Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Avtoros, Inkas, Rezvani a další stroje pro konec světa, expedice i výlet na Riviéru

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)
SUV a crossovery dnes představují hlavní módní proud, který strhl drtivou většinu světových automobilek. Robustní terénní vozy z jejich nabídky mizí. Náhradou za ně však mohou být stroje z produkce menší společností.

Svět automobilů se neustále rozvíjí a doba, kdy byl rodinným ideálem čtyřdveřový sedan či kombík, zatímco pro sportovce byl jasnou volbou dvoumístný roadster nebo kupé, je dnes vnímána téměř jako pravěk.

Čas do jisté míry odvál i poměrně nedávno tolik populární MPV s jejich jednoprostorovými a maximálně variabilními interiéry. Hlavními hvězdami jsou dnes SUV a crossovery, které v nabídce světových automobilek zastiňují a velmi často střídají tradičně pojaté modely.

Díky tomu mizí i klasické terénní automobily, které byly tolik oblíbené u milovníků jízdy ve skutečném terénu. Majitelé těchto vozů si umí užít krátkou vyjížďku i několik týdnu trvající expedici do divočiny. Nejen tu přitom mohou zvládnout extrémní stroje v našem malém výběru. Některé z nich jsou údajně ideálními společníky i pro konec světa, zatímco s jinými lze korzovat po bulvárech.

Avtoros Šaman

Ruský Avtoros Šaman, který byl ve své aktuální podobě představen v roce 2012 a stále figuruje v nabídce svého výrobce, dává již svým vzhledem jasně najevo, že je primárně určen pro pohyb v náročném terénu. Primárně pracovní stroj byl navržen pro pohyb v ruské tundře, kde během krátkého léta rozmrzá slabá povrchová vrstva půdy a díky tomu vznikají rozsáhle bažinaté plochy.

Vozidlo s rozvorem náprav 1450 + 2150 + 1450 mm má celkovou délku 6300 mm, šířku 2500 mm a výšku 2700 mm. Pohotovostní hmotnost 4800 kg je řadí mezi nákladní vozidla. V interiéru, v němž je řidič usazen vpředu uprostřed může být podle aktuálních specifikací prostor pro osm dalších cestujících. Nosnost vozidla na pevném povrchu je 1500 kg a bažinatém terénu pak 1000 kg.

Avtoros Šaman s konfigurací náprav 8x8 využívá ke svému pohonu přeplňovaný vznětový motor Iveco F1C, který může podle aktuálních specifikací z objemu 3,0 l poskytovat nejvyšší výkon 107 nebo 125 kW. Motor zvládne toto vozidlo rozpohybovat až na rychlost 70 km/h, na vodě pak na 7 km/h. Spotřeba paliva činí 25 litrů na 100 kilometrů, 260litrová palivová nádrž ale vystačí i na delší přejezdy.

Použité pneumatiky spolu s konfigurací podvozku a možností řízení všech čtyř náprav mají zajistit rovnoměrné rozložení hmotnosti vozidla i na měkkém povrchu a minimalizovat jeho boření do terénu. Avtoros Šaman si poradí s až 45° stoupáním, boční náklon může činit až 47°. Světlá výška má pak hodnotu 450 mm. Vedle jízdy v terénu se Šaman zvládne pohybovat i po vodní hladině, k čemuž slouží lodní šroub.


Inkas Superior APC/AMEV

Kanadská společnost Inkas Armored Vehicle Manufacturing se specializuje na pancéřování vozidel od sedanů, limuzín přes SUV a pick-upy až po dodávky na převoz cenností a autobusy. Vedle relativně nenápadných a sériově vyhlížejících automobilů nabízí tato firma i své vlastní modely obrněných vozidel.

Mezi nejnovější zástupce značky Inkas patří Superior APC/AMEV, u nějž zkratky v názvu ukrývají Armored Personnel Carrier a Armored Medical Evacuation Vehicle. První zmíněná verze je tedy obrněným transportérem osob a druhá pak představuje obrněné lékařské evakuační vozidlo.

