Autosalon Ženeva: VW Polo BlueMotion Concept - Návrat třílitrových Volkswagenů?
Volkswagen se vrací s novou generací Pola tam, kde už jednou byl. Řeč je o malých úsporných autech, která značky VW a Audi propagovaly na přelomu tisíciletí.
Plně funkční koncept dvoumístného litrového auta - Volkswagenu se spotřebou 1 l/100 km - proslavila v roce 2002 jízda tehdejšího šéfa VW Ferdinanda Piëcha na výroční konferenci. Jízda skončila průměrnou rychlostí 72 km/h a spotřebou 0,89 l/100 km, ale ani přes vysokou mediální výtěžnost této události se studie do výroby nedostala. Dodnes se však čas od času se objevují informace o jejím oživení.
Litrové auto bylo vyvrcholením éry honby za nízkou spotřebou v době, kdy to ještě nevyžadovaly žádné předpisy. Od roku 1999 Volkswagen nabízel speciálně upravený, ale plně sériový miniautomobil Lupo 3L TDI, s naftovým tříválcem 1,2 TDI PD (45 kW, 140 Nm), který plnil emisní normu Euro 4 jako jeden z vůbec prvních vozů na trhu a měl homologovanou kombinovanou spotřebu 2,99 l/100 km.
TEST VW Lupo 3L TDI - Třílitrový zázrak (04/2005) |
Technická náročnost řešení, použití drahých materiálů (hliník, hořčík) a relativně malá sériovost (prodáno necelých 30 tisíc vozů během 6 let produkce) přivedla Volkswagen k rozhodnutí ukončit výrobu modelu v roce 2005 bez přímého následníka. Hlavním problémem třílitrových aut (VW Lupo 3L, Audi A2 3L) tehdy byla vysoká cena (15.225 Euro za Lupo) a také určitá spartánskost provedení (vozy bez posilovače, klimatizace), na což Volkswagen později zareagoval podstatně levnějším, ale ne tak sofistikovaným řešením v modelech BlueMotion.
Polo BlueMotion Concept v Ženevě
Současná technika je zase o kus dál a nízká spotřeba, nebo chcete-li nízké emise CO2, jsou po deseti letech opět v kurzu. Po kapotou Pola BlueMotion je zase tříválec 1,2 TDI s nízkou spotřebou, ale tím podobnost s předchůdcem asi končí. Zatím jde o studii, ale jak samotný výrobce připouští, výroba je vysoce pravděpodobná. Mluví se o termínu únor 2010.
Nový motor 1,2 TDI (55 kW) má opět tříválcovou konstrukci, ale systém vstřikování již sází na společný tlakový zásobník common-rail, namísto dřívějšího vysokotlakého řešení čerpadlo-tryska.
Pro dosažení nižší spotřeby je světlá výška tohoto Pola snížena o 10 mm, má zakrytovaný podvozek, optimalizovanou aerodynamiku (součinitel odporu vzduchu 0,298), hmotnost sníženou na 1080 kg a 15palcové pneumatiky s nižším valivým odporem. Volkswagen tvrdí, že těmito úpravami dosáhl snížení spotřeby o 20 %. Automatické vypínání motoru a regenerace brzdné energie ušetří dalších 0,2 l. Udávaná hodnota emisí CO2 je 87 g/km, to znamená kombinovanou spotřebu 3,3 l/100 km.
Do příchodu tříválcových Pol TDI bude barvy úsporných turbodieselů hájit z verze 1,6 TDI (66 kW) odvozené Polo BlueMotion, které má kombinovanou spotřebu 3,8 l/100 km (emise CO2 96 g/km).
Volkswagen v Ženevě představil také značku BlueMotionTechnologies, která bude zastřešovat všechny produkty a řešení, která přispívají ke snížení spotřeby paliva.