Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Autonomní VW ID Buzz se má stát nejlepším řidičem světa, brzy vyrazí na silnice

Volkswagen ID.Buzz AD
Volkswagen ID.Buzz AD
Volkswagen ID.Buzz AD
Volkswagen ID.Buzz AD
58 Fotogalerie
Diskuze (6)

Prototyp autonomního minibusu se zatím vyvíjí v uzavřeném areálu poblíž mnichovského letiště, brzy by však měl vyrazit na silnice.

Čistě elektrické MPV s označením ID Buzz, které by se mělo světu představit v produkční formě již během příštího roku, je pozorně sledovaným projektem již od představení prvního konceptu. Na zajímavosti přitom vozu přidává také vývoj plně autonomní verze, která by měla pomoci společnosti Volkswagen s přerodem z klasické automobilky na tzv. poskytovatele mobility.

Automobilka se s novým projektem, na kterém spolupracuje se společností Argo AI, příliš netají a nedávno zveřejnila první snímky testovacího prototypu. Kolegové z Autocar pak zjistili, jak by se měl vlastně celý projekt v blízké době vyvíjet.

V současnosti vůz prochází obsáhlým testovacím programem, který zahrnuje jízdy po uzavřeném areálu poblíž mnichovského letiště. Podle informací britských kolegů by se však prototyp měl již brzy vydat na testování v ulicích města, což je další krok společnosti ke komercializaci nové technologie.

Služby autonomních vozidel ID Buzz by měly být nabízeny prostřednictvím mobilní divize Volkswagen Moia, která již nyní nabízí sdílenou jízdu v Hamburku nebo Hannoveru. Služba má ovšem potenciál vstupovat i do dalších měst a zemí – před začátkem pandemie byl ve hře například pilotní program v Londýně.

Jak už bylo zmíněno, Volkswagen sází na rozvoj technologií autonomního řízení a poskytování služeb mobility v rámci strategie New Auto. Právě jejím cílem je pak přetvořit Volkswagen do roku 2030 z klasické automobilky na společnost poskytující mobilitu. „Autonomní řízení má obrovský potenciál pro průmysl,“ uvedl k tématu Herbert Diess. „Domníváme se, že se průmysl mobility může díky autonomnímu řízení do roku 2030 až zdvojnásobit,“ dodal Diess.

Současný vývoj autonomního modelu ID Buzz tak může být jednou z cest, která by automobilce Volkswagen mohla pomoci získat náskok nad zbytkem automobilového průmyslu, který sice s technologiemi autonomního řízení také koketuje, ovšem málokdo má nyní podobně ambiciózní cíle a programy. Vývoj v této oblasti navíc nebude rychlou ani snadnou záležitostí.

Video placeholder
VW si představuje autonomní ID.Buzz i jako ambulanci • Zdroj: Volkswagen

Automobilka sice několikrát zmínila, že plánuje ukončení testovacího provozu a zahájení služby na rok 2025, nemusí však jít o jistý termín, jak dodal ředitel společnosti Argo AI Bryan Salesky, jehož kolegové úzce spolupracují s techniky VW. „Svět podceňuje, o jak komplexní věc se jedná. Pracujeme na multi-generačním problému, na kterém budou pracovat i naše děti. A možná nebude nikdy zcela vyřešen.“

Technologie plně autonomní jízdy vytváří mnoho úskalí, Salesky ale věří, že spolupráce mezi velkými automobilkami a technologickými start-upy je pro vývoj klíčová. Velké automobilky jako Ford a VW (obě spolupracují s Argo AI) se totiž díky technologickým start-upům dostávají k novým technologiím, zatímco technologické společnosti mohou s podobně silnými partnery rozvíjet svůj potenciál.

Salesky pak dodal, že veškerá práce na projektu směřuje k jeho dalšímu rozvoji. Hlavním cílem projektu je pak vyvinout „nejlepšího řidiče na světě“, jak dodal šéf Argo AI. Rozhodně to ale nebude snadné. Počítače se sice neunaví, nerozptýlí a teoreticky by měly přispět k nižší nehodovosti, umělá inteligence se však stále bude muset naučit, jak se na silnicích správně chovat a rozhodovat.

Nejnáročnější bude autonomní vozy naučit chování v rušných městech, kde se pohybují chodci, cyklisté a provoz je hektický. Právě velká a rušná města, kde lidé příliš netouží po vlastním voze, ale představují nejlepší příležitost pro sdílenou mobilitu. Vedle samotné přepravy osob navíc mohou autonomní vozy posloužit také pro rozvoz různých produktů.

Právě z toho důvodu se nakonec stal základem pro první autonomní vůz VW koncept čistě elektrické dodávky ID Buzz, která díky variabilnímu interiéru snadno pobere větší posádku i objemnější náklad. Sofistikovaný systém autonomního řízení, který se objevil na nedávno odhaleném testovacím voze, by přitom měl stroji umožnit vidět až na vzdálenost téměř 400 metrů.

Očekává se ovšem, že Volkswagen svůj program autonomních vozidel časem rozšíří také na osobní vozy. Prvním z nich by přitom mohl být Project Trinity, který má být zcela novým pojetím vozu. Projekt má být představen v roce 2026 a očekává se, že nabídne autonomní jízdu na třetí úrovni, při které už řidič nemusí věnovat tolik pozornosti dění před vozem. Časem by se navíc úroveň mohla zvyšovat.

Soukromé vozy schopné autonomní jízdy pak automobilka začíná označovat jako tzv. „stroje času,“ protože posádce umožní využít čas, dříve strávený řízením, například k práci, relaxaci nebo čemukoliv jinému.

Vstoupit do diskuze (6)