Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Autosalon Ženeva: Mercedes-Benz třídy E - První dojmy a české ceny

Diskuze (90)
Vedle světové premiéry nového Mercedesu E Coupé (nástupce CLK) má v Ženevě evropskou premiéru nová generace třídy E s karoserií sedan.

Při setkání naživo zaujme u nového Mercedesu na první pohled jeho elegantní tvar. Zatímco na fotkách je zřetelný nesoulad mezi mohutností zádě a štíhlým tvarem přídě, ve skutečnosti žádný takový nepoměr vidět není. Zejména módní bílá barva dodává třídě E sedan lehkost a zdůrazňuje eleganci klasicky tvarované tříprostorové karoserie.

Na módní výstřelky má Mercedes-Benz třídu CLS, a tak u třídy E sází na klasické pojetí. Výchozí velmi hranatý tvar karoserie oživují křivky z tříd C a S, nový čistý design zadních světel a výrazné zakončení přídě i zádě ve tvaru šípu.

V interiéru se Mercedes také přiklání k hranatým tvarům. Střídmé rysy novému modelu sluší – palubní deska v éčku má elegantní a přehledný design. Velký rozsah nastavení sedadel je u auta teto kategorie samozřejmostí. Mercedes E tak uspokojí řidiče, kteří preferují sportovně nízký posaz i vyšší pozici. Přitom ve všech polohách je z auta velmi dobrý výhled.

Ovládací prvky na volantu i pádla pro manuální řazení s automatickou převodovkou jsou perfektně dostupné. Tradicí je u Mercedesu umístění ovládacího panelu elektrických sedadel do dveří, což je z ergonomického hlediska dobré a často kopírované řešení.

Doporučujeme
Autosalon Ženeva: Mercedes-Benz E Coupé - První dojmy

U auta vyšší střední třídy se už předpokládá častější využití zadních sedadel pro dlouhé cesty. Nová třída E v tomto ohledu uspokojí potřeby dospělých cestujících velmi dobře. Linie střechy je až po C sloupek, který je umístěn více vzadu, prakticky rovná, což znamená dostatek prostoru v oblasti hlavy. Posaz je příjemný a například tvarování loketních opěrek ve dveřích i vzadu uprostřed může být důkazem rozdílu mezi “běžnými” auty a prémiovými značkami.

Zavazadlový prostor má velký vstupní otvor otevíraný elektricky. Po praktické stránce příliš neuspokojí jeho malá celková vnitřní výška daná přísně tříprostorovým uspořádáním, sedan třídy E je ovšem auto určené zejména na převážení dokumentů. Praktickou využitelnost zavazadlového prostoru budeme zkoumat spíše u kombi, které se představí na podzim.

Dříve zveřejněné informace

Nové éčko měří na délku 4.868 mm a je postaveno na podlahové plošině s rozvorem 2.870 mm. Nejvýrazněji se změnila velikost rozvoru náprav, která se odráží i na lepších prostorových poměrech na zadních sedadlech.

Spotřeba v centru pozornosti

Doba, politici a veřejné mínění si žádají své, a tak zatímco rozměry narostly pouze v řádu desítek milimetrů, spotřeba paliva se mezigeneračně snížila radikálně. Každé vývojové oddělení mělo na seznamu priorit, mimo obvyklých cílů, také položku minimalizace spotřeby paliva. Sadě opatření, která vylepšují tento parametr, říká Mercedes-Benz i nadále BlueEFFICIENCY.

Již zmíněné snížení aerodynamického odporu například přináší úsporu 0,25 l/100 km, pokud jedete rychlostí 130 km/h. Ovšem není to jen tvarování karoserie nebo zakrytování spodní části vozu, které hrají v tomto ladění roli. Velkou pozornost věnovali ve Stuttgartu také toku vzduchu motorovým prostorem, systému chlazení a sání.

Valivé a odpory rotujících hmot odpory (tzn. nižší ztráty ve všech pohybujících se komponentách) jsou nyní nižší o 17 %, nový management a konstrukce umožňuje efektivně řídit činnost alternátoru, palivového čerpadla, kompresoru klimatizace a posilovače řízení a například hnací jednotka základní motorizace E 200 CGI se samočinně vypíná, není-li její chod při stání vozidla potřeba. Nechybí ani palubní počítač s ukazatelem spotřeby paliva a indikátorem optimálního okamžiku přeřazení u manuálních převodovek.

Nové turbodiesely se spotřebou 5,3 l/100 km

Rovnou trojice naftových motorizací využívá nový čtyřválcový základ s písmeny CDI v názvu. Jeho zdvihový objem 2143 cm3 je dopován různými postupy, ale pokaždé v tom má prsty nejnovější systém vstřikování nafty, piezoelektricky ovládané vstřikovače a inovovaný systém recirkulace výfukových plynů.

Výkonově základní motorizace nepřekvapí. E 200 CDI se 100 kW a 360 Nm zpočátku ani nebude v nabídce, aby výrobce udal více dražších provedení. Prvním modelem tak bude E 220 CDI (125 kW, 400 Nm), kterému bude ve čtyřválcovém portfoliu sekundovat dvojitě přeplňovaný čtyřválec v E 250 CDI. Všechny čtyřválcové turbodiesely mají shodnou kombinovanou spotřebu 5,3 l/100 km, i když např. ten nejsilnější dokáže rozhýbávat 4,87 m dlouho limuzínu z 0 na 100 km/h za 8,2 s.

Za pozornost stojí jistě také šíře otáčkových pásem, v nichž jsou maxima výkonu a točivého momentu dosahována. Stejně jako fakt, že s automatickými převodovkami dokáží nové modely jezdit hbitěji než s manuálními ústrojími.

Mercedes-Benz E – přehled vznětových motorizací, čtyřválce
Verze E 200 CDI E 220 CDI E 250 CDI
Převodovka M (A) M (A) M (A)
Zdvihový objem [cm3] 2143 2143 2143
Počet válců/uspořádání 4/R 4/R 4/R
Největší výkon [kW/ot/min] 100/2800-4600 (100/3000-4600) 125/3000-4200 (125/3000-4200) 150/4200 (150/4200)
Největší toč. mom. [Nm/ot/min] 360/1600-2600 (330/1600-2800) 400/1400-2800 (400/1400-2800) 500/1600-1800 (500/1600-1800)
Max. rychlost [km/h] 215 (212) 231 (229) 242 (239)
Zrychlení 0-100 km/h [s] 10,7 (10,4) 9,0 (8,3) 8,2 (7,4)
Komb. spotř.[l/100 km] 5,3 (5,3) 5,3 (6,0-6,2) 5,3-5,5 (6,0-6,2)
Pohot. hm. [kg] 1720 (1735) 1735 (1735) 1735 (1735)
Cena [Kč] - (1.099.000,-) (1.175.000,-)

Na místo populární motorizace E 320 CDI byl dosazen E 350 CDI, ovšem zdvihový objem šestiválce - necelé 3,0 l - se tím nemění. Se zpožděním několika měsíců se na podzim 2009 dočkáme superčistého turbodieselu E 350 CDI Bluetec. Ten plní jako jediný z nabídky emisní normu Euro 6 platnou od roku 2014, ostatní mají v technickém průkaze poznámku Euro 5.

Z nabídky zřejmě definitivně zmizel vznětový vidlicový osmiválec.

Mercedes-Benz E – přehled vznětových motorizací, šestiválce
Verze E 350 CDI E 350 BlueTec E 350 CDI 4Matic
Převodovka A A A
Zdvihový objem [cm3] 2987 2987 2987
Počet válců/uspořádání 6/V 6/V 6/V
Největší výkon [kW/ot/min] 170/3800 155/3400 165/3800
Největší toč. mom. [Nm/ot/min] (540/1600-2400) (540/1600-2400) (540/1600-2600)
Max. rychlost [km/h] (248) (238) (247)
Zrychlení 0-100 km/h [s] (6,9) (7,4) (6,4)
Komb. spotř. [l/100 km] (6,8-7,1) (7) (7,3)
Pohot. hm. [kg] (1825) (1845) (1890)
Cena [Kč] (1.349.000,-) (-) (-)

Údaje v závorkách platí pro verze s automatickou převodovkou.

CGI: Dominuje přímé vstřikování

Základ nabídky benzinových verzí tvoří dva přeplňované čtyřválce s objemem 1,8 l, přímým vstřikováním paliva a variabilním časováním sacích i výfukových ventilů. Plošně se u slabších motorizací zavádí přímé vstřikování paliva, které u vybraných modelů snížilo spotřebu v kombinovaném cyklu až o 20 %. Slabší E 200 CGI vyjíždí s výkonem 135 kW (184 k) a točivým momentem 270 Nm. Následuje E 250 CGI se 150 kW (204 k) a 310 Nm.

Šestiválec E350 CGI dává 215 kW (292 k) a 365 Nm, nejsilnějším motorem spalujícím benzin je (zatím) E 500 s výkonem 285 kW (388 k) a točivým momentem 530 Nm. Později přijde na trh ještě osmiválec v E 63 AMG s 386 kW.

Mercedes-Benz E – přehled zážehových motorizací
Verze E 200 CGI E 250 CGI E 350 CGI E 350 4Matic E 500 E 500 4Matic
Převodovka M (A) M (A) A A A A
Zdvihový objem [cm3] 1796 1796 3498 3498 5461 5461
Počet válců/uspořádání 4/R 4/R 6/V 6/V 8/V 8/V
Největší výkon [kW/ot/min] 135/5250 (135/5250) 150/5250 (150/5500) 215/6400 200/6000 285/6000 285/6000
Největší toč. mom. [Nm/ot/min] 270/1800 (270/1800) 310/2000 (300/2000) 365/3000 350/2400 530/2800 530/2800
Max. rychlost [km/h] 235 (232) 245 (241) (250) (250) (250) (250)
Zrychlení 0-100 km/h [s] 8,7 (8,6) 7,9 (7,8) (6,3) (6,4) (5,2) (5,3)
Komb. spotř. [l/100 km] 6,6 (7,0) 7,2 (7,3) (8,5-8,8) (9,7) (10,9-11,2) (11,4)
Pohot. hmot. [kg] 1615 (1615) (1650) (1735) (1805) (1830) (1880)
Cena [Kč] - (-) (1.375.000,-) (-) (1.779.000,-) (-)

Údaje v závorkách platí pro verze s automatickou převodovkou.

Standardem čtyřválcových verzí je šestistupňová převodovka, šesti a osmiválce jsou standardně vybaveny sedmistupňovou automatickou převodovkou 7G-Tronic, pro čtyřválce je na přání dodávána stále ještě pětistupňová automatická převodovka. Pohon všech kol 4Matic je k dispozici výhradně v kombinaci s automatickými převodovkami pro E 350 CDI, E 350 CGI a E 500, vždy s možností řazení tlačítky na volantu. Ústrojí je nyní kompaktnější, lehčí a má nižší ztráty.

Diskuze (90)
Avatar - white label
9. 3. 2009 16:43
Re: Stretnutie E W212
Já bych šel u dieselu klidně i do 250 CDI, nebo tam taky nejde Airmatic?
Avatar - white label
7. 3. 2009 17:38
Re: SLEPIČÍ BUJÓN
1) tuto linii má i Sklasa, chce to jen postřeh
2) objem kufru zůstal zachován!!!
7. 3. 2009 16:51
Re: Mercedes
...ja si myslim, ze to ani nemoze mysliet vazne. Podla mna sa skor nudi a takto sa bavi... Pozeral som si uz viacej debat, do ktorych sa zapojil a vsade kde pride, vzdy je tam len zvada.
Avatar - miromen
6. 3. 2009 23:50
Hm..
..neni to špatne ale ja bych volil bavora.
6. 3. 2009 23:19
Re: SLEPIČÍ BUJÓN
ale vazne si si krasne pripravil tu prezentaciu, kolko ti to trvalo???