Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

AUTOTEC 2002 REPORTÁŽ

redakce AUTO.CZ
Diskuze (0)
Přestože je brněnský Autosalon bezesporu divácky vděčnější, než Autotec, který je určen přece jen o poznání více profesionálům v automobilové branži, i laik si tentokrát mohl najít mezi exponáty mnoho zajímavého.

O tom, že se "užitkový" Autotec stává stále populárnější, svědčí nejlépe jeho návštěvnost. Jen v první, notně deštivý den výstavy (sobota), tam totiž přišlo 11.343 lidí, což je o osm procent více, než v při minulém ročníku v roce 2000. Ještě než se však budeme věnovat "plechu", musíme zmínit jednu softwarovou záležitost. Zástupce automobilky Škoda totiž nejspíš už s konečnou platností oznámil termín uvedení digitální mapy České republiky na trh. Tato nezbytná součást satelitního navigačního systému, na jehož zpracování Škoda Auto výrazně finančně přispěla by se měl k zákazníkům dostat již letos v září. Produkt se nyní intenzivně testuje a doplňuje a podle prvních informací by měla stát méně než 3.500 korun, ovšem masovému rozšíření bude bránit značná cena celého navigačního kompletu, který přijde na 80.000 korun. Další rozšíření mapy se čeká na podzim příštího roku, kdy by již mělo být zmapováno 54 % českého území, což je údajně standard zemí EU.

Mezi užitkovými automobily se již na výstavních plochách dobře zabydlely automobily SUV a kromě již známých, i když poměrně nových modelů, jako třeba Hyundai Teracan, se představila v české premiéře sportovně-užitková Kia Sorento, ještě žhavá novinka z autosalonu v Ženevě. Tento designově velmi zdařilý vůz by mohl být černým koněm segmentu SUV, protože by jeho cena měla být 769.980 korun korun, a to je automobil vybaven zážehovým motorem 2,4 l/100 kW. Kromě něho je ještě v nabídce turbodiesel 2.5 CRDi/101 kW a zážehový vidlicový šestiválec s výkonem 142 kW. Ten tvoří vrchol nabídky a bude stát v základu těsně pod 960.000 korun.

Ti, kterým se líbí model Nissan X-Trail, si jej budou moci též pořídit s přepážkou za zadními sedadly, což spolu s dalšími mírnými modifikacemi umožní podnikatelům odečíst si z jeho ceny DPH.

Poprvé si v České republice měli možnost návštěvníci prohlédnout také Mercedes-Benz Vaneo, což je kompaktní MPV, postavené na platformě automobilu třídy A. Tento opravdu ve všech směrech prostorný vůz se v ČR nabízí se třemi zážehovými motory 1,6 l/60 kW, 1,6l/75 kW a 1,9 l/92 kW. K této trojici se ještě přidává přeplňovaná vznětová jednotka 1.7 CDI/67 kW, která disponuje točivým momentem 180 N. m v rozsahu 1600-3200/min. Základní verze osobního vozu stojí 560.000 korun, užitkové provedení 667.000 včetně DPH.

Dva, respektive hned tři zajímavé kousky byly k vidění na stánku Fiatu. Atraktivním lakem a doplňky exteriéru i interiéru má přilákat vůz Doblo Malibu, jenž chce zaujmout mladé a prostorově náročné zákazníky. Pro ty, kterým by bylo i klasické Doblo málo, Fiat připravil ještě jeho verzi se zvýšenou střechou. K vidění bylo též Punto Van, které nás zaujalo zejména esteticky zaslepenými zadními bočními okny.

