Autosalon Ženeva: Jaguar XF 3,0D - Modernizovaný turbodiesel (177 kW a 202 kW) s revoluční konstrukcí přeplňování
Nový motor 3,0D proti stávajícímu 2,7D přináší o 10 % nižší spotřebu, výrazně vyšší výkon a emise v limitech normy Euro 5. Výkon ve verzi XF Diesel S je 202 kW a točivý moment 600 Nm, v nabídce bude figurovat i slabší provedení se 177 kW a 500 Nm. Pro srovnání stávající turbodiesel dosahuje „jen“ 152 kW a 435 Nm.
Klíčem k úspěchu je nový revoluční systém dvojitého paralelně-sekvenčního přeplňování, použitý poprvé na vidlicovém motoru. Jako u všech dvoustupňově přeplňovaných motorů je nový turbodiesel osazen dvěma různě velkými turbodmychadly. V nižších otáčkách (tedy ve většině jízdních režimů) je ovšem v činnosti větší turbo s variabilní geometrií lopatek. Menší turbo s pevnými lopatkami je připojeno od 2800 min-1. Jeho náběh trvá 300 milisekund, dodávka točivého momentu je plynulá bez pozorovatelné turbodíry. Kdykoliv není menší turbodmychadlo v chodu, je zcela vyřazeno ze sacího a výfukového okruhu, aby nezhoršovalo účinnost plnění válců.
Jaguar AJ-V6 Diesel - srovnání 2,7D a 3,0D | |||
Motor | 2,7D | 3,0D 500 Nm | 3,0D 600 Nm |
Zdvihový objem [cm3] | 2720 | 2993 | 2993 |
Válce/ventily | 6/4 | 6/4 | 6/4 |
Vrtání [mm] | 81,0 | 84,0 | 84,0 |
Zdvih [mm] | 88,0 | 90,0 | 90,0 |
Kompresní poměr | 17,3:1 | 16,0:1 | 16,0:1 |
Nejvyšší výkon [kW/ot/min] | 152/4000 | 177/4000 | 202/4000 |
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min] | 435/1900 | 500/2000 | 600/2000 |
Dnes běžné použití menšího turba pro nízké otáčky je sice účinné, toto uspořádání ale zvyšuje tlak výfukových plynů a tím způsobuje ztráty. Řešení použité Jaguárem tuto slabou stránku potlačuje, zároveň ale zajišťuje i nižší spotřebu paliva a rychlý náběh točivého momentu. Celých 500 Newtonmetrů je dostupných už 500 milisekund od volnoběžných otáček. Navíc nejen, že má nový motor výrazně vyšší samotné maximum točivého momentu i výkonu, ale při 1500 otáčkách dodává o 61 % momentu více.
Doporučujeme |
TEST Jaguar XF 2.7d - Darwinovi navzdory |
PŘEDSTAVUJEME Jaguar XF – Němci třeste se! |
Novinkou u Jaguaru je také aplikace vstřikování common-rail třetí generace s piezo-elektrickými vstřikovači, které mohou v jednom cyklu provést až pět vstřiků pod tlakem 2000 bar. Kompresní poměr byl snížen z 17,3:1 na 16,0:1. Všechny tyto novinky, společně se snížením vnitřního tření u klikové hřídele, pístů a ventilů, přispěly ke snížení kombinované spotřeby ze 7,5 na 6,8 l/100 km. Vedle toho se podařilo také snížit emise oxidu dusíku, díky účinnějšímu chlazení recirkulace výfukových plynů.
Jaguar XF 2010 - přehled motorizací | |||||
Motor | 3,0D | 3,0D Diesel S | 3,0 V6 | 5,0 V8 | 5,0 V8 XFR |
Zdvihový objem [cm3] | 2993 | 2993 | 2967 | 5000 | 5000 |
Válce/ventily | 6/4 | 6/4 | 6/4 | 8/4 | 8/4 |
Nejvyšší výkon [kW/ot/min] | 177/4000 | 202/4000 | 175/6800 | 283/6500 | 375/6000 |
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min] | 500/2000 | 600/2000 | 293/4100 | 515/3500 | 625/2500 |
Max. rychlost [km/h] | 240 | 250 | 237 | 250 | 250 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 7,1 | 6,4 | 8,3 | 5,7 | 4,9 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 6,8 | 6,8 | 10,5 | 11,1 | 12,5 |