Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Bentley: Okřídlené B slaví 95 let

Aleš Dragoun
Diskuze (0)
Značka Bentley je dnes synonymem luxusu se sportovním nádechem. Začínala ale vyloženě sportovními a závodními vozy.

Před 95 lety ji založil muž stejného jména: Walter Owen Bentley (1888-1971). Společnost Bentley Motors Limited vznikla v Cricklewoodu nedaleko Londýna 18. ledna 1919. V témže roce spatřil také světlo světa první prototyp modelu 3 Litre s řadovým čtyřválcem, který on osobně testoval.

Jeho vývoj trval poněkud déle, ale už na jeho podvozcích se objevovaly výhradně individuální karoserie, což bylo typické poté i pro další modely značky s klasickými rámy.

Le Mans a Rolls-Royce

Objem motorů sportovních bentleyů záhy vzrostl na 4,5 l a přidaly se kompresory, později dokonce přesáhl 6 litrů, to už se jednalo o šestiválce. Pětice absolutních triumfů ve 24 hodinách Le Mans hovoří jasně, poprvé se Bentley Boys radovali v roce 1924, následně pak v letech 1927-1930. John Duff, Frank Clement, Dudley Benjafield, Sammy Davis, Woolf Barnato, Bernard Rubin, sir Henry Birkin a Glen Kidston – to jsou jména vítězů. Na Barnata nesmíme zapomenout, protože se stal šéfem automobilky. Tato auta se však neobjevovala pouze v Le Mans, ale i v závodech tzv. volné formule. Pro „formula libre“ byla vypsána většina evropských Grand Prix druhé poloviny dvacátých let minulého věku. Stačilo odmontovat blatníky, světla a zakrýt všechna zbývající místa kromě pilotova. A mohlo se vyrazit. Není divu, že vesměs zeleným (ale ne vždy) mastodontům Ettore Bugatti přezdíval „nejrychlejší náklaďáky světa“. Proti jeho subtilním bugattkám, se kterými se na startovní čáře potkávaly, byly skutečně obří!

Vrcholem řady se stal řadový šestiválec 8 Litre. V Británii dosud neexistovalo sériové osobní auto s tak velkým objemem motoru! Ani předtím, ani potom! Jenže hospodářská krize dolehla i na výrobce luxusních a sportovních vozů. Bentley byl nucen vyhlásit bankrot. Kupec se však našel rychle, byl jím v listopadu 1931 aristokratický Rolls-Royce. Od začátku třicátých let se osudy obou značek spojily. Bentleye byly vlastně jen dvě R s jinou maskou chladiče, kritici je mnohdy nazývali prostým badge-engineeringem. Ale to neznamená, že by se technicky nic nedělo. Původní továrna v Cricklewoodu byla však uzavřena, W. O. Bentley odešel k Lagondě (tehdy ještě neměla nic společného s Aston Martinem!) a produkce se přestěhovala do Derby. Pokračovala modely 3 ½ Litre, 4 ¼ Litre a Mark V. Továrna v Crewe sice vznikla už před druhou světovou válkou, ale rodily se zde letecké motory Rolls-Royce Merlin. Produkce automobilů byla zahájena až po ní.

V Crewe

Bentley Mark VI nabídl stále řadové šestiválce 4,3 a 4,6 l, ale už měl celokovovou karoserii z lisovaných ocelových plechů bez dříve obvyklé výdřevy. Nástupce R-Type (4,6 l/97 kW) se později proměnil v úhledné kupé Continental R-Type, jeden z nejznámějších těsně poválečných vozů značky. Ty karosovali nejen domácí specialisté jako Mulliner, Park Ward či James Young, ale také Franay, švýcarský Graber a Farina. Od června 1954 dostaly Continentaly větší motory 4,9 l. Ty zdědila i série S. Jenže v roce 1959 měl pod kapotou premiéru legendární vidlicový osmiválec 6,2 l. Dodávky podvozků mimo továrnu skončily v polovině 60. let, kdy se objevil první model se zcela samonosnou karoserií – T- Series.