Inkas Superior APC/AMEV s rozvorem náprav 4294 mm celkovou délkou 6906 mm, šířkou 2554 mm a výškou 2805 mm je především pracovní stroj. To dokazuje i jeho pancéřování, které je schopno odolat střelbě ze zbraní ráže 7,62 mm nebo dvojici granátů DM-51 odpálených zároveň. Díky tomu jej lze vnímat i jako vhodného společníka pro konec světa.

Pohon zde zajišťuje přeplňovaný vznětový šestiválec International DT530 Diesel s nejvyšším výkonem 243 kW, který prostřednictvím pětistupňové automatického převodovky roztáčí kola obou náprav. Vozidlo o hmotnosti téměř 15 tun může dosahovat rychlosti kolem 130 km/h a i díky své velké světlé výšce spolu s velkorysými nájezdovými úhly má vynikat svými schopnostmi mimo zpevněné vozovky. Ve svých útrobách přitom může nabízet prostor až pro 14 osob.


Rezvani Tank

Kalifornskou společnost Rezvani Motors založili Ferris Rezvani a Kam Hosn v roce 2014. Nejprve se tato firma věnovala vývoji a výrobě sportovních roadsterů a kupé na základech konstrukce britské značky Ariel, ale mnohem více slávy jí přinesl extrémní terénní automobil pojmenovaný jednoduše Tank.

Monstrum na čtyřech kolech využívá ve své konstrukci komponenty z produkce koncernu Fiat Chrysler Automobiles a hlavním dárcem orgánu je zde Jeep Wrangler Unlimited, který poskytl svůj žebřinový rám, skelet karoserie a některé další mechanické skupiny. Pohonná jednotka v podobě 6,4litrového osmiválce o výkonu 368 kW, která se ukrývá v přídí má rovněž původ u koncernu Fiat Chrysler Automobiles a je pod ní podepsána divize SRT.

Použitá technika v podobě základů z modelu Wrangler Unlimited je jistou zárukou, že Tank s celkovou délkou 4978 mm, šířkou 2134 mm a výškou 2108 mm si poradí i v náročném terénu, zatímco osmiválec SRT zajistí nadprůměrné dynamické schopnosti. Karoserie vozu, která může být i pancéřovaná, pak ohromuje svým vzhledem, za nímž se ukrývá luxusně zařízený interiér, v jehož výbavě může figurovat i systém nočního vidění a termovize.


Společnost Rezvani Motors vedle základního provedení svého výjimečného modelů nabízí i dvě exkluzivní verze. První z nich představuje Tank X, který je standardně osazen 6,2litrovým osmiválcem Hellcat s nejvyšším výkonem 527 kW. Druhou je Tank Military Edition se zvýšenou odolnosti proti střelným zbraním i výbušninám, v jehož výbavě jsou mimo jiné i plynové masky.


Roshel Senator APC

Společnost Roshel Defense Solutions, sídlící v Mississauga v kanadské provincii Ontario, má ve své nabídce vedle pancéřování sériových sedanů, SUV i dodávek i řadu vlastních modelů. Vrchol mezi nimi představuje Senator APC, který je sice navržen především pro použití speciálními policejními a armádními složkami, ale zároveň je nabízen i na civilním trhu.

Roshel Senator APC má díky použitým materiálům a konstrukci své karoserie odolat zásahům ze zbraní ráže 50, resp. 12,7 mm. Podlaha pak má odolat útokům za pomoci výbušnin. Společnost Roshel Defense Solutions zmiňuje, že Senator APC má svou posádku ochránit například před dvojici granátů DM-51 odpálených zároveň.

