Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Tatra 815 8x8 VVN
Tatra 815 8x8 tahač
Tatra 815 8x8 sklápěč
Tatra 815 4x4
75 Fotogalerie

Podívejte se na kolová a pásová vozidla české armády

Armáda České republiky má pestrý vozový park. Prohlédněte si nákladní vozidla značky Tatra, bojový speciál Kajman s technikou značky Land Rover, pásový obojživelný transportér nebo tank pro boj s ohněm.

Vozový park české armády v případě nákladních vozidel sází na zástupce kopřivnické značky Tatra, s nimž je spojen již téměř sto let.

Armáda České republiky v současnosti uvádí, že Tatra 815 je s téměř 2700 vozidly jejím nejpočetnějším vozidlem. Tato modelová řada je v jejích službách zastoupena širokou řadou provedení od nosičů účelových nástaveb až po valníky s konfigurací podvozku 4x4, 6x6 a 8x8.

Mezi nejzajímavější zástupce modelové řady 815 v armádním provedení patří i díky svým schopnostem v těžkém terénu osmikolové vozy s označením VVN a VT, z nichž první je valník pro přepravu nákladů a osob, zatímco druhý má primární určení jako tahač těžkých přívěsů a podvalníků. Vzduchem chlazené vidlicové motory těchto vozidel mohou disponovat výkonem až 265 kW.

Nejnovější zástupce modelové řady 815 ve vozovém parku české armády představují v loňském roce dodaná vozidla Force 8x8.1R se čtyřdveřovou pancéřovanou kabinou KAPA, která jsou vybavena vzduchem chlazeným motorem Tatra T3C-928-90 s maximálním výkonem 300 kW.

Tatra 810, která je v současnosti nabízena automobilkou jako modelová řada Tactic, sice nevyužívá tradiční kopřivnickou koncepci podvozku, ale ve vozovém parku české armády se s více než šesti stovkami vozidel jedná po vozidlech řady 815 o nejpočetněji zastoupené automobily.

K pohonu těchto nákladních automobilů, jejichž podvozky využívají portálové nápravy, slouží kapalinou chlazené přeplňované vznětové šestiválce Renault Trucks DXi7 o objemu 7,1 litru a výkonu 177 kW.

Armáda České republiky má ve svém vozovém parku vedle těžkých nákladních vozidel i lehké terénní automobily, z nichž k těm nejpočetněji zastoupeným patří vozy Land Rover Defender a UAZ.

K nejzajímavějším terénním automobilům ve vozovém parku české armády patří Land Rover Defender 130 Kajman, který je upraven pro plnění bojových a speciálních úkolů v sestavě výsadkového praporu. Pro tyto účely může být vozidlo pro šestičlennou posádku přepravováno vzduchem a vysazeno na padácích nebo z vrtulníku.

Lehké obrněné vozidlo Iveco LMV zavedla Armáda České republiky do své výzbroje v roce 2008 a v současnosti má ve svém vozovém parku celkem 115 exemplářů tohoto zástupce italské značky.

Iveco LMV je poháněno přeplňovaným vznětovým čtyřválcem o objemu 3,0 litru s výkonem 140 kW. Vozidlo s hmotností 7 tun je schopné dosáhnout maximální rychlosti 130 km/h. V terénu si LMV poradí i s 60% stoupáním a může se brodit až do hloubky 85 cm (po speciální úpravě to může být až 1,5 m).

Na podvozku vozu Mercedes-Benz Unimog je postaveno a německou zbrojařskou firmou KMW vyráběno obrněné vozidlo Dingo 2 CZ, jichž provozuje Armáda České republiky přes dvacet kusů. Tato přes šest metrů dlouhá vozidla, k jejichž pohonu slouží přeplňovaný vznětový čtyřválec o objemu 4,8 l s výkonem 163 kW, se vyznačují vysokou odolností proti minám a projektilům ručních palných zbraní.

Mezi veterány ve vozovém parku české armády patří obrněný transportér BRDM-2 se zážehovým motorem GAZ-41 o výkonu 103 kW, jehož kořeny sahají do první poloviny šedesátých let dvacátého století. V současnosti jsou využívána již jen v provedení, označeném zkratkou rch, odhalující, že se jedná o verzi pro radiační a chemický průzkum.

Největší kolový obrněný transportér ve vozovém parku české armády v současnosti představuje Pandur II 8x8 s celkovou délkou 7,4 m, šířkou 2,68 m a výškou 2,08 m po okraj korby. K pohonu tohoto stroje slouží přeplňovaný vznětový šestiválec Cummins o objemu 8,9 l a výkonu 336 kW.

