent 007... DBS ale účinkoval v jedné bondovce.

Člověk by řekl, že po stodolách už se po stodolách už nenajdou žádné zajímavé historické kousky, jako tomu bylo dříve i u nás. Jenže roky letí, sem tam někdo své auto odloží a po několika dekádách je překvapivě nalezeno. Jako Aston Martin DBS. Pro ctitele předválečné klasiky, kteří vše, co vzniklo po druhé světové válce, považují za modernu, je tohle kupé mladé. Ale unikátní kus, který nabídne síň Silverstone Auctions, je... prostě autentický.

Aston Martin představil DBS v říjnu 1967 coby nástupce slavného DB6, i když se dnes už klasika vyráběla ještě tři roky souběžně. Oblé tvary nahradily hrany, kupé vypadalo až italsky, přitom tvůrcem jeho tvarů nebyl nikdo jiný než William Towns. Auto je dlouhé 4,59 m, 1,83 m široké a 1,33 m vysoké a nabízelo větší porci luxusu. Podvozek s rozvorem 2,61 m měl vpředu lichoběžníkové vzpěry a vinuté pružiny, vzadu nápravu de Dion s Wattovým přímovodem. Důležitá byla i přítomnost posilovače řízení, zpočátku však pouze za příplatek. Kupé poskytovalo prostor čtyřčlenné posádce, pravda, dozadu se usadili spíše menší pasažéři.

DBS s hliníkovou karoserií se zrodilo pro nový vidlicový osmiválec 5,34 l, ale ten se pod kapoty dostal až v září 1969 (verze DBS V8) jako alternativa, v době debutu nebyl jeho vývoj ještě dokončen. Aston si tak musel vystačit s legendárním dvouvačkovým čtyřlitrovým (3995 cm3) řadovým šestiválcem z DB6 krmeným trojicí karburátorů SU. Ten dával 210 kW v 5500 otáčkách, newtonmetrů bylo k dispozici 391 při 3800 min-1. Na přání mohly být karburátory vyměněny za ty od Weberu, pak se výkon zvedl na 242 kW. Zájemce ale nezaplatil nic navíc...

Během let 1967-1972 vzniklo v Newport Pagnell pouhých 787 kusů DBS, Aston Martin Lagonda Limited byl tehdy opravdovou manufakturou a neustále se potácel na hraně bankrotu, také krátce poté zkrachoval.

DBS si však také zahrál v bondovce, konkrétně ve filmu „On Her Majesty‘s Secret Service“ (u nás známé pod názvem Ve službách Jejího Veličenstva). Šestý film o slavném agentovi byl jediným, kde ho ztvárnil George Lazenby. V8 pokračoval dále jako samostatný model až do konce 80. let, ale základní tvary karoserie zůstaly zachovány....

Auto v barvě Mink Bronze výrobního čísla DBS/5162/R a čísla motoru 400/3728/S, které nabídne síň Silverstone Auctions, má tradičně volant vpravo jako správný Brit (po špatné straně silnice totiž jezdíme my...). Místo pětistupňové manuální převodovky si původní majitel ze Surrey objednal automat Borg-Warner, dále rádio Motorola, mlhovky, zmíněný posilovač řízení a klimatizaci. Auto dostal 5. listopadu 1968, v dubnu 1970 se ale stěhovalo na ostrov Jersey v Lamanšském průlivu. Pan Pasqua jej zaregistroval a obdržel značku J3427 (Jersey je sice britským korunním závislým územím, ale nikoli součástí Spojeného království podobně jako známější Man v Irském moři).

Od roku 1986, tedy plné tři dekády, však kupé odpočívalo ve stodole. Tachometr ukazuje 30.565 mil, tedy 49.190 km, které prokazatelně najelo hlavně po Jersey. Nachází se v původním stavu a je kompletní včetně interiéru čalouněného rudou kůží Connolly. Tady by byla renovace svatokrádeží, i když je doporučená. Stačí přece auto jen umýt, vyčistit, řádně nakonzervovat, oživit jistě nefunkční mechaniku a nakonec vyměnit provozní kapaliny a pneumatiky, na kterých se léta stání podepsala. Síň stanovila aukční rozmezí na 50-60 tisíc liber, tedy 1,7-2 miliony korun.

Aleš Dragoun
Diskuze (0)