Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Autonomní kamion porazil řidiče, náročnou cestu zvládl o 10 hodin rychleji

Ondřej Mára
Diskuze (22)

Technologie autonomního řízení může být dalším významným krokem k urychlení silniční přepravy.

Společnost TuSimple, zabývající se vývojem technologie autonomního řízení, nedávno otestovala svůj systém na kamionu, který poslala ze státu Arizona do Oklahomy. Trasu dlouhou 950 mil, což je cca 1.529 km, přitom autonomní kamion s nákladem zvládl v čase 14 hodin a 6 minut. Stejná cesta by přitom běžnému řidiči trvala okolo 24 hodin, což znamená rozdíl necelých 10 hodin.

Systém autonomního řízení přitom vůz ovládal zcela samostatně zhruba na 80 % cesty. Řidič odjel prvních cca 60 mil a pak se na dalších cca 950 mil chopil řízení čistě autonomní systém. Ten byl vyvíjen zejména s ohledem k použití na dálnicích, spolehlivě však zvládal i většinu trasy po silnicích okresních. Řidič tak přebíral kontrolu jen v zastavěných oblastech, na začátku trasy a na jejím konci.

Výrazné zkrácení času by přitom mohlo znamenat podstatnou výhodu pro společnosti, které se zabývají například přepravou čerstvého zboží. Už úspora 10 hodin na trase dlouhé přes 1500 mil je působivá, vývojáři systému ovšem počítají s využitím systému na ještě delších trasách. Zákazníci tak dostanou své zboží čerstvější a přepravcům odpadnou starosti se ztrátami, které může způsobit například zboží, které se cestou zkazí.

Hlavní výhodou systému autonomního řízení je přitom pouze schopnost ignorovat povinné přestávky, které musí řidiči bezpodmínečně podstupovat. Konkrétně v USA pak mohou z každých 14 hodin na cestách strávit jen 11 hodin řízením. Mezi směnami pak musí mít další přestávku, zatímco systémy autonomního řízení jednoduše absolvují jednu trasu za druhou.

Video se připravuje ...

Nabízí se ovšem otázka, jak mají vývojáři v plánu vyřešit směnu řidiče, který na provoz dohlíží z kabiny. Systém společnosti TuSimple je totiž označován jako autonomní řízení na 4. úrovni, u kterého musí být řidič stále schopen převzít kontrolu – zejména mimo vybrané úseky. Vývojáři systému přitom ani nezmínili, kolikrát musel řidič během dálkového testu nečekaně zasáhnout a zda s jeho přítomností počítají i do budoucna.

Sluší se ovšem zmínit, že TuSimple není v oboru systémů autonomního řízení pro dálkovou dopravu žádným začátečníkem – ba naopak. Jejich systém se údajně řadí mezi nejsofistikovanější a do budoucna mají velké plány. Ještě předtím však budou muset dořešit vývoj a zřejmě i starosti řidičů dálkové dopravy, kteří se obávají, že kvůli podobným systémům časem přijdou o práci.

Ondřej Mára
Diskuze (22)

Doporučujeme

4. 6. 2021 15:12
Elektroauta jsou současnost
Asi si pomůžu jednou otázkou a odpovědí Martina Jahna:
Automobilky se obecně staví do role obětí, že byly ke všemu donuceny, že elektřinu nechtěly. Neměly se tedy víc bránit? Dnes se chvástají, jak jsou elektrická auta úžasná, a předhánějí se v počtu novinek. To si dost odporuje.

To, co popisujete, je přechodová fáze. Těch, co nadále tvrdí, že jsou k něčemu donuceni, už je minimum. Během dvou tří let se to celé přeměnilo. A jestli mohly automobilky víc vzdorovat? To nebyla už jen politická snaha, ale tlaky ze všech stran včetně finančních trhů, významně podpořené i úspěšným příběhem Tesly. Automobilky už nemohly vzdorovat, musely reagovat. Vsadily na to, že tohle je správná cesta.
Zdroj: https://www.auto.cz/…ou-drazsi-139216
4. 6. 2021 14:02
Re: Neporazil
Myslíš, že při současném tempu rozvoje sw a hw to je otázka více jak 10 let?

Podívej se jak dlouho se tvrdilo, že v GO nikdy počítač neporazí člověka.
4. 6. 2021 12:58
Re: Neporazil
Xylo: Elektroauta jsou současnost a autonomní řízení je budoucnost. ???

Máš to nějak zmatené. Elektroauta jsou budoucnost a autonomní řízení je vzdálená budoucnost
4. 6. 2021 08:09
Re: ???
V článku je uveden systém 4. urovně = řidič může klidně spát.
Avatar - Mokrous
3. 6. 2021 22:58
A zase ta čísla...
Trasu dlouhou 950 mil, což je cca 1.529 km, přitom autonomní kamion s nákladem zvládl v čase 14 hodin a 6 minut. Systém autonomního řízení přitom vůz ovládal zcela samostatně zhruba na 80 % cesty. Řidič odjel prvních cca 60 mil a pak se na dalších cca 950 mil chopil řízení čistě autonomní systém. Už úspora 10 hodin na trase dlouhé přes 1500 mil je působivá,...

Takže jak daleko se vlastně jelo? 80% z čeho ujel kamion? Z 1010 mil (950+60) asi ne, že? To nevychází. Takže z více jak 1500 mil? No to asi taky ne, to by bylo přes 1200 mil. Achjo...

Tak na co mi kuwa jsou tyhle prázdný čísla, když je to celý nesmysl? Čím pisatel přemýšlí, když tuhle vatu předkládá? To si můžeme za ta čísla dosadit slůvka několik a nebo bambilión a vyjde to nastejno.

Každopádně je to celý 3,14čovina na n-tou, jelikož borec musí v násobně vyšším stresu kontrolovat poblblej počítač, takže z toho musí bejt úplně vyřízenej. V podstatě mnohem víc, než když řídí intuitivně sám. A když po 10 hodinách omdlí nudou a nebo začne chcáti do petky, tak 40-ti tunová souprava zařve: "Okamžitě převezměte řízení!" a PRÁSK!!! 10 mrtvých. A to v tom lepším případě.