Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Podívejte se na kolová a pásová vozidla české armády

Ondřej Pavlůsek Ondřej Pavlůsek 21. 5. 2018 • 07:31
75
8
Zobrazit náhledy (75)
Tatra 815 4x4 Tatra 810 Tatra 810 Tatra 810 Tatra 810 Tatra 810 Tatra Force 8x8.1R Tatra Force 8x8.1R Tatra Force 8x8.1R Tatra Force 8x8.1R Tatra Force 8x8.1R Tatra Force 8x8 Tatra Force 8x8 Tatra Force 8x8 Tatra Force 8x8 Land Rover Defender 130 Kajman Land Rover Defender 130 Kajman Land Rover Defender 130 Kajman Land Rover Defender 130 Kajman Land Rover Defender 130 Kajman Lehké obrněné vozidlo Iveco LMV Lehké obrněné vozidlo Iveco LMV Lehké obrněné vozidlo Iveco LMV Lehké obrněné vozidlo Iveco LMV Lehké obrněné vozidlo Iveco LMV Lehké obrněné vozidlo Iveco LMV Lehké obrněné vozidlo Iveco LMV Obrněné vozidlo Dingo 2 CZ Obrněné vozidlo Dingo 2 CZ Obrněné vozidlo Dingo 2 CZ Obrněné vozidlo Dingo 2 CZ Obrněné vozidlo Dingo 2 CZ Obrněné vozidlo Dingo 2 CZ Obrněný transportér průzkumný BRDM-2rch 152mm samohybná kanónová houfnice 152mm samohybná kanónová houfnice 152mm samohybná kanónová houfnice 152mm samohybná kanónová houfnice 152mm samohybná kanónová houfnice 152mm samohybná kanónová houfnice 152mm samohybná kanónová houfnice 152mm samohybná kanónová houfnice Pásový obojživelný transportér PTS-10 Pásový obojživelný transportér PTS-10 Pásový obojživelný transportér PTS-10 Pásový obojživelný transportér PTS-10 Pásový obojživelný transportér PTS-10 Pásový obojživelný transportér PTS-10 Bojové průzkumné vozidlo (BPzV) Vyprošťovací tank VT-72 Vyprošťovací tank VT-72 Vyprošťovací tank VT-72 Vyprošťovací tank VT-72 Vyprošťovací tank VT-72 Vyprošťovací tank VT-72 Vyprošťovací tank VT-72 Vyprošťovací tank VT-72 Vyprošťovací tank VT-72 Vyprošťovací tank VT-72 Mostní tank MT-55A Kolový nakladač KN-251 Hasící vozidlo SPOT-55 Hasící vozidlo SPOT-55 Hasící vozidlo SPOT-55 Hasící vozidlo SPOT-55 Hasící vozidlo SPOT-55 Hasící vozidlo SPOT-55 Hasící vozidlo SPOT-55 Hasící vozidlo SPOT-55 Hasící vozidlo SPOT-55
Armáda České republiky má pestrý vozový park. Prohlédněte si nákladní vozidla značky Tatra, bojový speciál Kajman s technikou značky Land Rover, pásový obojživelný transportér nebo tank pro boj s ohněm.

Vozový park české armády v případě nákladních vozidel sází na zástupce kopřivnické značky Tatra, s nimž je spojen již téměř sto let.

Armáda České republiky v současnosti uvádí, že Tatra 815 je s téměř 2700 vozidly jejím nejpočetnějším vozidlem. Tato modelová řada je v jejích službách zastoupena širokou řadou provedení od nosičů účelových nástaveb až po valníky s konfigurací podvozku 4x4, 6x6 a 8x8.

Mezi nejzajímavější zástupce modelové řady 815 v armádním provedení patří i díky svým schopnostem v těžkém terénu osmikolové vozy s označením VVN a VT, z nichž první je valník pro přepravu nákladů a osob, zatímco druhý má primární určení jako tahač těžkých přívěsů a podvalníků. Vzduchem chlazené vidlicové motory těchto vozidel mohou disponovat výkonem až 265 kW.

Nejnovější zástupce modelové řady 815 ve vozovém parku české armády představují v loňském roce dodaná vozidla Force 8x8.1R se čtyřdveřovou pancéřovanou kabinou KAPA, která jsou vybavena vzduchem chlazeným motorem Tatra T3C-928-90 s maximálním výkonem 300 kW.

Tatra 810, která je v současnosti nabízena automobilkou jako modelová řada Tactic, sice nevyužívá tradiční kopřivnickou koncepci podvozku, ale ve vozovém parku české armády se s více než šesti stovkami vozidel jedná po vozidlech řady 815 o nejpočetněji zastoupené automobily.

K pohonu těchto nákladních automobilů, jejichž podvozky využívají portálové nápravy, slouží kapalinou chlazené přeplňované vznětové šestiválce Renault Trucks DXi7 o objemu 7,1 litru a výkonu 177 kW.

Armáda České republiky má ve svém vozovém parku vedle těžkých nákladních vozidel i lehké terénní automobily, z nichž k těm nejpočetněji zastoupeným patří vozy Land Rover Defender a UAZ.

K nejzajímavějším terénním automobilům ve vozovém parku české armády patří Land Rover Defender 130 Kajman, který je upraven pro plnění bojových a speciálních úkolů v sestavě výsadkového praporu. Pro tyto účely může být vozidlo pro šestičlennou posádku přepravováno vzduchem a vysazeno na padácích nebo z vrtulníku.

Lehké obrněné vozidlo Iveco LMV zavedla Armáda České republiky do své výzbroje v roce 2008 a v současnosti má ve svém vozovém parku celkem 115 exemplářů tohoto zástupce italské značky.

Iveco LMV je poháněno přeplňovaným vznětovým čtyřválcem o objemu 3,0 litru s výkonem 140 kW. Vozidlo s hmotností 7 tun je schopné dosáhnout maximální rychlosti 130 km/h. V terénu si LMV poradí i s 60% stoupáním a může se brodit až do hloubky 85 cm (po speciální úpravě to může být až 1,5 m).

Na podvozku vozu Mercedes-Benz Unimog je postaveno a německou zbrojařskou firmou KMW vyráběno obrněné vozidlo Dingo 2 CZ, jichž provozuje Armáda České republiky přes dvacet kusů. Tato přes šest metrů dlouhá vozidla, k jejichž pohonu slouží přeplňovaný vznětový čtyřválec o objemu 4,8 l s výkonem 163 kW, se vyznačují vysokou odolností proti minám a projektilům ručních palných zbraní.

Mezi veterány ve vozovém parku české armády patří obrněný transportér BRDM-2 se zážehovým motorem GAZ-41 o výkonu 103 kW, jehož kořeny sahají do první poloviny šedesátých let dvacátého století. V současnosti jsou využívána již jen v provedení, označeném zkratkou rch, odhalující, že se jedná o verzi pro radiační a chemický průzkum.

Největší kolový obrněný transportér ve vozovém parku české armády v současnosti představuje Pandur II 8x8 s celkovou délkou 7,4 m, šířkou 2,68 m a výškou 2,08 m po okraj korby. K pohonu tohoto stroje slouží přeplňovaný vznětový šestiválec Cummins o objemu 8,9 l a výkonu 336 kW.

V souvislosti s kolovými obrněnými vozidly Armády České republiky, lze připomenout, že koncem července loňského roku schválila česká vláda zakázku na pořízení 62 vozidel Titus v provedení velitelsko-štábní, spojovací a místo koordinace palebné podpory (MKPP). Tato vozidla jsou výsledkem spolupráce mezi automobilkou Tatra Trucks a společnosti Nexter Systems.

Samohybná kanónová houfnice vz. 77 Dana je moderní dělostřelecká zbraň s automatickým nabíjením, schopna zabezpečit účinnou palebnou podporu činnosti pozemních vojsk, která si zaslouží pozornost i díky svému kolovému podvozku.

Vozidlo využívá upravený podvozek nákladního automobilu Tatra 815, v jehož zadní části je uložen vzduchem chlazený vznětový dvanáctiválec, který disponuje nejvyšším výkonem 265 kW. Samohybná kanónová houfnice vz. 77 Dana s korbou dlouhou 8,87 m a bojovou hmotností 29,5 tun se díky němu může na silnici pohybovat rychlostí 80 km/h a v terénu pak rychlostí kolem 25 km/h.

