Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Znáte Trabant P760? Zapomenutý prototyp byl unikátní společný projekt se Škodou

David Bureš
Diskuze (23)

Na začátku sedmdesátých let se pracovalo na společném projektu východoněmeckých automobilek ve Cvikově a Eisenachu a mladoboleslavských AZNP. Nakonec z něj byly jen zajímavé prototypy.

Mezinárodní spolupráce automobilových výrobců je dnes už naprosto běžnou záležitostí. V minulosti to ale takovou samozřejmostí nebylo, natožpak ve východní Evropě svázané centrálně plánovaným hospodářstvím. Přesto na začátku sedmdesátých let vznikl v tehdejším Československu a sousedním východním Německu zajímavý společný projekt, které měl přinést výrobu aut se sdílenou technikou. Realizován však nakonec bohužel nikdy nebyl, přestože se na něm léta pracovalo.

Myšlenka byla vlastně velice nadčasová, měla spojit to nejlepší, co automobiloví výrobci ze sousedních zemí uměli. Východoněmecké automobilky z Cvikova a Eisenachu pokukovaly po moderních čtyřdobých agregátech, které měly nahradit staré dvoutakty, už v sedmdesátých letech považované za zastaralé a kritizované za neekologičnost. Mladoboleslavské AZNP vyrábějící vozy Škoda zase hledaly díly pro vozy s pohonem předních kol, které se v té době začaly ukazovat jako trend a nejlepší řešení pro kompaktní auta.

Práce začaly na začátku sedmdesátých let, přičemž probíhaly pod interním označením 760. Výsledkem měl být společný technický základ původně zamýšlený hned pro trojici vozidel tří výrobců – mladoboleslavského AZNP, VEB Automobilwerke v Eisenachu a VEB Sachsenring Automobilwerke ve Cvikově. Prodávat se tudíž měly jako Škoda, Trabant a Wartburg, které jimi chtěly nahradit stávající modely Škoda 105/110, Trabant 601 a Wartburg 353.

Automobily měly využít pohon předních kol, s jehož vývojem měly pomoci právě východoněmecké automobilky, které s ním již měly své dlouholeté zkušenosti. Komponenty by přitom vyráběly primárně společnosti z NDR.

Naopak AZNP, respektive Škoda, měla dodávat pohonné agregáty. Počítalo se přitom hned s několika motory, o objemu 1107 cm3, 1289 cm3, 1498 cm3, 1595 cm3 a 1771 cm3. Využita tudíž měla být i technika bohužel nikdy nerealizované Škody 720. Převodovky měly být čtyřstupňové manuální, vyráběné u ČZ Strakonice. Rovněž se ale už počítalo s možností samočinné převodovky.

To samotné karoserie už měly být svébytné, přizpůsobené portfoliu té které automobilky. Konkrétně tehdejší Škoda postavila hned několik prototypů, výchozím typem byl čtyřdveřový sedan (760), vznikl ale také dvoudveřový tudor se splývavou zádí (761), hatchback (762), kupé (763) a kombi (764, respektive 765 s prodlouženým rozvorem).

Také ve Cvikově vznikly různé prototypy, kterým se dnes říká Trabant P760, byť tehdy nebylo vůbec jisté, že bude jméno Trabant u sériového auta užito. Jindy je označován za AWZ podle svého výrobce (Automobil-Werke Zwickau), přičemž vyloučen navíc nebyl ani návrat označení Sachsenring, které v padesátých letech nesly luxusně pojaté automobily vyráběné ve Cvikově.  

Ve Cvikově přitom počítali s karoserií hatchback, jako náhradou za dosavadní Trabant 601. Pracovalo se přitom hned na dvou verzích, s jedním párem bočních dveří a dvěma páry. Ty se přitom odlišovaly také svojí přídí – kulaté svítilny měly oba deriváty, zvažovala se však různá řešení masky, buď s jednoduchými otvory, nebo ve tvaru včelích pláství. Pětidveřový model pak na bocích zdobily vodorovné prolisy. Záď byla výklopná, pro usnadnění přístupu dovnitř.

Později pak vznikl ještě prototyp Trabant P610. Pořád šlo o hatchback, tentokrát s třídveřovou karoserií, která díky hranatým tvarům působila o poznání moderněji a vlastně i pohledněji.

Původně zamýšlená spolupráce tří automobilek byla časem redukována, když společně měly kooperovat jen Trabant a Škoda. I proto později vznikl Wartburg 610 M, který místo avizovaného motoru Škoda používal agregát Dacia, byť technicky vycházel ze společného projektu s mladoboleslavskou automobilkou.

V průběhu let se totiž ukázalo, že nadějný projekt nemá v centrálně plánovaném hospodářství šanci na úspěch. Logistika se totiž i mezi spřátelenými zeměmi ukázala takřka jako neřešitelná, transport přes hranice tak, aby veškeré komponenty dorazily na místo určení včas a v požadované kvalitě se nedařilo zajistit. Železnice byly tehdy přetížené a silnice neměly dostatečnou kapacitu.

Jako problém se navíc ukázaly potřebné investice. Bylo potřeba investovat do nových staveb i výrobních technologií, na což tehdy už finančně vyčerpané socialistické státy neměly dostatečné prostředky. Už jen kvůli upřednostňovanému zbrojnímu průmyslu, který byl v rámci paktu Varšavské smlouvy výrazně podporován. Znatelné to bylo hlavně v NDR, jehož automobilový průmysl už v sedmdesátých letech neměl prostředky na modernizaci zastaralých automobilů. Vyrábět se přitom musely i v osmdesátých letech, bez výraznějších změn…

I z toho důvodu nakonec bylo oznámeno, že východní Německo od tohoto projektu ustupuje. V září 1979 tak byla spolupráce definitivně ukončena. V AZNP tak ve vývoji automobilu s pohonem předních kol pokračovali alespoň vlastními silami, což nakonec mohlo vydláždit cestu k modelu Favorit. Díky tomu se značka Škoda vlastně zachránila, po rozpadu východního bloku ji převzal koncern Volkswagen Group. Naproti tomu Wartburg a Trabant už dnes neexistují. Závod ve Cvikově dnes patří Volkswagenu, ten v Eisenachu převzal Opel.

David Bureš
Diskuze (23)

Doporučujeme

7. 6. 2021 00:11
Re: To je ale hnus, Velebnosti...
Tvrdím snad něco takového?
11. 5. 2021 08:17
Re: To je ale hnus, Velebnosti...
A to nebol dederónsky výtvor??
11. 5. 2021 08:17
Re: Koncepce....
A prečo to obmedzuješ na malé kompaktné autá? Možno chcel byť Trabant veľký a dospelý ako práve to Audi.
10. 5. 2021 22:10
To je ale hnus, Velebnosti...
...vedle této dederónské zrůdy je i prastarý Trabant 601 vcelku pohledné vozítko! :-O :-[] :-[] :-[] :no:
10. 5. 2021 22:08
Re: Koncepce....
Nikoliv, již od premiéry Fiatu 127/128 je jediná moderní koncepce malého a kompaktního vozu vše vpředu a napříč! :-) :yes: