Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

AWZ (Sachsenring) P70 (1955–1959): Předehra k Trabantu

Karel Haas
Diskuze (2)

Tudory, kombi a kupé AWZ P70 Zwickau (později Sachsenring P70) měly pohon předních kol dvoudobým dvouválcem s objemem necelých 0,7 litru a karoserii z Duroplastu.

Malé automobily P70 vyráběla východoněmecká automobilka VEB Automobilwerk Zwickau pod názvem AWZ P70 Zwickau. Později je vyráběla automobilka VEB Sachsenring Automobilwerke Zwickau a nazývala je Sachsenring P70. Motory dodávala továrna Barkas. Označení P70 znamenalo Personenkraftwagen (osobní automobil) a objem motoru zaokrouhleně 700 cm3. P70 byl po americkém Chevroletu Corvette druhým sériově vyráběným autem na světě s plastovou karoserií. P70 byl zamýšlený jako mezityp k ověření nového plastového materiálu, použitého při výrobě karoserie. Kvůli poměrně vysoké ceně se nestal nástrojem k motorizaci Německé demokratické republiky (NDR). Tuto roli převzal až jeho nástupce Trabant, který byl připraven k sériové výrobě v roce 1958. Tím se vysvětluje poměrně krátká doba výroby P70. Za čtyři roky (1955 až 1959) bylo vyrobeno přes 36.000 vozů P70 s karoserií tudor (Limousine), kombi a kupé.

P70 vycházel z typu IFA F8 (1949–1955), což byl v podstatě předválečný DKW F8. Hlavní odlišností byla nová pontonová karoserie a kratší rozvor náprav. P70 měl rámovou konstrukci a karoserie měla dřevěný skeletový rám opláštěný duroplastovými díly. Proti F8 měl P70 mírně upravený motor, otočený o 180 stupňů, takže převodovka byla umístěna před přední nápravou a chladič za motorem.

Video se připravuje ...

Dvouválcový dvoutakt a pohon předních kol

AWZ P70 Zwickau poháněl kapalinou chlazený dvouválcový dvoutaktní motor s objemem 690 cm3 (vrtání x zdvih: 76 x 76 mm). Proti motoru ve voze IFA F8 měl přepracované hliníkové hlavy válců a centrálně umístěné zapalovací svíčky, čímž byl výkon motoru zvýšen o 2,5 k na 22 k (16 kW) při 3.500 min-1. Točivý moment až 53 Nm se přenášel na přední kola přes vícekotoučovou mokrou spojku a nesynchronizovanou třístupňovou převodovku s uzamykatelným volnoběhem. Páka řazení převodovky vyčnívala ze středu palubní desky (foto). Do motoru s kompresním poměrem 6,8:1 dodával směs benzinu a oleje karburátor BVF. Motor P70 měl termosifonové chlazení bez ventilátoru. U tohoto jednoduchého chladicího systému docházelo někdy k varu chladicí kapaliny, zejména při dlouhé jízdě na první rychlostní stupeň.

AWZ P70 mělo nesynchronizovanou třístupňovou převodovku s uzamykatelným volnoběhem. Páka řazení převodovky vyčnívala ze středu palubní desky. AWZ P70 mělo nesynchronizovanou třístupňovou převodovku s uzamykatelným volnoběhem. Páka řazení převodovky vyčnívala ze středu palubní desky.

Tudor, kombi a kupé s karoserií z duroplastu

První verzí AWZ P70 Zwickau (foto) byl čtyřmístný dvoudveřový model (tudor) Limousine se stupňovitou zádí, rozvorem náprav 2.380 mm, rozchodem kol vpředu/vzadu 1.190/1.200 mm a vnějšími rozměry 3.740 x 1.500 x 1.480 mm (délka x šířka x výška). Karoserie měla dřevěnou kostru obloženou povrchovými díly z Duroplastu. Tento materiál se skládal z fenolové pryskyřice vyztužené krátkými bavlněnými vlákny. Lehký a rezu odolávající Duroplast nahrazoval hlubokotažný ocelový plech, kterého byl v NDR nedostatek. Proti F8 měla pontonová karoserie hladké moderní tvary s jednoduchou dělenou přední maskou a světlomety zabudovanými spolu s předními směrovými světly do předních blatníků. P70 Zwickau měl zpočátku spartánskou výbavu, neměl ani možnost větrání okny a zavazadlový prostor na zádi byl přístupný jen zevnitř vozu.