Mezi nejzajímavější exponáty co se užitkových vozů týče patřil podle našeho názoru model Citroen Berlingo Industry a to hned z několika důvodů. Jedná se totiž o pick-up, což je u berlinga poněkud neobvyklé provedení, a co je ještě lepší, tahle úprava vznikla v České republice a má ji na svědomí brněnská firma Techsport. Šasi a kabina jsou francouzské, nákladová plocha však vzniká u nás. Vystavený exponát byl teprve prototypem s nefunkčním otvíráním zadní stěny a s plastovou přepážkou za sedadly bez pokrytí plechem, tyto prvky však již nebudou chybět u sériového modelu. V Brně se navíc zároveň chystá i verze s plastovou nástavbou, která bude o poznání vyšší a hranatější, než stávající Berlingo, proto se do něj vejde výrazně více nákladu. Tento model se bude nabízet pouze s motorem 1.9 D a to od letošního léta, za cenu 352 900 bez DPH (valník). Co myslíte, bude tenhle model inspirovat i francouzskou automobilku samotnou? Kromě berlinga se Citroen pochlubil též důkladně inovovaným modelem Jumper, který měl svého sourozence vystaveného i u Fiatu, kde se jmenuje Ducato, a u Peugeotu, kde nese jméno Boxer.

Největšími konkurenty této trojky bude bezesporu dvojice Renault Trafic a Opel Vivaro, které se předvedly v provedení minibus, který dosud v paletě modelů chyběl. U Opelu se stále mezi novinky počítá model Combo, což je praktičtější verze Corsy. Ten se nabízel dosud jen jako užitkový vůz, ale nyní je ve verzi Tour určen též pro přepravu osob a náčiní pro volný čas, což potěší hlavně aktivně žijící rodiny.

Do stejného segmentu jako Peugeot Boxer a Renault Trafic patří pochopitelně také Ford Transit, který se pochlubil mimo jiné též minibusem, ale k vidění byla též užitková verze s převodovkou Durashift (Vítěz české ankety Van sezóny 2002) s řazením na volantu, která řidičům ušetří neustálé "kvrdlání" s vesměs nepříliš přesnými řadicími pákami dodávek. Když už je řeč o této kategorii užitkových vozů, je třeba zmínit též snahu všech uvedených výrobců o průnik mezi výrobce sanitek - že by se blížil konec krize českého zdravotnictví? Obáváme se ale, že to zatím nehrozí, to ovšem nic nemění na tom, že snad na žádném ze zmíněných stánků tato nástavba nechyběla, Ford se navíc vrhl i jiným směrem a vystavil svůj efektně lakovaný speciál, poskytující zázemí závodnímu týmu Barum.

České výrobce opět reprezentovaly zejména značky Tatra, jejíž exponáty byly laděny všechny do zelenomodra (přestože to na snímcích vypadá jako modrá), jako by tou zelenou chtěla připomenou získání vládní armádní zakázky Indie, a Daewoo-Avia, která sídlila v nápaditě pojatém stánku a prezentovala řadu svých nových nástaveb na model D. Za zmínku stojí ale i expozice renomovaného výrobce spacích boxů Pony Fantasy. Ten patří k evropské špičce v tomto odvětví a nyní nově připravil též kompletní sadu aerodynamických prvků na celou škálu nákladních automobilů. Největší překvapení ale zřejmě přichystala návštěvníkům vysokomýtská Karosa, která je členem uskupení Irisbus. Ta se pochlubila novým meziměstským autobusem Ares 15M pro 63 sedících a 43 stojících osob. Ten je se svou délkou 15 metrů dosud nejdelším českým autobusem. Poznáte jej podle dvojice zadních náprav a zpětných zrcátek ve stylu broučích tykadel. Tento autobus již nenese na přídi stylizované K, ale delfína, který je znakem Irisbusu. Model Ares je vybaven motorem Renault o výkonu 230 kW.

V hojném počtu dorazily na Autotec také nejnovější tahače. Svým designem nás velmi zaujal Renault Magnum, k vidění byly však i poslední modely Scanie, Mercedes-Benzu a DAFu, který prezentoval své modely LF a CF, přičemž ten prvně jmenovaný se může pochlubit titulem Truck roku 2002.

redakce AUTO.CZ
Diskuze (0)