Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Pininfarina H600 zvládne 1000 km na jedno nabití díky turbíně

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (29)
Studio Pininfarina si pro autosalon v Ženevě připravilo koncept velkého luxusního vozu, jehož karoserie okouzlí jemnými liniemi a pohonný systém ohromí použitou technikou i výkony.

Slavné designérské studio Pininfarina, které je od konce roku 2015 součástí indického koncernu Mahindra, neopouští své tradice a již tradičně představuje na ženevském autosalonu koncept, jehož prostřednictvím nahlíží do budoucnosti.

Pininfarina H600 míří mezi velké luxusní sedany, čemuž odpovídají proporce jeho karoserie v kombinaci s elegantními liniemi a moderními prvky v podobě LED osvětlení i provedení interiéru přístupného prostřednictvím dvou párů dveří, z nichž ten zadní se otevírá proti směru jízdy.

Interiér konceptu nadchne svou prostorností, za níž vedle samotných rozměrů vozu vděčí i provedení palubní desky, konzole mezi sedadly i samotných předních a zadních sedadel. Všechny tyto prvky působí dojmem, že se vznáší ve vzduchu.

Samozřejmostí je armáda displejů, jejichž prostřednictvím jsou řidiči poskytovány všechny důležité informace související s jízdou a provozem vozidla, zatímco jeho spolucestující na předním i zadních sedadlech mohou využívat schopností multimediálního systému pro zábavu i práci.

Hlavní pozornost Pininfarina H600 ovšem přitahuje svým pohonným systémem, který pochází z vývoje společnosti Hybrid Kinetic Group a tvoří jej elektromotor, který v podobě generátoru elektrické energie podporuje malá turbína. Maximální výkon, který tento pohonný systém posílá na kola, je přes 600 kW (815 k) a koncept je vybaven i systémem vektorování točivého momentu na jednotlivá kola.

Pininfarina H600 s celkovou délkou 5200 mm, šířkou 2000 mm, výškou 1494 mm a hmotností 1870 kg zvládne akceleraci z 0 na 100 km/h za 2,9 s a jeho maximální rychlost je 250 km/h. Dojezd na jedno nabití a plnou nádrž paliva pro turbínu se podle NEDC má pohybovat okolo 1000 km.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (29)
10. 3. 2017 17:51
Re: Tohle technické řešení
Palivové články bych do toho nemíchal, protože jejich výstup není mechanický. Tam jiná možnost není. Palivové články bych viděl rád, na konvenční uhlovodíková paliva.

O malých turbínách mám své pochybnosti. Pístový motor umí být v tomhle měřítku velmi účinný. Problém s vyššími rychlostmi je v tom, že konverze energie z mechanické na elektrickou a zpět na mechanickou přináší velké ztráty v porovnání s čistě mechanickým přenosem. Ve městě se to dá celkem snadno nahnat (hodně příležitostí k rekuperaci, hodně špatný profil pro spalovací motor). Na dálnici už je to horší. Problém je, že existují i paralelní hybridy, které umí jak rekuperaci a pohon nezávislý na spalovacím motoru (město), tak mechanický přenos (dálnice). Dohnat tu ztrátu zbytečných konverzí oproti paralelnímu hybridu je hodně těžké, ne-li nemožné. Proto v téhle aplikaci nevěřím v sériové hybridy.

Problém je, že ve výrobě syntetických paliv je jedním z kroků výroba vodíku. Nejsem si jistý jejich kapalnými palivy, ale v případě e-gas (tedy syntetického metanu, na který má Audi továrnu u Werlte) tomu tak je. V takovém případě by byl provoz na vodík efektivnější. Ty další kroky, které z vodíku dělají složitější palivo, akorát zhoršují energetickou bilanci.
9. 3. 2017 20:20
Re: Tohle technické řešení
Jenomže omezení pro větší rychlosti v současné době platí především pro uspořádání s klasickým spalovacím motorem, jenže generátorem můžou být například i palivové články, zde zmíněná turbína, atd. Ve vodíku budoucnosti nevidím s ohledem na komplikovanost vodíkového hospodářství a energetickou náročnost jeho výroby. Ale pokud se podaří doladit výrobu uhlovodíků z CO2 a vody, jako to například zkouší Audi se svým e-dieselem, tak v kombinaci účinným generátorem, elektromotorem a bateriemi s kapacitou pro příměstský provoz to podle mě může být řešení budoucnosti pro většinu aut.
9. 3. 2017 19:10
Re: Tohle technické řešení
No jo, 50 % to je s využitím odpadního tepla a to nás nezajímá.
9. 3. 2017 19:06
Re: Tohle technické řešení
U tech 60% jsem psal, ze se jedna o stacionarni turbiny - byl to jen priklad moznosti technologie.

Tech 50% se mi nedari dohledat - nejspise to byl neozdrojovany udaj a byl vymazan. Toto tvrzeni tedy beru zpet. Pamatuji si ale, ze se jednalo o vicestupnovou turbinu s tepelnym vymenikem vyfuk/sani. K tomu se mi podarilo pouze najit zminku o prototypu Roveru pro le mans, kde vymenik srazil spotrebu na polovinu - cca 17l/100 pri prumeru 160km/h - tezko rict, jak je to ucinne v porovnani s pistovym motorem

Rozhodne te ucinnosti nelze dosahnout u jednoduche mikroturbiny.
9. 3. 2017 18:41
Re: Tohle technické řešení
Jakých 50 %? Výrobce u téhle turbíny udává 29 % a graf ukazuje 25 a klesá.