Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Barum rallye po 1. dnu: Kopecký si udělal náskok

Michal Štěpanovský
Diskuze (0)
Obhájce loňského prvenství na Barum rallye Jan Kopecký vede s vozem Škoda Fabia R5 po sobotní etapě letošního ročníku zlínské soutěže s náskokem 16,6 sekundy před ruským pilotem Alexejenm Ljukaňukem na Fordu Fiesta R5.

Ročník 2016 české soutěže, která je součástí mistrovství Evropy, vstoupil do historie nezapomenutelným soubojem českého a ruského závodníka, který rozhodla až závěrečná rychlostní zkouška. Oba piloti se zřejmě rozhodli ve svém napínavém souboji pokračovat letos a z pohledu dramatičnosti je to jedině dobře. „Oba jedou něco, co se dá jen těžko popsat slovy. Na druhou stranu, tak jak jedou oni, se má závodit,“ komentoval souboj o vítězství domácí matador a trojnásobný vítěz Barumky Roman Kresta.

Lukjaňuk to nebalí, ale…

Všechno začalo tradiční městskou rychlostní zkouškou, která se jela v pátek v nočních hodinách. Účastníci soutěže absolvovali tři okruhy, každý o délce 3,17 kilometru a nejrychlejším byl Jan Kopecký. V sobotu dopoledne se dostal na první místo po třetí zkoušce Rus Lukaňuk, ale Kopecký si vzal vedení zpět a už ho do závěru sobotního dne nepustil. Nahráli mu menší potíže jeho konkurenta s posilovačem řízení na osmé zkoušce a v neděli ráno bude nastupovat do zbývajících šesti rychlostních zkoušek s převahou 16,6 sekundy.

„Byl to hodně dlouhý a náročný den po extrémně krátké noci. (jezdci šli spát po noční zkoušce ve dvě ráno a v osm startovali do páteční etapy). „Očekával jsem, že Lukjaňuk bude klást tuhý odpor. Už minulý rok ve Zlíně ukázal, jak je rychlý. Jel tehdy skvěle. A letos na svůj výkon navázal. Sice mi říkal, že už nemá šanci mě dostihnout, ale podle mého jen blafuje. V neděli jsou na programu hodně náročné a dlouhé zkoušky. Všechno je otevřené, protože minulý rok Lukjaňuk na nedělních zkouškách při druhých průjezdech extrémně letěl. Pokud člověk udělá defekt pneumatiky, ztratí minutu a půl, což ho připraví o více než jednu pozici," zůstává Kopecký před finišem soutěže ve střehu.

A co na to řekl pro auto.cz samotný Lukjaňuk? „Naše bitva je hodně podobná té loňské, akorát jedeme mnohem rychleji. Mrzí mě technické problémy, které nás potkaly. Nebýt jich, mohli jsme vyvíjet na Kopeckého mnohem větší tlak, určitě souboj nevzdávám, protože může rozhodovat každý detail. Na druhé straně si uvědomuji, jak je můj protivník hodně zkušený. Pokud neudělá chybu nebo ho nepotká problém, bude jen těžko k poražení,“ uvedl ruský jezdec.

Kdo může za ztrátu?

Vedoucí dvojici zpočátku konkuroval Václav Pech, který jede svou dvacátou Barumku. Ovšem dvě menší chyby na čtvrté zkoušce znamenaly ztrátu osmnácti sekund. Plzeňský jezdec však kontroluje třetí místo, i když soupeři se na něj hodně tlačí.

Jedná se aktuálně o skupinu pěti soupeřů, kterých bylo původně šest. Ovšem Francouze Bryana Boufiera stál defekt levé zadní michelinky na Fiestě R5 na osmé erzetě celkem 2:10 a propad ze čtvrté na čtrnáctou pozici. V aktuálním pořadí se seřadili od čtvrtého do osmého místa v rozpětí 11,8 sekundy Němec Marijan Griebel, Češi Roman Kresta, Tomáš Kostka, Jan Černý a Polák Kajetan Kajetanowicz.

Kuriózní ztrátu deseti sekund za pozdní příjezd do časové kontroly nabral hned na začátku dne Roman Kresta. Podle informací, které máme k dispozici, přijela posádka včas. Než ovšem příslušní činovníci převzali jezdecký výkaz, naskočila další minuta a přišel vcelku nesmyslný trest. Pozdní příjezd do časové kontroly se trestá v matematickém přepočtu: minuta = deset sekund penalizace. A tak v drsném souboji o desetiny sekundy a stupně vítězů, musí Kresta za sebou tahat deset sekund, které pravděpodobně ani nezavinil.

Děsivé okamžiky má za sebou Vojtěch Štajf, které na přejezdovém úseku po šesté rychlostní zkoušce totálně shořela jeho Škoda Fabia R5. Jezdec a navigátorka Marcela Skácelová vyvázli, podle dostupných informací, naštěstí bez závažnější újmy na zdraví.

V neděli je na programu zbývajících šest měřených testů v celkové délce 95 kilometrů. Vítěz přijede na cílovou rampu na zlínském náměstí Míru v 16.25. Pokud jím bude vedoucí jezdec letošní Barumky Jan Kopecký, stane se pošesté vítězem této rallye, Současně také jako první ji v její sedmačtyřicetileté historii vyhraje potřetí za sebou.

Výsledky

Barum rallye Zlín (po 9 z 15 rychlostních zkoušek): 1. Kopecký, Dresler (Škoda Fabia R5) 1:04:07,6; 2. Lukjaňuk, Amautov (Rus./Ford Fiesta R5) +16,6; 3. Pech, Uhel (Ford Fiesta R5) +47,5; 4. Griebel, Kopczyk (Něm./Škoda Fabia R5) +1:09,7; 5. Kresta, Starý (Škoda Fabia R5) +1:13,0; 6. Kostka, Kučera (Škoda Fabia R5) +1:14,5; 7. Černý, Černohorský (Škoda Fabia R5) +1:20,8; 8. Kajetanowicz, Baram (Pol./Ford Fiesta R5) +1:21,5; 9. Koči, Schovánek (Slov., ČR/Škoda Fabia R5) +1:46,1; 10. Valoušek, Havelková (Škoda Fabia R5) +1:49,5; 11. Grjazin, fedorov (Lotyš., Rus./Škoda Fabia R5) +2:03,3; 12. Bruno a Hugo Magalhaesové (Port./Škoda Fabia R5) +2:04,0; 13. Odložilík, Tureček (Ford Fiesta R5) +2:49,7; 14. Boufier, Panseri (Fr./Ford Fiesta R5) +2:56,5; 15. Habaj, Dymurski (Pol./Ford Fiesta R5) +2:58,4; 16. Vlček, Žáková (Ford Fiesta R5) +3:33,0.

Michal Štěpanovský
Diskuze (0)