Součástí výbavy je i speciální systém CBRN (chemické, biologické, radiační a nukleární) ochrany ventilace a klimatizace, který posádce v interiéru zajistí čistý vzduch i při útoku chemickými zbraněmi nebo při jízdě oblastí zamořenou radioaktivním spadem. Pro dokonalý přehled o nejbližším okolí vozidla v okruhu 360 stupňů i za zhoršených podmínek je k dispozici pokročilý monitorovací systém.

Roshel Senator APC s celkovou délkou 5945 mm, šířkou 2340 mm a výškou 2450 mm, k jehož pohonu slouží přeplňovaný vznětový osmiválec o objemu 6,7 l a výkonu 243 kW, je schopen pojmout až 12 osob. Společnost Roshel Defense Solutions uvádí, že je připravena tento model dokončit podle konkrétních požadavků jeho budoucího provozovatele a to především s ohledem na úroveň možného ohrožení.


Technoimpuls Krečet Z

Ruská společnost Techoimpuls nabízí podobně jako Avtoros terénní speciály, jejichž konstrukce je plně podřízena podmínkám, v nichž se mají pohybovat. Pod označením Krečet Z, které je překládáno jako Rocket Z nebo Raketa Z, jsou nabízeny tři modely.

První z této trojice s označením Z 210-91 lze lehce identifikovat, protože jako jediný má jen dvě nápravy. Vozidlo s celkovou délkou 4890 mm a šířkou 2490 mm využívá ke svému pohonu přeplňovaný vznětový čtyřválec Hyundai o objemu 2,48 l, který může disponovat nejvyšším výkonem 74 kW nebo 61 kW. Motor spolupracuje s pětistupňovou manuální převodovkou a dvoustupňovou redukcí.

Za dvounápravovou verzí s interiérem až pro devět osob následují dvě třínápravová provedení Z 310-91 a Z 320-91, která jsou osazena stejným motorem. První z nich může pojmout až 11 osob, zatímco druhé je od něj odvozenou nákladní verzí s kabinou pouze pro tříčlennou posádku.

Technoimpuls Krečet Z sice rozhodně neoslní svou rychlostí 50 km/h, ale respekt si buduje díky svým schopnostem v terénu. Kola umístěná v rozích zaručují extrémní nájezdové úhly a světlá výška 600 mm rovněž přispívá k vysoké průchodnosti náročným terénem.


USSV Rhino GX

Kalifornská společnost US Specialty Vehicles (USSV) se specializuje na stavbu luxusních SUV a její aktuální vlajkovou lodí je Rhino GX. Tento model s vizáží pancéřovaného armádního transportéru využívá za svůj základ rám pick-upu F-450 z produkce automobilky Ford, s nímž sdílí i pohonné jednotky a řadu dalších komponentů.

USSV Rhino GX se díky tomu pyšní rozvorem náprav 3576 mm, celkovou délkou 5715 mm, šířkou 2348 mm a výškou 2235 mm. Ve své přídi pak může mít uložen 6,7litrový přeplňovaný vznětový motor V8 Power Stroke nebo 6,8litrový zážehový vidlicový desetiválec. V obou případech je standardem pětistupňová automatická převodovka a pohon všech kol.

S armádním designem karoserie silně kontrastuje provedení interiéru. Ten může poskytovat prostor čtyřem až sedmi cestujícím a především v provedení Executive, stojícím na vrcholu nabídky, doslova hýří luxusem.

Posádka má totiž k dispozici čtveřici samostatných kožených sedadel s elektrickým ovládáním a vyhříváním. Zadní sedadla pak přidávají i výsuvné podnožky a cestující v nich usazení se mohou bavit sledováním pořadů na obrazovce s úhlopříčkou 40 palců, umístěné na přepážce oddělující přední a zadní sedadla. Součástí výbavy je mimo jiné i satelitní přijímač KVH TRAC Vision A9 a interkom, který zajistí komunikaci s řidičem.


Foto: Avtoros, INKAS Armored Vehicle Manufacturing, Rezvani Motors, Roshel Inc., Technoimpuls, US Specialty Vehicles

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)

Doporučujeme