P70 Zwickau měl zpočátku spartánskou výbavu, neměl ani možnost větrání interiéru a zavazadlový prostor na zádi byl přístupný jen zevnitř vozu. P70 Zwickau měl zpočátku spartánskou výbavu, neměl ani možnost větrání interiéru a zavazadlový prostor na zádi byl přístupný jen zevnitř vozu.

Chudá výbava vyvolávala nelibost zákazníků, proto došlo v roce 1956 k několika vylepšením. Okna obou dveří byla vybavena posuvnými okénky a kufr byl u posledních vyrobených vozů přístupný zvenku nahoru výklopným víkem. Tudor se nabízel také se shrnovací horní částí střechy. Vůz s pohotovostní hmotností jen kolem 800 kg dosahoval maximální rychlost 90 km/h. AWZ P70 Zwickau měl zkrácený ocelový rám z typu IFA F8, vpředu nezávislé zavěšení kol s příčnými závěsy a odpružení příčným listovým perem. Vzadu měl tuhou nápravu s příčným listovým perem. Na všech kolech byly bubnové brzdy.

Na jaře 1956 se vedle tudora začalo dodávat třídveřové kombi P70 Zwickau (foto). Velké zadní dveře se otevíraly do strany (doleva) a usnadňovaly přístup k velkému zavazadlovému prostoru za zadními sedadly, která byla sklopná. AWZ P70 Kombi si velikostí úložného prostoru získalo velkou oblibu. Až po B sloupky byla střecha kombi totožná s tudorem, byla ale potažena umělou kůží.

Velké zadní dveře se otevíraly do strany a usnadňovaly přístup k zavazadlovému prostoru za sklopnými zadními sedadly. Velké zadní dveře se otevíraly do strany a usnadňovaly přístup k zavazadlovému prostoru za sklopnými zadními sedadly.

Jaro 1957 přineslo do nabídky modelů největšího fešáka: AWZ P70 Coupé (foto) s kapotou, střechou a víkem kufru z ocelového plechu. Svým sportovním designem si kupé získalo oblibu i v zahraničí. Vedle aerodynamických tvarů a přepracované masky chladiče upoutávalo pozornost leštěným hliníkovým rámečkem falešného vzduchového otvoru na kapotě. Okna dveří se dala spustit kličkou. Sportovní výkony se ale nedaly očekávat, neboť kupé poháněl stejný dvouválcový motor jako ostatní modely P70. Díky aerodynamice dosahoval nejvyšší rychlost 100 km/h a v průměru spotřeboval 8 litrů benzinu na 100 km. Za tři roky výroby se prodalo kolem 1.500 kusů kupé.

Pěkně zachovalé kupé AWZ P70 Zwickau bylo k vidění na pražské výstavě veteránů Legendy 2015. Pěkně zachovalé kupé AWZ P70 Zwickau bylo k vidění na pražské výstavě veteránů Legendy 2015.

Ceny modelů P70 byly poměrně vysoké, na tudor (Limousine) si musel zákazník ušetřit nejméně 9.250 východoněmeckých marek a na kombi 9.900 marek. Kupé, určené převážně k exportu, stálo na domácím trhu 11.700 marek. Průměrná mzda tehdy nedosahovala v NDR ani 500 marek. Nástupcem P70 se stal Trabant, jehož sériová výroba začala na podzim 1958. V tomto roce se obě automobilky se sídlem v Zwickau (česky Cvikov) AWZ a Sachsenring spojily do národního podniku VEB Sachsenring Automobilwerke Zwickau, ale na P70 se změnilo jen logo.

Karel Haas
Diskuze (2)

Doporučujeme

23. 3. 2023 12:50
Re: P70
Rodiče tohle auto kdysi měli a byla to fakt katastrofa. Už ten kufr přístupný jen zevnitř .... :no:
Avatar - Stejsn
23. 3. 2023 10:31
P70
Byl to příšerný krám, karoserie z papundeklu, lankové brzdy a když to člověk srovná i jen s tím, co se vyrábělo u nás (sedan, spartak), má z toho hlavu v dlaních. Co je ale horší, že se z tohohle vyvinul Trabant a pak už nic! Trabant, který se vyráběl až do roku 1991.