Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Autotec 2010: Autobusy Solaris Urbino 12 Hybrid a InterUrbino 12

Ondřej Láník Ondřej Láník 10. 6. 2010 • 08:23
45
10
Zobrazit náhledy (45)
Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth
Polská firma Solaris Bus & Coach přivezla do Brna hybridní městský autobus Urbino 12 Hybrid a nový meziměstský InterUrbino 12.

V roce 2009 polská firma Solaris Bus & Coach S.A. vyrobila a prodala nejvyšší množství vozidel v historii – 1114 autobusů a trolejbusů. Ve srovnání s rokem 2008 to představuje nárůst prodeje o 7,5 %.

Na domácím trhu Solaris opakovaně dosahuje pozice lídra trhu. Prodej v celkovém počtu 262 kusů znamená 27% podíl na celém autobusovém trhu: Tento výsledek je shodný s rokem 2008. Pokud bychom hodnotili pouze segment městských autobusů, bude převaha Solarisu nad konkurencí ještě patrnější. 53% nových městských autobusů prodaných na polském trhu bylo vyrobeno v Solarisu.

Zahraničním odběratelům bylo v loňském roce dodáno celkem 852 Solarisů. Nejvíce, 322 kusů, bylo dodáno do Řecka. Bylo to především realizací kontraktu na dodávku 320 kusů pro firmu ETHEL z Atén. Již tradičně vysoký podíl na exportu tvoří dodávky na německý trh. 228 prodaných autobusů vedlo k obsazení třetí pozice na trhu, hned za kolosy německého motoristického průmyslu. Podíl Solarisu v segmentu městských vozidel byl 9,5 % a tedy nejvyšší mezi neněmeckými výrobci autobusů.

Česká republika byla prvním exportním trhem firmy Solaris Bus & Coach. V roce 2000 byl do Ostravy exportován Solaris Urbino 15. Od této chvíle je český trh jedním z významnějších exportních trhů firmy. Do konce roku 2009 bylo českým zákazníkům dodáno již 256 vozidel. Autobusy a trolejbusy značky Solaris jsou provozovány již u 14 zákazníků. Více než 100 Solarisů jezdí v Ostravě, přes 30 v Olomouci a dalších 27 v Plzni.

Solaris Urbino 12 Hybrid

Solaris byl první evropskou firmou, která v roce 2006 prezentovala sériově vyráběný hybridní kloubový autobus. V loňském roce pak měla premiéru dvanáctimetrová verze hybridního autobusu.

Dvanáctimetrová verze hybridního autobusu využívá systém americké firmy Eaton. Toto řešení je s úspěchem používáno ve vozidlech v USA. Více než 1000 autobusů používá řešení Eatonu v Číně. Celkem již hybridní autobusy s tímto systémem ujely více než 48 miliónů kilometrů.

Pohonná hybridní jednotka je klasickým paralelním pohonem. Z vnějšku se Solaris Urbino 12 Hybrid ničím neliší od autobusu s dieselovým pohonem. Celá pohonná jednotka je umístěna v zadní části vozidla, v „motorové věži”. Součástí pohonu je také vznětový motor Cummins ISB6.7EV o výkonu 162 kW a zdvihovém objemu 6,7 litrů, splňující emisní normu EEV. Pomocí automatické spojky Cummins je spojen s elektromotorem o výkonu 44 kW. Výkon na zadní hnací nápravu je přenášen pomocí 6stupňové automatické převodovky Eaton.

Elektromotor je napájen ze čtyř lithium-iontových baterií, které jsou umístěny v podestách pod sedadly ve střední části autobusu. Baterie „skladují” energii o napětí 340 V, nabíjeny jsou v průběhu brzdění autobusu, díky čemuž není potřeba vnějšího zdroje nabíjení.

Díky příslušnému software a řídicím jednotkám probíhá vše automaticky bez zásahu řidiče. Vývojové oddělení firmy Solaris ve spolupráci s firmou Eaton, dodatečně zpracovalo a použilo v autobusu systém „start/stop”, který po zastavení vozidla automaticky vypíná motor, a následně ho spouští znovu při rozjezdu. Díky tomuto řešení autobus radikálně snižuje emise v okolí zastávek.

Testy provedené nezávislými firmami, v souladu s metodikou meření spotřeby paliva SORT, prokázaly značné úspory ve spotřebě paliva autobusu Solaris Urbino 12 Hybrid.

Spotřeba paliva autobusu Solaris Urbino 12 Hybrid v testu SORT1 činila pouze 36,5 litrů (standardní Urbino 12 Diesel: 54,7 litrů), v testu SORT2 33,7 litrů (43.3 litrů) a v testu SORT3 30,8 litrů (38,0 litrů).

Nejvyšší úspory ve srovnání se Solarisem Urbino 12 s dieselovým pohonem (DAF PR228, 9.2 litrů, 231 kW, EEV; s automatickou převodovkou ZF EcoLife) bylo dosaženo v testu SORT1. V porovnání s klasickým autobusem ušetřil hybridní Solaris až 18.2 litrů na 100 km. Znamená to úsporu paliva ve výši 33,3 procenta.

Solaris InterUrbino 12

Po úspěších na trhu městských autobusů Solaris odvážně vstupuje do segmentu meziměstských autobusů.

InterUrbino je zcela nové konstrukční řešení vozidla, které současně přejímá některá již osvědčená řešení z městských autobusů Urbino. Toto je patrné již při prvním pohledu, který stále nabízí „usmívající se” přední část autobusu se svou charakteristickou klesající linií předního skla. Tento prvek není pouze moderním designovým řešením, ale také přispívá k lepšímu výhledu řidiče, zejména při vjezdu do zastávek.

To však není jediným řešením zvyšujícím komfort práce řidičů autobusu InterUrbino. Estetické materiály použité pro povrchovou úpravu kokpitu a středové konzole tvoří příjemné prostředí, ve kterém se řidičům příjemně pracuje. Dalším příjemným zjištěním je, že motorový prostor skrývá pohonnou jednotku Cummins ISB6.7E5 o výkonu 221 kW a maximálním točivým momentem 1100 Nm, která zajišťuje dostatečně dynamickou jízdu vozidla při nízké spotřebě paliva. Motor meziměstského Solarisu je vybaven systémem OBD2 a splňuje emisní normu EURO5.

S ohledem na použití vozidla, je toto vybaveno mechanickou, 6stupňovou převodovkou ZF 6S 1010BO. Vhodně zvolené převody garantují plynulou jízdu jak v rovinatém tak v horském terénu. Kromě základního brzdového systému s řídicí elektronikou EBS2, může být autobus doplňkově vybaven retardérem nebo motorovou brzdou, v závislosti na přání zákazníka.

Z přední části vozidla se širokou uličkou mezi sedadly dostáváme do prostoru cestujících, kteří zde mají k dispozici 53 sedadel s regulovatelnou opěradlovou částí. Všechna sedadla cestujících jsou vybavena bezpečnostními pásy. Pod stropem na obou stranách jsou velmi objemné odkládací plochy nejen pro příruční zavazadla cestujících. Navíc jsou integrovány s madly, což spojuje harmonii a funkčnost. Použité materiály a zvolené barvy odkládacích ploch umožnili jejich harmonické splynutí s interiérem vozidla. Mimo inovativního řešení jakým jsou nezvykle objemné odkládací plochy nad hlavami pasažérů, jsou k dispozici tradiční zavazadlové prostory pod podlahou autobusu. Jejich objem převyšuje 5 m 3. Dále je možno montovat také Ski box.

Zákazníci budou moci požadovat provedení s jedno- nebo dvoukřídlými zadními dveřmi. Také je možná montáž speciálního výtahu, který umožní pohodlný nástup také osobám, které se pohybují na invalidním vozíku. Z tohoto důvodu je možná také opce, kdy místo čtyř sedadel pro cestující je vytvořena plocha pro invalidní vozík nebo dětský kočárek.

Sériová výroba bude zahájena na podzim tohoto roku. V současné době několik zkušebních vozidel prochází testy v provozu u vybraných dopravců.

Témata
11. 6. 2010 13:21
Re: Zaujímavé autobusy...
Najpohodlnejšia bola ŠD11....
10. 6. 2010 15:24
Re: Zaujímavé autobusy...
SOR sú pre cestujúcich pohodové autobusy, rozhodne príjemnejšie ako talianski nástupcovia starej dobrej Karosy...
Avatar - Slavek-TDM
10. 6. 2010 14:59
Re: Zaujímavé autobusy...
To bude mit tchan radost, ze se cestujicim dobre jezdi v SORu :yes:
10. 6. 2010 12:11
Re: Zaujímavé autobusy...
To bude asi rovnaka skupina co hovori, ze Itala neber, Fordom tam..., Japonec nakonec,... a jedine VW je ta spravna znacka. Tato skupina ma analogiu, jedine Karosa! pardon Irisbus ostatni su srackari. Tipujem, ze Karose sa ani nesniva o hybridoch a uz vobec nie v roku 2006.
Avatar - T613
10. 6. 2010 09:57
Re: Zaujímavé autobusy...
otec více nadává na Irisbusy než na Solarisy

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku