Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Autosalon Ženeva: Jaguar XF 3,0D - Modernizovaný turbodiesel (177 kW a 202 kW) s revoluční konstrukcí přeplňování

13. 3. 2009 • 11:02
11
37
Zobrazit náhledy (11)
jaguar novemodely vyssistredni jaguar novemodely vyssistredni jaguar novemodely vyssistredni jaguar novemodely vyssistredni jaguar novemodely vyssistredni jaguar novemodely vyssistredni
Turbodiesel 2,7 V6 byl v nabídce Jaguaru XF dosud stěžejní motorizací. A to přesto, že svým výkonem ztrácí na nabízené benzinové motory i na konkurenci ve vyšší střední třídě. Vše má napravit nový třílitr.

Nový motor 3,0D proti stávajícímu 2,7D přináší o 10 % nižší spotřebu, výrazně vyšší výkon a emise v limitech normy Euro 5. Výkon ve verzi XF Diesel S je 202 kW a točivý moment 600 Nm, v nabídce bude figurovat i slabší provedení se 177 kW a 500 Nm. Pro srovnání stávající turbodiesel dosahuje „jen“ 152 kW a 435 Nm.

Klíčem k úspěchu je nový revoluční systém dvojitého paralelně-sekvenčního přeplňování, použitý poprvé na vidlicovém motoru. Jako u všech dvoustupňově přeplňovaných motorů je nový turbodiesel osazen dvěma různě velkými turbodmychadly. V nižších otáčkách (tedy ve většině jízdních režimů) je ovšem v činnosti větší turbo s variabilní geometrií lopatek. Menší turbo s pevnými lopatkami je připojeno od 2800 min-1. Jeho náběh trvá 300 milisekund, dodávka točivého momentu je plynulá bez pozorovatelné turbodíry. Kdykoliv není menší turbodmychadlo v chodu, je zcela vyřazeno ze sacího a výfukového okruhu, aby nezhoršovalo účinnost plnění válců.

Jaguar AJ-V6 Diesel - srovnání 2,7D a 3,0D
Motor2,7D3,0D 500 Nm3,0D 600 Nm
Zdvihový objem [cm3]272029932993
Válce/ventily6/46/46/4
Vrtání [mm]81,084,084,0
Zdvih [mm]88,090,090,0
Kompresní poměr17,3:116,0:116,0:1
Nejvyšší výkon [kW/ot/min]152/4000177/4000202/4000
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min]435/1900500/2000600/2000

Dnes běžné použití menšího turba pro nízké otáčky je sice účinné, toto uspořádání ale zvyšuje tlak výfukových plynů a tím způsobuje ztráty. Řešení použité Jaguárem tuto slabou stránku potlačuje, zároveň ale zajišťuje i nižší spotřebu paliva a rychlý náběh točivého momentu. Celých 500 Newtonmetrů je dostupných už 500 milisekund od volnoběžných otáček. Navíc nejen, že má nový motor výrazně vyšší samotné maximum točivého momentu i výkonu, ale při 1500 otáčkách dodává o 61 % momentu více.

Doporučujeme
TEST Jaguar XF 2.7d - Darwinovi navzdory
PŘEDSTAVUJEME Jaguar XF – Němci třeste se!

Novinkou u Jaguaru je také aplikace vstřikování common-rail třetí generace s piezo-elektrickými vstřikovači, které mohou v jednom cyklu provést až pět vstřiků pod tlakem 2000 bar. Kompresní poměr byl snížen z 17,3:1 na 16,0:1. Všechny tyto novinky, společně se snížením vnitřního tření u klikové hřídele, pístů a ventilů, přispěly ke snížení kombinované spotřeby ze 7,5 na 6,8 l/100 km. Vedle toho se podařilo také snížit emise oxidu dusíku, díky účinnějšímu chlazení recirkulace výfukových plynů.

Jaguar XF 2010 - přehled motorizací
Motor3,0D3,0D Diesel S3,0 V65,0 V85,0 V8 XFR
Zdvihový objem [cm3]29932993296750005000
Válce/ventily6/46/46/48/48/4
Nejvyšší výkon [kW/ot/min]177/4000202/4000175/6800283/6500375/6000
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min]500/2000600/2000293/4100515/3500625/2500
Max. rychlost [km/h]240250237250250
Zrychlení 0-100 km/h [s]7,16,48,35,74,9
Komb. spotřeba [l/100 km]6,86,810,511,112,5

Související články

Témata
Avatar - Hammunasakra
16. 3. 2009 14:54
Re: BMW a teď Jag
Volvo? To používá diesly od PSA a stále patří (byť se ho již DLOUHO a INTENZIVNĚ snaží prodat) Ford(u) - již jsem to zde párkrát psala - myslím že CHYBU udělali, že i ten velký (R5 2,5litr) motor TAKÉ verzí od "mateřského" koncernu NEnahradili (byť důvod chápu - vše je "uděláno" na R5 a "vložit" tam /byť LEPŠí/ V6 ... to NEní zas tak snadné/jednoduché - ale roky by mohlí mít zajímavější V6 2.7 HDi a obávám se že nový V6 3.0 202 kW/600 Nm jejich starý pětiválec tak trochu "do země zadupe" ;-\
Pěkný den (a bi-/twi-turbům "zdar" :-) )
Avatar - Hammunasakra
16. 3. 2009 01:14
Re: BMW a teď Jag
Měla jsem pocit (někde slyšela jsem/četla jsem?), že jestli Fiat v prodeji ještě nemá, nějaký takový motor alespoň PŘIPRAVUJE (to je ta bi-/twi- společnost až TAK "úzká"?)
- Citroën/Peugeot má motory 2 (a třetí 3.0 HDi zhruba od poloviny roku ... tedy prý s novým modelovým rokem, cca od září ...)
- Mercedes má letos nový 250 CDi (v několika "variacích")
- BMW je v motorech (jako obvykle - wie immer ;-) ) první a "napřed", ale má u vznětových motorů TAKÉ "jen" 2 takové motory ..
No to je ale HODNĚ "vybraná" společnost, že? ;-)
Avatar - jpor (RSKa)
16. 3. 2009 01:05
Re: BMW a teď Jag
aha...
Avatar - Hammunasakra
16. 3. 2009 00:14
Re: BMW a teď Jag
VÝBORNĚ!
A co Fiat? Toho tu NIKDO NEpřipomene? ;-)
Avatar - jpor (RSKa)
16. 3. 2009 00:02
Re: BMW a teď Jag
omyl !!!
Mercedes má tiež twin turbo motor 250 CDI:
2143 cm3
204 koní / 500Nm
Články odjinud