Bentley Continental GTC 2009: První fotografie a informace
Řada nyní čítá dvě verze – vedle základní ještě výkonnější variantu Speed, která se stává nejvýkonnějším otevřeným modelem britské automobilky v celé její historii. Zatímco běžný GTC poskytuje ze šestilitrového motoru W12 přeplňovaného dvěma turbodmychadly výkon 412 kW (560 k), výkonnější GTC Speed dává 449 kW (610 k).
Pohonná jednotka disponuje čtyřventilovou technikou a variabilním časováním ventilů. Točivý moment je impozantní, maximálních 750 Nm je k dispozici v rozmezí 1750-5600 ot./min a přenáší se na všechna čtyři kola pomocí šestistupňové samočinné převodovky ZF. Ta má dva plně automatické módy Drive a Sport, pokud řidiči nevyhovují, může zvolit sekvenční řazení pákou, či pádly pod volantem. Pohon všech kol s diferenciálem Torsen je pochopitelně řízen vyspělou elektronikou, více točivého momentu se přenáší na nápravu s lepší adhezí. Největší rychlost leží na bájné hranici dvou set mil v hodině, tedy 322 km/h, samozřejmě s nataženou střechou. Pokud ji majitel složí, může s vozem uhánět maximálně 312 km/h. Z 0 na 100 km/h novinka zrychlí za 4,8 vteřiny, z 0 na 160 km/h pak za 10,5 vteřiny.
Vizuálně se mnoho nezměnilo – maska chladiče je nyní více vzpřímená, nové jsou vstupy vzduchu na předním nárazníku a světlomety mají chromované rámečky. Obě varianty se dočkaly přitvrzení tlumičů, které zlepšuje jízdní vlastnosti, dále karbon-keramických brzd, které mají v současnosti největší průměr ze všech sériově vyráběných automobilů (420 mm vpředu, 356 mm vzadu). Optimální deceleraci zajišťují osmipístkové třmeny. Montáží brzd z lehkých materiálů dokázali konstruktéři ušetřit 20 kg hmotnosti.
Bentley Continental GTC a GTC Speed | ||
Model | Continental GTC | Continental GTC Speed |
Motor | 6,0 W12 Turbo | 6,0 W12 Turbo |
Zdvihový objem [cm3] | 5998 | 5998 |
Válce/ventily | 12/4 | 12/4 |
Nejvyšší výkon [kW/ot/min] | 412/6100 | 449/6000 |
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min] | 650/1600 | 750/1750 |
Max. rychlost [km/h] | 312 | 322 (312) |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 5,1 | 4,8 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 16,6 | 16,6 |
Automobil je doslova prošpikován všemožnými elektronickými systémy, z nichž jmenujme například adaptivní tempomat s radarovým senzorem, který monitoruje provoz a zjistí-li pomalejší vozidlo v dosahu, pomůže řidiči s případným zrychlením či zpomalením. Změny prodělal i posilovač řízení Servotronic, oba modely mají ve výbavě také poslední verzi stabilizačního systému ESP 8.1. Standardní GTC disponuje módem Sport Traction, který zlepšuje stabilitu při nižších rychlostech a na nezpevněných površích, mód Dynamic je vyhrazen jen pro GTC Speed a řidiči umožňuje využít výkonového potenciálu motoru naopak při vysokých rychlostech. Nad bezpečností vozu bdí i systém kontroly tlaku v pneumatikách TPMS (Tyre-Pressure Monitoring System), který upozorní na příliš vysokou rychlost vzhledem k nahuštění obutí nebo překročení povolené konstrukční rychlosti pneumatik při zimním provozu.
Výkonnější GTC Speed se liší černou mřížkou chladiče a vstupy vzduchu ve stejné barvě, decentním spoilerem na zádi a dvacetipalcovými koly s pneumatikami Pirelli PZero Ultra-High Performance, které italský gigant vyvinul speciálně pro Bentley. Zadní dvojitá koncovka výfuku je širší a nižší než u obyčejného GTC. Automobil se také přiblížil asfaltu o dalších 10 mm vpředu a 15 mm vzadu.
Představitelé automobilky včetně jejího současného šéfa Franze-Josefa Paefgena očekávají, že nový Speed bude tvořit zhruba dvě třetiny celosvětových prodejů řady Continental GTC. O ceně ovšem výrobce zatím taktně mlčí.