Autosalony jsou mrtvé, říká šéf Volkswagenu
V posledních letech je klesající zájem automobilek o autosalony jasně patrný. Na největších evropských výstavách chybí klíčoví hráči, menší autosalony jsou kvůli nezájmu raději rušeny – Brno nebo Lipsko by mohly vyprávět. Detroitský autosalon to zase zkouší změnou tradiční doby konání. Může se tak stát, že klasické autosalony zcela skončí. Takový názor má i šéf Volkswagenu.
„Autosalony jsou mrtvé,“ prohlásil generální ředitel koncernu Volkswagen Group Herbert Diess. „Jsou produktem doby šedesátých let a dnes už nejsou relevantní. Nepřinášejí to, co chceme, a nepřinášejí to, co chtějí zákazníci,“ dodává šéf automobilky, jehož mateřská značka Volkswagen se nezúčastní letošního pařížského autosalonu, ještě nedávno označovaného za největší automobilovou výstavu na světě.
Diess si tak podobně jako vedoucí manažeři dalších značek myslí, že budoucnost prezentace automobilů je v účasti na jiných akcích. V Mnichově narozený manažer se zkušenostmi od Bosche či BMW má na mysli třeba Festival rychlosti v Goodwoodu, z něhož se v posledních letech stala velkolepá přehlídka i moderních aut.
Stále populárnější mezi automobilkami je i lednová přehlídka elektroniky CES v Las Vegas, jíž dokonce ustoupili pořadatelé detroitského autosalonu. Ten se od roku 2020 bude místo tradičního ledna nově konat v červnu. Více návštěvníků na autoshow má přilákat nejen hezčí letní počasí, ale také propojení s detroitskou grand prix série IndyCar.
„Lidé potřebují více interakce s produktem. Očekávají to. Dny spoléhání se na tradici jsou pryč,“ dodává Diess.
Konec tradičních autosalonů se tak nepochybně blíží, nižší zájem vystavovatelů hlásí pořadatelé evropských i amerických výstav. V Paříži tak vedle Volkswagenu bude chybět i Fiat, Ford nebo Nissan a Mitsubishi, což je zvlášť u posledních dvou pikantní, jelikož jsou aliancí navázáni na francouzský Renault. Jenže ono automobilky šetří i na domácích výstavách, vedení BMW už přiznalo, že sníží svoje zastoupení na příštím frankfurtském autosalonu.
Nižšímu zájmu vystavovatelů přitom není ušetřen ani ženevský autosalon, o němž se dlouho mluvilo, že má svoji budoucnost zajištěnou. Letos tam nebyl Opel, v roce 2019 v Palexpu bude chybět Volvo. Autosalony tak může zachránit snad jedině Číně, kde se o autoshow výrobci kvůli široké klientele pořád zajímají. Budeme tak místo do Frankfurtu a Paříže jezdit do Pekingu a Šanghaje? Nechme se překvapit...