V souvislosti s kolovými obrněnými vozidly Armády České republiky, lze připomenout, že koncem července loňského roku schválila česká vláda zakázku na pořízení 62 vozidel Titus v provedení velitelsko-štábní, spojovací a místo koordinace palebné podpory (MKPP). Tato vozidla jsou výsledkem spolupráce mezi automobilkou Tatra Trucks a společnosti Nexter Systems.

Samohybná kanónová houfnice vz. 77 Dana je moderní dělostřelecká zbraň s automatickým nabíjením, schopna zabezpečit účinnou palebnou podporu činnosti pozemních vojsk, která si zaslouží pozornost i díky svému kolovému podvozku.

Vozidlo využívá upravený podvozek nákladního automobilu Tatra 815, v jehož zadní části je uložen vzduchem chlazený vznětový dvanáctiválec, který disponuje nejvyšším výkonem 265 kW. Samohybná kanónová houfnice vz. 77 Dana s korbou dlouhou 8,87 m a bojovou hmotností 29,5 tun se díky němu může na silnici pohybovat rychlostí 80 km/h a v terénu pak rychlostí kolem 25 km/h.

V případě pásových vozidel ve vozovém parku české armády nejvíce pozornosti bezpochyby přitahují tanky T--72M4 CZ, ale vedle nich v něm figurují i pásové obojživelné transportéry PTS-10 nebo Bojové průzkumné vozidlo BPzV na podvozku BVP-1.

Transportér PTS-10 dlouhý 11,5, široký 3,3 m a vysoký 2,8 m je poháněn vznětovým vidlicovým dvanáctiválcem o objemu 38,8 l a výkonu 258 kW. Vozidlo o hmotnosti 15 tun může na své korbě převážet až 72 osob nebo nákladní automobil. Maximální rychlost naloženého PTS-10 na souši je přes 40 km/h a ve vodě kolem 10 km/h.

Bojové průzkumné vozidlo BPzV pro šestičlennou osádku je obojživelný průzkumný prostředek určený k vedení samostatné průzkumné nebo bojové činnosti zpravidla v týlu protivníka. Toto vozidlo s celkovou hmotností 13,9 t je dlouhé 6,74 m, široké 3,14 m, vysoké 2,07 m a jeho maximální rychlost se pohybuje kolem 65 km/h.

Vyprošťovací tank VT-72 na podvozku středního tanku T-72 je určen pro vyprošťování techniky, která uvízla v terénu nebo byla poškozena v boji a rovněž může být využíván při jejích opravách, protože je vedle navijáků, buldozerové radlice vybaven i jeřábem a svařovacím zařízením.

Pásové vozidlo s celkovou délkou 8,15 m, šířkou 3,46 m, výškou 2,64 m a celkovou hmotností 45,8 tun je poháněno vznětovým dvanáctiválcem o objemu 38,8 l a výkonu 573 kW.

Mostní tank MT-55A je postaven na podvozku středního tanku T-55, ale namísto věžového kompletu nese mostní konstrukci nůžkového typu s celkovou délkou 18 m. Toto vozidlo s celkovou délkou 9,88 m a pohotovostní hmotností 36 tun je poháněno vznětovým dvanáctiválcem o objemu 38,8 l. Most o hmotnosti šesti tun, který MT-55A převáží má po rozložení nosnost 50 tun.

Armáda České republiky má ve svém vozovém parku mimo jiné i stavební stroj, z nichž lze zmínit například kolový nakladač KN-251, který je využíván k provádění různých ženijních prací. Stroj o hmotnosti 24,93 t a celkové délce 9,2 m je poháněn motorem o výkonu 169 kW.

Mezi nejzajímavější vozidla české armády pak bezpochyby patří SPOT-55. Tento hasičský speciál je postaven na podvozku tanku T-55 a je určen k likvidaci všech druhů požárů ve složitých terénních podmínkách a průmyslových aglomeracích.

Hasící vozidlo SPOT-55, které lze řídit i dálkově pohání motor o výkonu 425 kW. Stroj, jehož maximální hmotnost je 45 tun má maximální rychlost 50 km/h. Nádrže pojmou až 11.000 l vody a 2000 l pěnidla. Dvojice vodních děl má dostřik 65 m vodou a 50 m.

Foto: www.acr.army.cz, Tatra Trucks a.s.