Auto bez lokálně produkovaných emisí CO2? To není sen, ale realita

Komerční prezentace

BMW zahájilo v prosinci minulého roku výrobu vodíkového modelu BMW iX5 Hydrogen, který přinese pro BMW typickou dynamiku s výkonem 295 kW/401 k a každodenní použitelnost po celý rok. Nyní bude od jara 2023 ve vybraných regionech využívána pilotní flotila jako technologická ukázka mobility bez lokálně produkovaných emisí CO2.

BMW iX5 Hydrogen

Technologie vodíkových palivových článků má v rámci flexibilní strategie různých typů pohonu BMW Group z dlouhodobého pohledu doplnit spalovací motory, plug-in hybridní systémy a elektrický pohon s akumulátory. Je atraktivní alternativou k bateriovým elektrickým pohonům, a to zejména pro zákazníky, kteří nemají vlastní přístup k infrastruktuře pro nabíjení elektřiny nebo kteří často jezdí na delší vzdálenosti.

Stejně jako palivovou nádrž běžného vozu se spalovacím motorem lze i vodíkovou nádrž BMW iX5 Hydrogen naplnit během tří až pět minut palivem, které zajistí dojezd několika set kilometrů, a to i ve velmi nízkých teplotách. Kompletní pohonný systém BMW iX5 Hydrogen kombinuje technologii vodíkových palivových článků s technologií BMW eDrive páté generace, která je již použita v BMW iX3, v BMW i4 nebo také v BMW iX.

Technologická odbornost BMW

Elektrická energie vznikající v palivovém článku je výsledkem chemické reakce mezi vodíkem přepravovaným ve vozidle a kyslíkem ze vzduchu. Tím je dosaženo elektrického výkonu 125 kW/170 k. Měnič napětí umístěný pod palivovým článkem upravuje jeho napětí na napětí elektromotoru, který BMW iX5 Hydrogen pohání. Energie uložená ve výkonné vyrovnávací baterii se využívá zejména při dynamických akceleracích, například při předjíždění. Výsledkem je systém o výkonu 295kW/401 k. Jediné emise, které palivový článek při své činnosti vypouští, jsou vodní páry, jejichž teplo se navíc mimořádně efektivně využívá k vytápění interiéru.

„Vodík je všestranný zdroj energie, který hraje klíčovou roli v procesu energetické transformace, a tedy i v ochraně klimatu. Koneckonců je to jeden z nejefektivnějších způsobů skladování a přepravy obnovitelných energií,“ řekl Oliver Zipse, předseda představenstva BMW AG. „Tento potenciál bychom měli využít k urychlení transformace celého odvětví dopravy. Pokud jde o bezemisní mobilitu, je vodík chybějícím dílem skládačky. Jedna technologie sama o sobě nebude stačit k tomu, aby přinesla celosvětovou klimaticky neutrální mobilitu.“

BMW i, jako značka zaměřená výhradně na mobilitu produkující nulové lokální emise, by v budoucnu mohla vedle svých bateriových elektrický modelů nabízet i vozy s pohonem na palivové články.

Komerční prezentace

Doporučujeme

Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly