Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Bazar: Škoda Praktik 1.4 TDI (51 kW) - Před výměnou

Ladislav Černý
Diskuze (27)
Užitkový model Praktik je k dostání většinou se zážehovým motorem. Najdou se však zřídka i turbodiesely, ale…

Zájemce o použité vozidlo nemůže být (pokud nechce příliš naletět) žádný jelimánek. K základním znalostem patří například i to, po kolika kilometrech je třeba „dělat“ rozvody. Zkoušené vozidlo s údajem na počítadle 117 200 jasně dokazovalo, že majitelé turbodieselových vozidel se jich zbavují před velkou opravou.

Oprava ihned

Praktik 1.4 TDI/51 kW s rozvody poháněnými ozubeným řemenem má předepsaný interval 120 000 km právě pro rozvody. Čeká jej tedy oprava za celkových cca šest sedm tisíc korun. Vzhledem k blízkému konci životnosti řemene jsme tříválcový agregát nechávali během testování běžet co možná nejplynuleji a bez vytáčení nad 2500 min-1. Přesto byl Praktik velmi živý, a rozhodně nešlo o brzdu provozu. Za slušné zacházení se nám odměnil spotřebou kolem čtyř litrů. Proč tak nízkou?

Meziměstský cyklus a krátké jízdy po městě maloobjemovému turbodieselu velmi svědčily. Ani mrazivé počasí nevadilo, protože se malá jednotka během pětikilometrové jízdy zahřála.

Dálnice však Praktiku nevyhovovala. Pětistupňová převodovka sice byla dostatečně odstupňovaná, přesto už při rychlosti 90 km/h tříválec běžel při 2200 min-1. To bylo tempo maxima točivého momentu a zde je vidět, že výrobce tuto motorizaci zpřevodoval téměř výlučně pro městský a okolní provoz.

Co s dlouhými trasami

Podíváme-li se do ceníku modelu Praktik z roku výroby zkoušeného vozidla (2008), najdeme v nabídce ještě silnější verzi tříválce 1.4 TDI/59 kW. Stálý převod však byl pro vznětovou čtrnáctistovku stejný. Tudíž použité praktiky s jednotkou 1.4 TDI/59 kW téměř nenajdete. Za rozdíl 8 kW jste před pěti lety zaplatili 12 500 korun bez daně. Pokud by se přece jen v bazarech tato verze objevila, pozor na ni. Škodovka ji nabízela i s filtrem pevných částic DPF (dalších 13 334 Kč bez DPH navíc).

Tříválcovou dvanáctistovku 1.2 HTP o výkonu 51 kW provázely při dálničních trasách trvalé následky i u menšího modelu Fabia, takže v Praktiku tento režim dlouho nevydržela. Zdá se tedy, že přijatelným motorem pro dlouhé dálnice se stala čtrnáctistovka 1.4 16V/63 kW. Byla o 40 000 korun bez daně levnější než základní turbodiesel a náročnější zacházení dobře snášela.

Zachovalý interiér

Inu, užitková škodovka má své velké výhody v kvalitě materiálů. Důvod je zřejmý. Primárně vznikl Roomster pro převoz osob a teprve následně Škodovka přišla s odvozenou užitkovým provedením. Obě verze jsou až ke středním sloupkům shodné, čímž mají uživatelé Praktiku proti majitelům Partneru a podobným vozům nespornou výhodu. Nutno však připojit, že Praktik se co do praktičnosti užitkového automobilu nemůže dodávkám typu Berlinga či ještě menšího Nema rovnat. Menší a hůře přístupný nákladový prostor tvoří velký problém.

S tímto vědomím nás těšilo zpracování přístrojové desky, jen mírně uvolněná kulisa řazení a například i téměř netknuté potahy obou sedadel.

Ani ne půl tuny

Praktik používá podvozkové skupiny Roomsteru, proto k řidiči konfekční postavy nesmíte naložit ani půl tuny. Pro dodávky s možností nakládání pomocí mechanizace by šlo o nízkou hodnotu, ale do Praktiku je třeba vše nakládat ručně. Na vysokozdvižný vozík zapomeňte, a proto celkovou užitečnou hmotnost 565 kg považujeme u užitkové škodovky za dostatečnou.

Na přední nápravě zkoušeného vozu se podepsal těžký turbodiesel. Táhla stabilizátorů vykazovala nadstandardní vůli, ale jejich výměna za nové není příliš finančně náročná.

Nákladový prostor

Podlaha bývá standardně vyrobena ze silné desky pertinaxu. Pro jednodušší montáž je dělená do tří částí a pevně přiroubovaná ke karoserii. Vyteče-li například v nákladovém prostoru mléko a dostane se spárami pod podlahu, je auto zejména v letních měsících téměř nepoužitelné. To však uživatelé praktiku vědí a přistupují k této věci s rozumem. Kromě tohoto musíme i po pětiletém provozu ocenit kvalitu originální přestavby na užitkové vozidlo.

Nikde jsme nenašli větší náznak koroze, pouze odření pertinaxové desky a lehká rez na plechové výztuze ukazovaly na používání vozu. Pohled na podběh automobilu prozrazoval rozdílnou kvalitu antikorozní ochrany. Na omláceném podběhu jsme neobjevili jediné rezavějící místo, dodatečně přidávaný obdélníkový plech jako výztuha vnitřní strany podběhu rezavěl všude, kde byl poškozený lak.

V současnosti se Praktik prodává s motory Euro 5, takže starší zkoušená jednotka 1.4 TDI musela jít do výslužby a nahradil ji turbodiesel 1.6 TDI/66 kW. Cena nového a štědře vybaveného vozu včetně klimatizace, centrálního zamykání a rádia s CD přehrávačem (specifikace odpovídající zkoušenému vozu) přijde na 290 733 korun bez DPH. Je však jasné, že pětiletá škodovka za čtyřicetiprocentní pořizovací cenu a se spoustou náhradních levných dílů takřka na každém rohu vypadá i s vidinou okamžité výměny rozvodů jako rozumná nabídka. Navíc majitel nemusí výhradně v městském rozvozu zboží řešit, zda se mu včas a kvalitně vypálí filtr pevných částic, který je standardní součástí nových vznětových motorů Euro 5.

TECHNICKÉ PARAMETRY
Motor 1.4 TDI
Typ přeplňovaný vznětový tříválec
Objem válců (cm3) 1422
Emisní norma Euro 4
Chlazení kapalinou
Největší výkon (kW/min-1) 51/4000
Točivý moment (N.m/min-1) 155/2200
Převodovka pětistupňová manuální
Pohon předních kol
Spotřeba paliva (l/100 km) 5,3
D/š/v (mm) 4214/1684/1607
Rozvor (mm) 2620
Provozní hmotnost (kg) 1270
Celková hmotnost (kg) 1835
Hmotnost nebrzděného přívěsu (kg) 450
Hmotnost brzděného přívěsu (kg) 900
Objem nákladového prostoru (m3) 1,9
D/š/v nákladového prostoru (mm)1645/1380/990
Šířka mezi podběhy (mm) 1016
Nejvyšší rychlost (km/h) 158
Objem nádrže paliva (l) 55
Cena (Kč bez DPH) 112 397

Ladislav Černý
Diskuze (27)
14. 7. 2013 23:25
Re: Rozvody
Bežný servis po príslušnej porcii kilometrov.
Oprava ak to robíš ešte predtým, pretože sa to rozsypalo. ;-)
14. 7. 2013 23:21
Re: Jasná volba je benzín.
Blbosť.. :no:
14. 7. 2013 18:57
Re: Jasná volba je benzín.
Prosím tě , co máte v práci za ty 1,4TDI ? 51 kw nebo 59kw .Mezi těmito motory je opravdu velký rozdíl ve výkonu. A jak píšu z vlastní zkušenosti Po 180 000 kilometrech bez rozsvícení jediné varovné kontrolky. Co se vám na těch motorech sere?
14. 7. 2013 18:32
Re: Jasná volba je benzín.
To jsi si to trochu popletl ne? Srovnávat 1,2 htp 47 KW srovnávat s 1,4 tdi 59 KW >:D .

Dobrej matroš.
14. 7. 2013 17:29
Re: Jasná volba je benzín.
Tak já ti ještě jednou přeložím tvůj vlastní příspěvek, první v této diskuzi. Podnikatel koupí Praktik. Jenže ten má jenom dvě místa, zbytek pro náklad. Pak ho prodá a koupí to po něm rodina jako Roomster? Kde se najednou vzala ta tři nová místa vzadu? Podnikatel je tam nechal namontovat, nebo to po něm udělá ta rodina?

Praktik opravdu pro zadní pasažéry nemá stejné pohodlí a komfort jako Roomster, protože tam žádná sedadla nejsou. Nebo myslíš, že děti budou spokojené a komfortně usazené v sedačkách Roomsteru stejně jako když budou lítat po zavazadlovém prostoru Praktiku spolu s kočárkem a kufry? Teda, ty jsi ke svým dětem pěkný sadista. Máš poněkud zvrácené představy o komfortu pasažérů vzadu.

Samozřejmě, pokud jde výhradně o Roomster, tak s těmi motory máš recht. Ale přece tu je řeč o podnikatelském Praktiku...