V roce 1971 se objem osmiválců zvýšil na 6,75 l a začala výroba kabrioletů Corniche, které pod znovuvzkříšeným jménem Continental vydržely až do poloviny let devadesátých! Finanční problémy mateřského Rolls-Royce způsobené vývojem leteckých motorů vyvrcholily v srpnu 1980, kdy obě značky přešly do koncernu Vickers. Roční produkce Bentleyů se tehdy počítala doslova na desítky kusů ročně. Novému majiteli se ale povedlo vzkřísit sportovní image okřídleného B. Základem programu se stala série SZ uvedená právě v osmdesátém roce. Revoluci pak znamenal příchod turbodmychadel o dvě léta později. Řada Mulsanne/Eight/Turbo/Brooklands byla doplněna na začátku poslední dekády svébytným kupé, opět jména Continental, které nemělo v programu Rolls-Royce svůj ekvivalent. To se dočkalo i otevřené verze Azure.

Přicházejí Němci

V roce 1998 si oba luxusní výrobce, které koncern Vickers nabídl k prodeji, nakonec rozdělily dva německé koncerny. Paradoxně tu luxusnější převzalo BMW, okřídlené B skončilo v náruči Volkswagenu. Mnichov prostě přebil větším množstvím peněz. Ale Bavoři dodávali vidlicové osmiválce 4,4 l pro model Arnage, dvojče Rolls-Royce Slver Seraph. Období jakéhosi dvojvládí skončilo prvním lednem 2003, kdy se dvě R odstěhovala do nové továrny v Goodwoodu. To ale znamená, že se z nich opět stali (do jisté míry) konkurenti. A Bentley se vrátil i do Le Mans. Co na tom, že Speed 8 byl vlastně pouze přestavěnou „plackou“ Audi R8C z roku 1999? Ročník 2003 ovládli Tom Kristensen, Rinaldo Capello a Guy Smith.

Z tohoto období stojí za připomenutí dva kusy státnické limuzíny pro britskou královnu (2002) a koncept supersportu BY 8.16 Hunaudières ze Ženevy 1999. Motor VW W16 osmilitrového objemu dával 465 kW. Auto bylo nazváno podle slavné rovinky na Circuit de la Sarthe a uhánělo až třistapadesátkou, ale zůstalo u jediného kusu... Více jich určitě koupil brunejský sultán v případě terénního modelu Dominator odvozeného z Range Roveru (1998), Nejméně tři, A do svých garáží umístil i funkční vzorek konceptu Java (1994) s odnímatelnou pevnou střechou.

Současnost

Z Arnage vycházely ještě moderní kupé Brooklands a kabriolet Azure, jenže před jedenácti lety už se objevilo kupé Continental GT na platformě Volkswagen D1 s koncernovým šestilitrovým motorem W12. Nezapomínejme na odvozený kabriolet GTC a sedan Flying Spur. Původní klasické osmiválce 6,75 l série L přežily dodnes v limuzíně Mulsanne (od roku 2009), ale jsou přeplňovány turbodmychadly. Druhá generace Flying Spuru spolu s radikálně modernizovanou řadou Continental dostala kromě šestilitru i čtyřlitrový V8 od Audi, rovněž dvakrát přeplňovaný. A to už jsme vlastně ve žhavé současnosti. Ve vývoji je také luxusní SUV a v Crewe se vrátili i k závodní činnosti ve třídě GT3. Zatímco na začátku milénia vzniklo ani ne dva tisíce aut a v roce 2003 pouhých 792 (!), loni dosáhla produkce 10.876 aut. Tady je vidět, jak obrovský progres Bentley udělal.

Víte, komu je připisován jeden ze zásadních výroků historie automobilismu „There is no replacement for displacement“ (Objem ničím nenahradíš)? Právě W. O. Bentleyovi. Český překlad je navíc poměrně suchý, v angličtině jde o krásnou slovní hříčku. Historie je ale ošidná. Zatímco W. O. je významnou postavou automobilových dějin, jeho bratr Horace Millner Bentley nikoliv. Přitom právě spolu začali ještě před první světovou válkou prodávat v Cricklewoodu francouzské automobily DFP.

Aleš Dragoun
Diskuze (0)