V případě pásových vozidel ve vozovém parku české armády nejvíce pozornosti bezpochyby přitahují tanky T--72M4 CZ, ale vedle nich v něm figurují i pásové obojživelné transportéry PTS-10 nebo Bojové průzkumné vozidlo BPzV na podvozku BVP-1.

Transportér PTS-10 dlouhý 11,5, široký 3,3 m a vysoký 2,8 m je poháněn vznětovým vidlicovým dvanáctiválcem o objemu 38,8 l a výkonu 258 kW. Vozidlo o hmotnosti 15 tun může na své korbě převážet až 72 osob nebo nákladní automobil. Maximální rychlost naloženého PTS-10 na souši je přes 40 km/h a ve vodě kolem 10 km/h.

Bojové průzkumné vozidlo BPzV pro šestičlennou osádku je obojživelný průzkumný prostředek určený k vedení samostatné průzkumné nebo bojové činnosti zpravidla v týlu protivníka. Toto vozidlo s celkovou hmotností 13,9 t je dlouhé 6,74 m, široké 3,14 m, vysoké 2,07 m a jeho maximální rychlost se pohybuje kolem 65 km/h.

Vyprošťovací tank VT-72 na podvozku středního tanku T-72 je určen pro vyprošťování techniky, která uvízla v terénu nebo byla poškozena v boji a rovněž může být využíván při jejích opravách, protože je vedle navijáků, buldozerové radlice vybaven i jeřábem a svařovacím zařízením.

Pásové vozidlo s celkovou délkou 8,15 m, šířkou 3,46 m, výškou 2,64 m a celkovou hmotností 45,8 tun je poháněno vznětovým dvanáctiválcem o objemu 38,8 l a výkonu 573 kW.

Mostní tank MT-55A je postaven na podvozku středního tanku T-55, ale namísto věžového kompletu nese mostní konstrukci nůžkového typu s celkovou délkou 18 m. Toto vozidlo s celkovou délkou 9,88 m a pohotovostní hmotností 36 tun je poháněno vznětovým dvanáctiválcem o objemu 38,8 l. Most o hmotnosti šesti tun, který MT-55A převáží má po rozložení nosnost 50 tun.

Armáda České republiky má ve svém vozovém parku mimo jiné i stavební stroj, z nichž lze zmínit například kolový nakladač KN-251, který je využíván k provádění různých ženijních prací. Stroj o hmotnosti 24,93 t a celkové délce 9,2 m je poháněn motorem o výkonu 169 kW.

Mezi nejzajímavější vozidla české armády pak bezpochyby patří SPOT-55. Tento hasičský speciál je postaven na podvozku tanku T-55 a je určen k likvidaci všech druhů požárů ve složitých terénních podmínkách a průmyslových aglomeracích.

Hasící vozidlo SPOT-55, které lze řídit i dálkově pohání motor o výkonu 425 kW. Stroj, jehož maximální hmotnost je 45 tun má maximální rychlost 50 km/h. Nádrže pojmou až 11.000 l vody a 2000 l pěnidla. Dvojice vodních děl má dostřik 65 m vodou a 50 m.

Foto: www.acr.army.cz, Tatra Trucks a.s.

Související články

Témata
24. 5. 2018 00:56
BRDM-2
Na to nemá nic - jednoduchý spolehlivý, lehce opravitelný. Skvělý na silnici, do terénu, na vodu. Předražené překližkové Pandury které vyřadí jedna Fabia na 3 roky, ty jsou jen pro ostudu. To taková OT-64 byla jiné kafe. Btw. do Staroviček na Noční vlky přijeli borci s tankem a 2 pásovými obrněnými transportéry. Neskutečná podívaná.
21. 5. 2018 12:42
Re: stroje pro vrahy
Článek není o strojích Rudé armády, Áďo.
21. 5. 2018 11:47
Re: stroje pro vrahy
S elektrickou ručnou brzdou a auomatom
Avatar - Ozzman
21. 5. 2018 11:28
Není tam vše
Kde je ta válečná Fabie I. generace, co vyřadila 4 obrněné transportéry z provozu ?
21. 5. 2018 10:00
Re: stroje pro vrahy
Přesně tak. Doufám, že se zase letos potkáme na gay pride v Praze.

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku