Autonomní kamion porazil řidiče, náročnou cestu zvládl o 10 hodin rychleji
Technologie autonomního řízení může být dalším významným krokem k urychlení silniční přepravy.
Společnost TuSimple, zabývající se vývojem technologie autonomního řízení, nedávno otestovala svůj systém na kamionu, který poslala ze státu Arizona do Oklahomy. Trasu dlouhou 950 mil, což je cca 1.529 km, přitom autonomní kamion s nákladem zvládl v čase 14 hodin a 6 minut. Stejná cesta by přitom běžnému řidiči trvala okolo 24 hodin, což znamená rozdíl necelých 10 hodin.
Systém autonomního řízení přitom vůz ovládal zcela samostatně zhruba na 80 % cesty. Řidič odjel prvních cca 60 mil a pak se na dalších cca 950 mil chopil řízení čistě autonomní systém. Ten byl vyvíjen zejména s ohledem k použití na dálnicích, spolehlivě však zvládal i většinu trasy po silnicích okresních. Řidič tak přebíral kontrolu jen v zastavěných oblastech, na začátku trasy a na jejím konci.
Výrazné zkrácení času by přitom mohlo znamenat podstatnou výhodu pro společnosti, které se zabývají například přepravou čerstvého zboží. Už úspora 10 hodin na trase dlouhé přes 1500 mil je působivá, vývojáři systému ovšem počítají s využitím systému na ještě delších trasách. Zákazníci tak dostanou své zboží čerstvější a přepravcům odpadnou starosti se ztrátami, které může způsobit například zboží, které se cestou zkazí.
Hlavní výhodou systému autonomního řízení je přitom pouze schopnost ignorovat povinné přestávky, které musí řidiči bezpodmínečně podstupovat. Konkrétně v USA pak mohou z každých 14 hodin na cestách strávit jen 11 hodin řízením. Mezi směnami pak musí mít další přestávku, zatímco systémy autonomního řízení jednoduše absolvují jednu trasu za druhou.
Nabízí se ovšem otázka, jak mají vývojáři v plánu vyřešit směnu řidiče, který na provoz dohlíží z kabiny. Systém společnosti TuSimple je totiž označován jako autonomní řízení na 4. úrovni, u kterého musí být řidič stále schopen převzít kontrolu – zejména mimo vybrané úseky. Vývojáři systému přitom ani nezmínili, kolikrát musel řidič během dálkového testu nečekaně zasáhnout a zda s jeho přítomností počítají i do budoucna.
Sluší se ovšem zmínit, že TuSimple není v oboru systémů autonomního řízení pro dálkovou dopravu žádným začátečníkem – ba naopak. Jejich systém se údajně řadí mezi nejsofistikovanější a do budoucna mají velké plány. Ještě předtím však budou muset dořešit vývoj a zřejmě i starosti řidičů dálkové dopravy, kteří se obávají, že kvůli podobným systémům časem přijdou o práci.