Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Bertoneho nový výtvor vrátí na silnice mrkačky. Potěší i pohonnou jednotkou

Bertone Runabout
Bertone Runabout
Bertone Runabout
Bertone Runabout
39 Fotogalerie
Mario Rychtera
Diskuze (4)

Jméno Runabout i klínovitý design velmi dobře známe. Bertone vzkřísil stylový koncept, ale použil jen vnější design. Pod ním je vše jinak.

Když není inspirace pro novou cestu vpřed, je někdy lepší vrátit se do minulosti. Retro design zkombinovaný s moderní technikou je sázkou na jistotu. V poslední době toho využil Fiat s Grande Pandou a Renault s twingem i elektrickou „pětkou“. K ní otevřel rovnou celý butik plný oblečení, sportovního vybavení a dalšími zajímavostmi. Tento koncept se zalíbil i studiu Bertone, které do současnosti oživuje studii z konce šedesátých let.

Bertoneho nový projekt nese název Runabout, což odkazuje na studii Autobianchi A112 Runabout vystavenou na turínském autosalonu v roce 1969. Ačkoliv nebyl plán sériové výroby, prototyp měl ukázat směr, jakým se bude ubírat náhrada za Fiat 850 Spider. Tím byl pochopitelně Fiat X1/9 s karoserií targa. Runabout klínovitou přídí připomínal rychlé čluny. Měl nízký větrný deflektor, světla připevněná k zadnímu bezpečnostnímu oblouku a po vzoru sportovních vozů i motor uprostřed. 

Bertone nyní vrátí značně modernizovaný Runabout na silnice v pouhých 25 exemplářích. Oproti původnímu konceptu bude mít vůz naplánovaný na rok 2026 několik zásadních odlišností. Předně si budou moci zákazníci ochotni akceptovat základní částku v přepočtu 8.809.500 Kč vybrat ze dvou karoserií – otevřenou barchettu, anebo targu s odnímatelnou střechou a klasickým čelním sklem. Pro karoserii bude dostupný měděný, modrý a bílý lak.

Další významnou odlišností je znovuzrození výsuvných světel, slangově „mrkaček“. Jejich historie se táhne od dvacátých let minulého století s vrcholem v osmdesátkách. Poté se od nich postupně upouštělo. Posledními vozy s mrkačkami byly pátá generace Chevroletu Corvette a Lotus Esprit V8. Oba modely skončily v roce 2004. Dnes je něco takového kvůli bezpečnostním předpisům souvisejícími s chodci tabu. Bertonemu pravděpodobně pomohla malosériová výroba, nebo potenciálně problémové trhy úplně vynechá.

Nový Runabout také nemá motor uprostřed, ale vpředu. Má se jednat o vidlicový šestiválec s výkonem 400 až 500 koní.

Video placeholder
Autobianchi A112 Runabout (1969) • Zdroj: Carrozzieri Italiani/YouTube

Vstoupit do diskuze (4)